پردازنده سرور چیست؟

پردازنده سرور چیست؟ | انتخاب CPU سرور مناسب

پردازنده سرور چیست و چگونه کار می کند؟ پردازنده های مورد استفاده در رایانه های شخصی از چه جهت با پردازنده های سرور تفاوت دارند؟ بهترین پردازنده سرور برای برآورده کردن نیازهای سرور مجموعه شما چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

اگر شماهم به دنبال پاسخ مناسب برای این سوالات هستید، در این مقاله علاوه بر جواب پرسش های بالا، شما را با اساس CPU سرور آشنا می کنیم تا در زمینه درک، انتخاب و خرید بهتر CPU های سرور نیازهایتان را برطرف کنیم.

فهرست

۱) تعریف پردازنده سرور و اهمیت آن

۲) پردازنده سرور چگونه کار می کند؟

۳) پردازنده سرور در مقابل CPU سیستم های خانگی و معمولی

۴) اولویت بندی و نحوه انتخاب پردازنده سرور مناسب با نیاز شما

۵) نتیجه گیری و جمع بندی مقاله بررسی پردازنده سرور

تعریف پردازنده سرور و اهمیت وجود آن

در این دوره که تقریبا تمام مشاغل توسط برنامه‌ های محاسباتی مختلف مانند کلان داده ها (big data)، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هدایت می ‌شود، سرورهای با کارایی بالا نقش مهمی در تحول دیجیتال مشاغل مختلف که نیازمند سرور هستند، ایفا می ‌کنند. همه قطعات سرور باید به درستی تطبیق داده شوند تا بازدهی آن ها برای شرکت ها به حداکثر برسد.

CPU (واحد پردازش مرکزی) یکی از بخش های اصلی سرور و شاخص اولیه عملکرد سرور است. سی پی یو سرور مهم‌ترین مؤلفه سرور شماست، بخش اصلی و مرکز قدرت سرورها از پردازنده سرور، که به عنوان CPU سرور نیز شناخته می شود، می آید. cpuها در داخل هر سرور قرار دارند.   این قطعه وظیفه بازیابی و اجرای دستورالعمل‌ها، پردازش داده‌ها و انجام وظایفی مانند سرویس ‌دهی صفحات وب، اجرای جست و جوها و تحقیقات پایگاه داده و اجرای سایر دستورات برنامه‌ نویسی و محاسباتی را بر عهده دارد. سی پی یو به عنوان مهمترین بخش یک سرور، سهم زیادی در ظرفیت های محاسباتی سرورها دارد. سرعت پاسخگویی سرور به طور قابل توجهی به CPU بستگی دارد.

پردازنده سرور چیست؟

پردازنده سرور چگونه کار می کند؟

هر سرور دارای ۴ دستورالعمل است که این دستورالعمل ها شامل: واکشی (fetch)، رمزگشایی (decode)، اجرا (execute) و بازنویسی (write-back) هستند. به همین دلیل، چرخه دستورالعمل را چرخه fetch-decode-execute نیز می نامند.

هر بار که برنامه ‌ای را اجرا می ‌کنیم، CPU  دستورالعمل‌ها و داده‌ها را از حافظه دسترسی تصادفی یا RAM «واکشی» می‌کند. سپس دستورالعمل ها را “رمزگشایی” می کند تا بفهمد چه کاری باید انجام دهد. بر اساس نحوه طراحی معماری مجموعه دستورات پردازنده  (ISA)، دستورالعمل ها ممکن است در قالب CISC یا RISC باشند. در مرحله اجرا (execute)، CPU  از اجزای داخلی خود مانند ALU برای انجام محاسبات و اجرای دستور استفاده می کند. در نهایت، سی پی یو نتایج را در  RAM «بازنویسی یا همان write back» می کند، و در این مرحله چرخه دستورالعمل تکمیل می شود. یک پردازنده سرور ممکن است میلیاردها چرخه دستورالعمل را در یک ثانیه کامل کند.

مطالب مرتبط  فایل سرور چیست؟ + نحوه کار و مزایای file server

در مورد ISA ها، شایان ذکر است که آیا پردازنده سرور از معماری  RISC پیروی می کند یا  CISC؟ زیرا معماری بر نحوه ساختار داده های استفاده شده و نحوه کار CPU با RAM تأثیر می گذارد. پردازنده‌های CISC از دستورالعمل ‌های پیچیده‌ ای پشتیبانی می‌کنند که می‌ توانند در چرخه‌ های کلاک متعدد اجرا شوند، به همین علت توانایی انجام کار با اندازه‌های کد بسیار کوچک‌ تر را داشته و برای ذخیره تمام لاین های دستورالعمل ‌ها به حافظه زیادی نیاز ندارد. از سوی دیگر، عملکرد RISC از دستورالعمل‌ های ساده ‌ای استفاده می ‌کند که می ‌توانند در یک چرخه کلاک اجرا شوند، که ممکن است منجر به اندازه کد طولانی‌ تر شده و به ظرفیت حافظه بیشتری نیاز داشته باشد.

در نهایت عملکرد هر دو دو نوع پردازنده سرور تقریباً یکسان است. فقط پردازنده‌ های RISC به دلیل معماری ساده تر، درمورد بهره‌ وری انرژی و اتلاف گرمای کمتر، برتری پیدا می ‌کنند.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله رید کنترلر چیست و چگونه کار می کند؟ مراجعه کنید.

پردازنده سرور در مقابل CPU سیستم های خانگی و معمولی

۱) مجموعه دستورالعمل های مختلف

رایانه های خانگی یا مورد استفاده در محل کار مجهز به پردازنده های متداولی هستند که معماری آن ها برپایه مدل دستورالعمل های پیچیده CISC است.

 پردازنده های مدل CISC مجموعه دستورالعمل های بزرگ و جامعی را دنبال کرده و سعی می کنند عملکردهای رایج مختلف را در یک قطعه ادغام کنند، اما سرعت برقراری ارتباط و نرخ موفقیت در مقایسه با CPU های سرور در این نوع سرورها کمتر است. دستورالعمل های CPU سرور به طور کلی برپایه معماری RISC (مجموعه دستورالعمل کاهش یافته) است. مزیت طراحی RISC این است که هدفمندتر بوده و می توان آن را به طور خاص برای نیازهای مختلف بهینه کرد و از نظر بهره وری انرژی نیز کارآمدتر است.

۲) کش مختلف (Different cache)

کش هم عملکرد CPU را تعیین می کند. با توجه به الزامات عملکرد محاسباتی بالای  CPUهای سرور، این تراشه ها اغلب پیشرفته ‌ترین فرآیندها و فناوری ‌ها را اعمال کرده و مجهز به یک، دو یا سه کش هستند که با کمک این تعداد قدرتمندتر فعالیت می کنند. CPU های معمولی تنها در سال های اخیر از فناوری کش استفاده کرده اند.

مطالب مرتبط  حفاظت اتاق سرور و 8 مورد ضروری

۳) رابط های مختلف (Different interfaces)

رابط های CPU  سرور و CPU  معمولی اغلب متفاوت هستند. رابط‌ های CPU سرور در مقایسه با رابط‌ های معمولی CPU عمدتاً  Socket 771، Socket 775، LGA 2011، LGA 1150  هستند. CPU سرور روی مادربرد معمولاً فاقد اسلات کارت گرافیک است، زیرا CPU دارای یک کارت گرافیک اصلی برای پاسخگویی به تقاضا می باشد و پهنای باند گذرگاه CPU سرور بیشتر از CPU سیستم های رومیزی معمولی است.

۴) الزامات پایداری در cpu

CPU های سرور به گونه ای طراحی شده اند که برای مدت زمان طولانی به صورت پایدار کار کنند و اساساً به طور مداوم در تمام طول سال فعالیت متوالی داشته باشند. پردازنده های سرور از نظر پایداری و قابلیت اطمینان بسیار با  CPUهای سیستم های معمولی متفاوت هستند. سرورها به طور کلی ۳۶۵ روز در سال کار می کنند و فقط گاهی اوقات برای تعمیر و نگهداری از کار می افتند که به پایداری بالایی نیاز دارد.

CPU های معمولی طوری طراحی شده اند که به طور مداوم به مدت ۷۲ ساعت کار کنند.

۵) پشتیبانی از اتصال داخلی چند طرفه متفاوت

Multiplexing  یک فناوری است که در سرورها استفاده می شود. برای درک بهتر این فناوری باید بگوییم یک مادربرد سرور می تواند چندین اسلات CPU  را به طور همزمان داشته باشد پس یعنی اجازه می دهد چندین CPU به طور همزمان نصب شود، که این فناوری، فناوری اتصال چند کاناله CPU است. این فناوری فقط توسط CPU های سرور پشتیبانی می شود و در کامپیوترهای خانگی معمولی که تنها یک CPU را می توان روی مادربرد نصب کرد، از مالتی پلکس شدن پشتیبانی نمی کنند.

۶) قیمت پردازنده سرور و پردازنده سیستم های معمولی

با توجه به موارد بالا قطعا مشخص می شود که قیمت پردازنده سرور به علت ویژگی های بهتر و پیشرفته بودن بالاتر است. همچنین هزینه های نگهداری سی پی یو سرور نیز بالاتر است. پس برای کارهای سبک و معمولی و سیستم های رومیزی و خانگی نباید به سراغ پردازنده های سرور رفت.

پردازنده سرور چیست؟

اولویت بندی و نحوه انتخاب پردازنده سرور مناسب با نیاز شما

اگر قصد استفاده درصد کمی از کل توان محاسباتی یک سی پی یو را دارید، خرید پردازنده سرور برای شما مفید نیست. این کار مشابه خرید یک ماشین مسابقه ای فقط برای رفت و آمد به محل کار است. هزینه نگهداری یک پلتفرم پیشرفته برای کارهای ساده ممکن است از مزیت آن بسیار بیشتر باشد.

همه هسته ها در پردازنده های سرور یکسان ساخته نمی شوند. برخی برای بارهای کاری سنگین با قدرت محاسباتی خام تولید می شوند، برخی دیگر دارای گرافیک یکپارچه برای تسریع پردازش ویدیو و هوش مصنوعی هستند و برخی دیگر ممکن است دارای ویژگی های امنیتی و مدیریت یکپارچه برای گسترش قابلیت های بخش فناوری اطلاعات باشند. به این دلایل، باید ویژگی هایی را که می توانند به شما در دستیابی به نتایج دلخواه تجاری خود کمک کنند، اولویت بندی کنید.

مطالب مرتبط  12 مدل از انواع سوئیچ شبکه که باید بشناسید!

هنگام انتخاب CPU برای سرور خود، منابع مختلف را بررسی کرده و از یک متخصص راهنمایی بخواهید. فاکتورهای زیادی در انتخاب پردازنده مناسب برای سرور نقش دارند. این فاکتورها شامل: قابلیت های ذخیره سازی، سرعت و البته هزینه هستند که نقش تعیین کننده در انتخاب یک CPU را ایفا می کنند. درک نقش CPU در سرور اولین قدم در انتخاب بهترین سیستم برای حفظ روند یک تجارت و کسب و کار است.

بیشتر بخوانید: پردازنده AMD  دو و نیم برابر محبوبتر از دو سال گذشته هستند.

نتیجه گیری و جمع بندی مقاله بررسی پردازنده سرور

اگر یک کسب و کار کوچک دارید و فقط به یک پردازنده تک هسته ای برای مرحله بندی یا توسعه نیاز دارید، یک پردازنده دو هسته ای یا تک رشته ای این کار را به خوبی انجام می دهد. با این حال، اگر شرکت شما قصد دارد به سرعت گسترش یابد و سرورهای بیشتری را به بخش دیتاسنتر اضافه کند، باید روی یک پردازنده چهار هسته ای یا شش هسته ای سرمایه گذاری کنید.

در نهایت، مطمئن شوید پردازنده ای که انتخاب می کنید توسط سازنده مادربرد انتخابی تان تایید شده باشد و باهم سازگاری داشته باشند.

همچنین شما در تماس با مجموعه ما علاوه بر دریافت راهنمایی بیشتر در زمینه انتخاب انواع پردازنده های سرور از متخصصان حوزه فناوری و سخت افزار، می توانید خریدی مطمئن را تجربه کنید.

پردازنده سرور چیست؟

رفرنس ها:

3 دیدگاه دربارهٔ «پردازنده سرور چیست؟ | انتخاب CPU سرور مناسب»

  1. بازتاب: چگونه بهترین سی پی یو سرور برای انواع عملکرد را انتخاب کنیم؟

  2. بازتاب: AMD  در مقابل  INTEL: بهترین CPU سال 2023 کدام است؟ - سخت افزار سازان رسام

  3. بازتاب: بررسی 15 تفاوت اصلی CPU سرور و CPU دسکتاپ - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789