رم سرور چیست؟ | آشنایی با انواع رم سرور و مقایسه آن ها

رم سرور چیست؟ | آشنایی با انواع رم سرور و مقایسه آن ها

رم (حافظه تصادفی) از اجزاء حیاتی هر سیستمی است و پیکربندی اشتباه تنظیمات آن می تواند به شدت بر عملکرد سیستم و برنامه های شما تأثیر بگذارد. قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه اختصاص دادن فضای سرورتان به سخت افزارهای مختلف، نوع رم سرور مورد استفاده و میزان نصب هر ماژول حافظه، باید اهمیت انتخاب هایی که انجام می دهید را درک کنید، در غیر این صورت ممکن است با عملکرد آزاردهنده، مصرف انرژی بالاتر از حد انتظار یا حتی مشکلات جدی تری مانند خاموش نشدن سیستم مواجه شوید.

هر سرور، لپ تاپ و کامپیوتری دارای حافظه است. حافظه RAM اطلاعات هارد را پردازش می کند، این اطلاعات و دستورالعمل ها را ذخیره می کند و واحد پردازش مرکزی (CPU) را قادر می سازد که به آن دسترسی داشته باشد. بدون حافظه، سیستم شما قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود.

نگاهی دقیق تر به رم سرور

مموری سرور یک حافظه با دسترسی تصادفی (RAM) است که دیتا را از HDD به CPU پردازش و منتقل می کند. به این علت به رم سرور حافظه فرار (موقتی) می گویند که اگر در حال انجام عملیات انتقال و ذخیره اطلاعات باشد، تمام اطلاعات پاک شده و آن ها را از دست می دهد.

حتما می دانید که هاردها حافظه بلندمدت سرور شما و ماژول های رم سرور حافظه کوتاه مدت سیستم شما هستند. بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که اگر از قبل حافظه بلند مدت دارید، چرا از حافظه کوتاه مدت استفاده کنید؟ در پاسخ باید بگوییم که حافظه RAM بسیار سریعتر از حافظه غیر فرار یا همان هاردسرور است. با وجود رم سرور، به جای جستجوی داده ها یا دستورالعمل ها در هارد دیسک، CPU می تواند این ذخیره سازی کندتر را دور بزند و مستقیماً به حافظه سرور برود.

با افزودن رم بیشتر یا با افزایش سرعت و پهنای باند حافظه، سرورها می‌ توانند ماشین ‌های مجازی (VM) بیشتری را مدیریت کنند، بارگیری های خود را به طور مؤثرتری توزیع کرده و به کسب ‌و کارها کمک کنند تا موثرتر و مفیدتر فعالیت کنند. در نظر داشته باشید که اگر رم سرور از کار بیفتد، منجر به از دست رفتن اطلاعات و خطاهای سرور خواهد شد و در پی آن دوره های طولانی از کار افتادن و از بین رفتن فرآیند تولید یا خدمات آن کسب و کار رخ می دهد.

برای درک بهتر میزان مفید بودن رم بیشتر برای سیستم، رم را میز کار خود تصور کنید که مدام در حال استفاده از آن هستید؛ هرچه میزکار بزرگتری داشته باشید کارهای بیشتری می توانید روی آن انجام دهید. RAM نیز همیشه توسط رایانه یا سیستم شما استفاده می شود تا به پروژه های مختلف اجازه انجام چند کار در یک زمان را بدهد، در نتیجه هرچه ظرفیت بیشتری داشته باشد کارهای بیشتری را در یک زمان می تواند انجام دهد.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله چگونه بهترین سی پی یو سرور برای انواع عملکرد را انتخاب کنیم؟ مراجعه کنید.

انواع حافظه سرور

انواع مختلفی از حافظه وجود دارد، از جمله RAM (حافظه دسترسی تصادفی) و ROM (حافظه فقط خواندنی: حافظه ای که اطلاعات درون آن دائمی بوده و نمی تواند تغییر کند.) که هر دو نوع از انواع حافظه سرور هستند. حافظه کش (cache) نیز نوع دیگری از انواع رم سرور است. از انواع حافظه غیر موقتی سرور نیز می توان به ذخیره سازهای سرور مانند HDDها،SSD ها اشاره کرد.

مطالب مرتبط  بررسی و مقایسه سرور‌ های نسل 10 و 11 اچ پی

همچنین رم دارای سه مدل اصلی با مشخصات ظاهری متفاوت است. این تفاوت ویژگی های ظاهری مشخص می کند که رم با چه نوع دستگاهی سازگار است. این سه نوع: registered (RDIMM)، unregistered/unbuffered (UDIMM) و load-reduced (LRDIMM) هستند.

RDIMM رجیستر شده  (که در برخی موارد به عنوان حافظه بافر شناخته می شود) ماژول های حافظه را تثبیت می کنند تا CPU را قادر به دسترسی سریعتر به دیتا کنند. این کار باعث افزایش سرعت کل سیستم می شود. UDIMMs (unregistered) این ویژگی را ندارند. Load-reduced (LRDIMM)  رجیستر نشده ولی در عوض دارای یک تراشه MP است که از حجم و تراکم بالاتر پشتیبانی می کند. DIMM نیز مخفف “Dual In-line Memory Module” بوده و شامل یک یا چند تراشه RAM روی یک برد مدار کوچک است.

ماژول های رم سرور با سطوح مختلفی شامل: عملکرد، ضریب امنیت، کارایی و هزینه ارائه می شوند به طوری که متخصصان فناوری اطلاعات می توانند بهترین گزینه حافظه را متناسب با نیازهای تجاری خود انتخاب کنند.

در ضمن می توانید موارد توصیه شده توسط متخصصان ما را در اینجا ببینید.

رم سرور چیست؟ | آشنایی با انواع رم سرور و مقایسه آن ها

موارد مهم در رم سرور

تعدادی موارد مهم در انتخاب حافظه سرور از جمله: سرعت، ظرفیت و رنک وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی تعدادی از از این موارد برای انتخاب بهتر توسط شما پرداخته ایم.

رنک ها و پهنای باند

یک راه خوب برای درک بهتر رنک های رم سرور تشبیه آن به لاین های ماشین رو و تصور پهنای باند به عنوان خودرو است.

رنک های بیشتر به این معنی ست که دیتای بیشتری را می توان به CPU منتقل کرد (لاین های بیشتری وجود دارد). پهنای باند بیشتر به این معنی است که واحدهای (خودرو) بیشتری برای حمل این اطلاعات وجود دارد.

داشتن مقدار مطلوب و بهینه رنک برای سرور تضمین می ‌کند که هیچ تنگنایی را تجربه نخواهید کرد و عملکرد سرور تا حد امکان روان خواهد بود. سرعت همیشه با مگاهرتز (MHz) اندازه گیری می شود و واحد اندازه گیری پهنای باند میلیون ها انتقال در ثانیه (MT/s) است.

هنگامی که حافظه سرور قطع شده یا از کار می افتد، از دست دادن اطلاعات و خطاهای سیستم یک اتفاق رایج است و منجر به خرابی و ناکارآمدی می شود. اگر به دنبال محافظت از سیستم خود در برابر تنگناها و حوادث اینچنینی یا افزایش عملکرد حافظه سرور هستید، ارتقاء و بروز کردن حافظه سرور ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه است.

جهت مطالعه بیشتر در این
زمینه می توانید به مقاله انتخاب CPU سرور مناسب مراجعه کنید
.

ECC: کد تصحیح خطا در رم سرور

اگر ماژول رم سرور شما ECC دارد، باید بدانید که این ویژگی می تواند هر گونه نقص جزئی را در سرور شناسایی کرده و آن را اصلاح کند. وجود ECC (کد تصحیح خطا) احتمال خرابی، هنگ کردن و از کار افتادگی را کاهش می‌ دهد و سیستم شما را روان نگه می‌ دارد. به عبارت دیگر، داشتن این مشخصه نوعی محافظت از رم است.

مطالب مرتبط  فروش انواع سرورهای hp

DDR: Double Data Rate

از جدیدترین فناوری DDR (DDR4) تا نسل ‌های قبلی (DDR3, DDR2) را قبلا در اینجا مقاله بررسی کردیم. اگر از مناسب ترین: فناوری  DDR، سرعت و رنک برای سیستم خودتان استفاده کنید، رم سرور تضمین می کند که خروجی دیتاسنتر شما به حداکثر برسد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نسل رم و مادربرد شما باید با هم سازگار باشند. به عنوان مثال، حافظه DDR3 را نمی توان با مادربرد با اسلات DDR4 DIMM استفاده کرد. علت این موضوع به عدم پشتیبانی نسل های قدیمی از علمکرد نسل جدید برمی گردد.

مادربرد در حافظه سرور

حافظه رم را می توان به راحتی با قرار دادن آن در یک اسلات خالی DIMM روی مادربرد نصب کرد. برخی از مادربردها تنها دارای ۲ اسلات DIMM هستند، بنابراین مهم است قبل از خرید توجه داشته باشید که مادربرد انتخابی چه تعداد مموری می تواند در خود جای دهد.

ظرفیت در رم سرور

مشخصه ظرفیت، مقدار RAM را که بر حسب گیگابایت  (GBs) در ماژول های شما اندازه گیری می شود، توصیف می کند. ۱۶ و ۳۲ گیگابایت ظرفیت های رایج حافظه سرور هستند، اگرچه می توانند تا ۶ ترابایت را برای ۲۹۳۳ MT/s DDR4 پشتیبانی کنند.. از نظر اندازه مقدار رم ۱۶ گیگابایت برای مشاغل و کارهای پرفعالیت و سطح بالا احتمالا گزینه مناسبی است. برای سیستم های معمولی و سطح پایین نیز ۸ گیگابایت کافی خواهد بود.

Latency در حافظه

Latency تأخیر زمان دسترسی را شرح می دهد. تاخیر کمتر به این معنی است که سرور سریع تری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: مناسب ترین حافظه ها برای کامپیوتر شما

رم سرور چیست؟ | آشنایی با انواع رم سرور و مقایسه آن ها

نگاهی به حافظه کامپیوترها و لپ تاپ

حافظه کامپیوترهای خانگی و معمولی تفاوت زیادی با حافظه سرور ندارد. تفاوت اصلی آن ها در این است که رم سرور از ECC پشتیبانی می کند، در حالی که اکثر بردهای سیستم دسکتاپ، رایانه شخصی و لپ تاپ این گزینه را ندارند در عوض، اکثر رایانه‌ های رومیزی از  DIMM‌های غیر برابری استفاده می‌ کنند که معمولاً بدون بافر و ECC  هستند.

لپ ‌تاپ ‌ها از SODIMM استفاده می ‌کنند که مخفف Small Outline Dual In-Line Memory Module است. از آنجایی که SODIMM تقریباً نصف حافظه سرور است، برای لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌هایی که فضای زیادی ندارند، مناسب است. اگرچه SODIMMها بسیار کوچکتر از ماژول های حافظه سرور معمولی هستند، اما تقریباً همان اندازه عملکرد سیستم را ارائه می دهند.

LRDIMM  در مقابل  RDIMM

LRDIMM  که مخفف Load Reduced DIMM  است، ماژول‌های حافظه داخلی دوگانه با ظرفیت پایین هستند.

اگر بخواهیم مقایسه ای در مورد RDIMM در مقابل  LRDIMM انجام دهیم باید بگوییم که LRDIMM از رجیستر استفاده نمی کند ولی به سادگی بافر می شود. بافر شدن حجم ظرفیت برق مادربرد زیرین را کاهش می دهد اما تأثیر کمی بر عملکرد حافظه دارد. (حافظه بافر یک فضای ذخیره سازی موقت در حافظه اصلی (RAM) است که داده های انتقالی بین دو یا چند دستگاه یا بین یک برنامه و یک دستگاه را ذخیره می کند. بافر توانایی جبران تفاوت در سرعت انتقال بین فرستنده و گیرنده داده را دارد.)

مطالب مرتبط  فروش انواع ذخیره ساز تحت شبکه

RDIMM  (registered memory) نوعی تراشه حافظه است که اغلب در سرورها به کار رفته و برای ایجاد رجیستر و مقیاس پذیری بهتر برای سیستم های در حال اجرا بر روی یک سرور با قرار دادن بار الکتریکی کمتر بر روی کنترل کننده حافظه استفاده می شود. رجیستر شدن و مقیاس پذیری بهبود یافته قیمت بالاتری نیز دارد، بنابراین RDIMM ها بیشتر در سرورها به کار می روند و در رایانه های رومیزی یا لپ تاپ یافت نمی شوند.

RDIMM ها معمولا سریعتر هستند

DIMM های رجیستر شده (RDIMM) یکپارچگی سیگنال را با داشتن یک رجیستر در DIMM برای بافر کردن آدرس و سیگنال های فرمان بین هر یک از ماژول های حافظه با دسترسی تصادفی دینامیک (DRAM: Dynamic Random-Access Memory) روی DIMM و کنترل کننده حافظه، بهبود می بخشد. این ویژگی به هر کانال حافظه اجازه می دهد تا از سه DIMM با رنک دوگانه استفاده کند و این کار میزان حافظه ای که سرور می تواند پشتیبانی کند را به شدت افزایش می دهد.

LRDIMM ها ظرفیت بهتری را ارائه می دهند

LRDIMM ها از بافرهای حافظه برای تجمیع بارهای الکتریکی دسته های LRDIMM به یک بار الکتریکی واحد استفاده می کنند. این کار به آنها اجازه می دهد تا حداکثر هشت رنک در یک ماژول DIMM داشته باشند. با استفاده از LRDIMM ها می توانید سیستم هایی را با بزرگترین سطح حافظه ممکن پیکربندی کنید. با این حال، LRDIMM ها از انرژی بیشتری استفاده می کنند و در مقایسه با RDIMM های با ظرفیت کمتر، تاخیر بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: با رنگ بندی هارددیسک های وسترن دیجیتال آشنا شوید

جمع بندی مقاله رم سرور

چه بخواهید حافظه سرور خود را ارتقا دهید، چه به‌ روزرسانی ای در مقیاس بزرگ انجام دهید، ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم. ما با بیش از ۱۵ سال تجربه در زمینه فروش انواع سرور، تجهیزات سرور شامل: رم، هارد و..، ماشین های اداری و مواردی از این دست شما را از مرحله بررسی تا انتخاب و خرید راهنمایی خواهیم کرد.

رفرنس ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789