سرور چیست؟ راهنمایی کامل برای شناخت و بررسی سرورها-1

سرور چیست؟ | راهنمایی کامل برای شناخت و بررسی سرورها

“سرور” امروزه در دنیای تجارت و تکنولوژی به یک واژه رایج و پراستفاده تبدیل شده است. انواع مختلفی از سرورها وجود دارند که دارای کاربردهای مختلفی هستند و برای شناخت بیشتر و انتخاب بهتر باید همه آن ها را مورد بررسی قرار داد. بررسی سرور و شناخت آن زمانی دانشی بود که به متخصصان فناوری محدود می شد؛ اما اکنون برای همه صاحبان کسب و کار عاقلانه است که درک درستی از فناوری سرور و معنای آن برای تجارت خود داشته باشند.

با تمام اوصاف، مطالعه تمام اطلاعات در زمینه سرورها ممکن است کمی طاقت فرسا باشد و خارج از حوصله این مقاله است، بنابراین ما یک راهنمای کامل و جامع که مرتفع کننده نیاز شما در زمینه شناخت و شروع کار با سرورها باشد را گردآوری کرده ایم. برای یافتن همه آنچه در مورد این فناوری و نحوه انتخاب سرور مناسب برای کسب ‌وکارتان نیاز دارید، به مطالعه ادامه این مقاله بپردازید.

فهرست

۱) نگاهی جامع به تعریف سرور

۲) اصطلاح “سرور” دقیقاً به چه چیزی اشاره دارد؟

۳) پلتفرم های مختلف سرور چیست؟

۴) سرورهای فیزیکی

۵) سرورهای مجازی

۶) بررسی اجمالی انواع مختلف سرورها

۷) چرا سرور مهم است؟ آیا واقعاً برای کسب و کار خود به سرور نیاز دارید؟

۸) نکته مهم و کلیدی

نگاهی جامع به تعریف سرور

تا به حال به این فکر کرده اید که سرور دقیقا چیست و چه کاری انجام می دهد؟ در وهله اول باید بگوییم که در این عصر دیجیتال، سرورها نقش مهمی در ذخیره سازی و امنیت داده های تجاری دارند. در طی سال ‌های اخیر، سرورها کم کم تکامل یافته‌ اند تا به یک مرکز ارائه دهنده خدمات چندمنظوره تبدیل شوند که داده‌ها را ۲۴ ساعت شبانه‌ روز و ۷ روز هفته مدیریت، ذخیره و ایمن می ‌کنند. این بدان معنی است که مدیریت صحیح سرور می تواند بر عملیات روزانه یک تجارت تأثیر بسزایی گذاشته و به بهره وری عملیات کمک شایانی کند.

اصطلاح “سرور” دقیقاً به چه چیزی اشاره دارد؟

به زبان ساده، سرور یک کامپیوتر (یا یک برنامه کامپیوتری) می باشد که جزء اصلی یک شبکه است. سرورها دسترسی به منابع، فایل‌ ها، برنامه‌ ها و سرویس‌ های مورد استفاده سایر رایانه‌ ها یا دستگاه ‌های موجود در آن شبکه را مدیریت می ‌کنند.

اساساً سرورها برای پردازش درخواست های داده از رایانه های دیگر ساخته می شوند و سپس اقدام مربوطه را ارائه می دهند. پس از آن اطلاعات از طریق اینترنت یا شبکه محلی به درخواست کننده اصلی یا رایانه های دیگر ارسال می شود. سرورها برای اینکه بتوانند به درستی کار کنند، باید به یک شبکه متصل شوند تا کاربران راهی برای بازیابی داده های ذخیره شده در آن ها داشته باشند.

مطالب مرتبط  چرا خرید دیتا کارتریج برای هر سازمانی ضروریست؟

همچنین سرور یک دستگاه محاسباتی است که اطلاعات و عملکرد را در اختیار سایر رایانه ها قرار می دهد. سرور از اجزای مشابهی تشکیل شده است که در رایانه رومیزی معمولی خود نیز مشاهده می کنید؛ برخی از این اجزا شامل: مادربرد، تراشه پردازش و حافظه می باشند، اما قطعات یک سرور محکم تر هستند و برای انجام فرآیندهای پیچیده تر طراحی شده اند. هر نوع سرور اساسا برای یک هدف عملیاتی خاص مهندسی شده است.

انواع مختلفی از سرور از جمله وب سرورها وجود دارند که امکان دسترسی به وب سایت های اینترنتی را فراهم می کنند. مثال دیگر سرورهای پست الکترونیکی هستند که به شما امکان ارسال و دریافت ایمیل را می دهند. سرورهای فایل نیز، دسترسی به فایل هایی را که به طور جداگانه در یک سیستم چند کاربره ذخیره می شوند را کنترل می کنند. این ها همه بخشی از انواع اصلی سرورها هستند، اما انواع پیچیده تری نیز وجود دارد که در مقاله های بعدی به صورت کامل و گسترده به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله مشخصات و انواع رک های سرور مراجعه کنید.

پلتفرم های مختلف سرور چیست؟

اگر اغراق نکنیم برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک، انبوهی از انتخاب های مختلف در زمینه تکنولوژی وجود دارد که دشوار و سخت است اما باید انجام شود. در شرکت رسام توصیه‌ های ما برای هر مشتری و مجموعه یکسان است: لیست مهم‌ ترین عملکردها و فعالیت های خود را نوشته و بررسی و ارزیابی کنید سپس با مطالعه و تحقیق سخت ‌افزار و نرم‌ افزار مناسبی را که نیازهای شما را برآورده می‌ کند، انتخاب کنید.

وقتی صحبت از سرورها به میان می آید اولین مورد انتخاب بین سرورهای فیزیکی و مجازی است؛ اگر اطلاعاتتان در این زمینه محدود است و نیاز به تحقیق و انتخاب بین سرورهای فیزیکی و مجازی دارید حتما ادامه این مطلب را دنبال کنید.

سرورهای فیزیکی

همانطور که از نام آن پیداست، سرور فیزیکی یک قطعه سخت افزاری است که می توانید آن را ببینید و لمس کنید. این رایانه ‌های قدرتمند سیستم‌ عامل‌ ها و برنامه‌ های کاربردی را اجرا می ‌کنند و می‌ توان آن ‌ها را در داخل مجموعه یا ترجیحا در یک مرکز جداگانه برای جلوگیری از سروصدای سرور، نگهداری کرد. مانند انواع دیگر سرورها، سرورهای فیزیکی را می توان به طور کامل پیکربندی کرد تا خواسته ها و نیازهای منحصر به فرد کسب و کار شما را برآورده کنند.

سرور چیست؟ راهنمایی کامل برای شناخت و بررسی سرورها

سرورهای مجازی

در تعریف سرورهای مجازی باید بگوییم که معمولاً خارج از سایت قرار دارند و به شرکت ها اجازه می دهند سرورهای عظیمی را میزبانی کنند که می توانند به محیط های مجازی جداگانه تقسیم شوند. از سوی دیگر، سرورهای مجازی به دلیل اینکه سخت افزار و نرم افزار را با سایر سیستم عامل ها به اشتراک می گذارند، مقرون به صرفه تر و کارآمدتر هستند.

مطالب مرتبط  UPS چیست؟ + 7 نکته جهت انتخاب یو پی اس مناسب برای اتاق سرور

یک راهنمایی خوب: اگر می خواهید از سرورهای فیزیکی حجیم دوری کنید، همیشه می توانید مجازی سازی سرور را بررسی کنید. مجازی سازی فرآیند استفاده از مجموعه بزرگی از سیستم عامل ها، پردازنده ها و سرورهای فیزیکی است تا به عنوان یک سرور یکپارچه با اندازه و سرعت نامحدود عمل کنند. هدف از مجازی سازی پنهان کردن منابع فیزیکی استفاده شده است، بنابراین هر شرکتی می تواند با استفاده از سرور مجازی روی عملکرد اصلی خود تمرکز کند.

جهت آشنایی با سرور های HP و مشاوره خرید به صفحه فروش انواع سرور hp مراجعه کنید.

بررسی اجمالی انواع مختلف سرورها

همانطور که در بالا اشاره شد، یک نکته مهم که باید به خاطر داشته باشید این است که سرورها به دلایل مختلفی استفاده می شوند. سرورها معمولاً به صورت گروهی راه‌ اندازی می ‌شوند و از آنجایی که هر کدام به انجام یک نوع فرآیند اختصاص داده شده است، دیدن یک سرور مستقل یک امر غیر معمول است. در اغلب موارد شرکت ‌ها گروه‌ هایی از سرورها را برای افزایش قدرت پردازشی موجود برای پشتیبانی از چندین پایگاه داده، سیستم و برنامه‌ های کاربردی دارند. در زیر انواع سرورها را برای شما معرفی می کنیم و در مقاله های بعدی به بررسی هرکدام از این موارد خواهیم پرداخت.

انواع سرورها شامل: وب سرور، سرور ایمیل، دیتا سرور، اپلیکیشن سرور، سرور فایل، سرور پروکسی، سرور  DNS، سرور Game،  Media سرور و سرور محاسباتی هستند.

چرا سرور مهم است؟ آیا واقعاً برای کسب و کار خود به سرور نیاز دارید؟

سرورها نه تنها به کسب و کارها کمک می کنند تا داده ها را به صورت ایمن ذخیره کنند، بلکه آن ها را قادر می سازند تا با ارائه دسترسی از راه دور به کاربران مجاز، کارایی و بهره وری کارمندان را بهبود بخشند. با این حال، مهم ترین عملکرد یک سرور، ایمن سازی شبکه سازمان در حین اجرای برنامه های کاربردی بر اساس درخواست کاربر است. اگر سوال شما این است که آیا واقعاً برای کسب‌ و کار خود به سرور نیاز دارید یا خیر، در ادامه تعدادی از موارد مفید وجود این دستگاه برای مجموعه ها را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید تصمیم گیری و انتخاب بهتری داشته باشید:

  • سرورها به کاربران مجاز در یک سازمان اجازه می دهند تا به راحتی منابع را بدون توجه به موقعیت مکانی به اشتراک بگذارند.
  • سرورها دسترسی به یک محیط کار از راه دور را ممکن می کنند.
  • سرورها خطر اختلال در گردش کار و از دست دادن داده ها را کاهش می دهند.
مطالب مرتبط  5 ویژگی مهم در خرید سوئیچ شبکه

نکته مهم دیگری که باید در اسرع وقت انجام دهید این است که یک برنامه ریزی برای تعمیر و نگهداری سرور ایجاد کرده و داشته باشید!

برای اطمینان از سلامت سرورهای خود، مهم است که یک برنامه مدیریت تعمیر و نگهداری دقیق برای آن ها ایجاد کنید. برخی از تنظیمات سرور نیاز به نظارت منظم دارند در حالی که تنظیمات دیگر نیاز به تعمیر هفتگی یا ماهانه دارند. در نهایت ایجاد و انتخاب پلن بر عهده خودتان بوده و بستگی به نیاز شما دارد. اگر می خواهید در ایجاد نحوه صحیح یک برنامه تعمیر و نگهداری سرور برای کسب و کار خود مشکلی نداشته باشید، همیشه می توانید تیمی از متخصصان فناوری اطلاعات را استخدام کنید تا برنامه تعمیر و نگهداری سرورهایتان را بر اساس نیازهای منحصر به فرد شما ارائه و اجرا کنند. این متخصصان فناوری اطلاعات اساساً مدیر شبکه شما می شوند و به نیازهای روزانه شما در این زمینه رسیدگی می کند.

سرور چیست؟ راهنمایی کامل برای شناخت و بررسی سرورها

نکته مهم و کلیدی

سپردن مدیریت سرورها به افراد کاردان نکته کلیدی ای است که همواره بر آن تاکید خواهیم داشت. وقتی می گوییم مدیریت سرور زمان بر است می توانید به ما اعتماد کنید چرا که تخصص و تجربه ما گواهی بر این موضوع می باشد. آیا ترجیح نمی دهید روی ارائه تخصص اصلی خود به مشتریانتان تمرکز کنید و مسائل فنی را به متخصصان ما بسپارید؟ ارائه دهندگان خدمات مدیریت سرور مدت زمان وقفه و از کار افتادگی شرکت را کاهش می دهند، امنیت سرور و پشتیبان گیری از داده ها را تضمین می کنند و می توانند متناسب با نیازهای شرکت شما خدماتشان را شخصی سازی کنند.

رفرنس ها:

 

2 دیدگاه دربارهٔ «سرور چیست؟ | راهنمایی کامل برای شناخت و بررسی سرورها»

  1. بازتاب: حفاظت اتاق سرور و 8 مورد ضروری - سخت افزار سازان رسام

  2. بازتاب: رک سرور چیست؟ |  مشخصات و انواع رک های سرور - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789