رک سرور چیست

رک سرور چیست؟ |  مشخصات و انواع رک های سرور

هنگامی که دیگر جایی برای نگهداری سرورهای تاور بزرگ ندارید، گزینه ای به نام رک پیش روی شماست. رک یک نسخه بسیار فشرده تر و در عین حال قدرتمندتر از یک سرور تاور استاندارد است.

شما می توانید چندین سرور را در یک رک سرور قرار دهید. این کار آنها را تبدیل به گزینه ای عالی برای بهبود منابع سرور و عملکرد در شبکه بدون اشغال کردن جای زیاد در محل کارتان می کند.

فهرست

۱) مفهوم رک و رکمونت

۲) بررسی اجزای رک

۳) رک ها چگونه کار می کنند؟

۴) کابینت رک چیست؟

۵) رک ها باید چقدر عمیق باشند؟

۶) دلایل استفاده از رک

۷) نتیجه گیری و جمع بندی مقاله رک های سرور

مفهوم رک و رکمونت

برخلاف سرورهای تاور، رک های سرور تجهیزاتی با ساختار مستطیلی کوچک است که رکمونت نام می گیرد و می‌ توان آن را به رک متصل کرد. رک مونت می تواند چندین رک سرور را که به صورت عمودی روی هم چیده شده اند به یک رک متصل کند و به شما این امکان را می دهد که تعدادی از آنها را در یک فضای شبیه به کمدی کوچک قرار دهید.

رک های سرور اغلب در دیتاسنترها و اتاق های سرور سازمانی یافت می شوند که در این مکان ها وجود مجموعه سرورهای پرقدرت برای پشتیبانی از برنامه ها و کاربران متعدد ضروری هستند.

مدیران شبکه می ‌توانند رک ها را به راحتی جابه جا کنند. بنابراین نگهداری، افزودن و کنار گذاشتن سرورها در صورت نیاز آسان ‌تر است.  سازماندهی کابل ها نیز آسان تر بوده و می توانید از یک مانیتور، صفحه کلید و ماوس در کنار رک سرورها استفاده کنید.

همچنین شما در بیشتر موارد می توانید سرورهای متعددی را با یک مانیتور و یک مجموعه از تجهیزات جانبی در یک کمد سرور کوچک مدیریت کنید.

بررسی اجزای رک

رک های سرور دارای تمام اجزای یک سرور تاور فقط در یک فضای بسیار فشرده تر می باشند. آن ها دارای یک  CPU، حافظه، ذخیره ساز، کارت های رابط شبکه، ویدئو و فن برای خنک کردن سرور هستند. معمولاً در هر طرف شاسی، دستگیره هایی وجود دارد تا به راحتی بتوان سرور را در رک قرار داد یا آن را برای تعمیر و نگهداری خارج کرد.

اجزای این نوع رک ها فشرده و کوچک هستند، اما منابع بسیار قدرتمندتری برای شبکه ‌سازی و پشتیبانی از برنامه ‌ها دارند. آنها معمولاً گرانتر از سرورهای تاور هستند زیرا اندازه فشرده اما منابع قوی و پیشرفته دارند.

مطالب مرتبط  فروش انواع سرورهای hp

بیشتر بخوانید: سرور چیست؟ راهنمایی کامل برای شناخت و بررسی سرورها

رک سرور چیست

رک های سرور چگونه کار می کنند؟

آن ها عرض، ارتفاع و عمق استاندارد دارند و در بخشی به نام رکمونت قرار می گیرند. تجهیزات رک های سرور نیز فشرده و کوچک هستند بنابراین در شاسی سرور قرار می گیرند، اما روش اجرایی یک سرور در برنامه ها برای کاربران نهایی و مدیران شبکه یکسان است.

سرور Rack معمولاً دارای تجهیزات رده بالاتری نسبت به سرورهای استاندارد کسب و کارهای کوچک هستند، اما به همان روش کار می کنند. یکی از جنبه های رک های سرور که با سرور تاور متفاوت است، نویزهایی ست که از فن های خنک کننده آنها ایجاد می شود.

منابع محاسباتی پرقدرت نسبت به یک کامپیوتر معمولی گرمای بیشتری تولید می کنند، بنابراین نیاز به خنک کننده اضافی دارند. این خنک کننده ها یا همان فن ها سرو صدای زیادی دارند که در بیشتر اتاق های سرور به گوش می رسد.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله آشنایی با انواع رم سرور و مقایسه آن ها مراجعه کنید.

کابینت رک چیست؟

اصطلاح rack (به معنای “قاب”، “کابینت”، “قفسه” یا “پایه”) مخفف یک دستگاه نگهدارنده است که معمولاً تعدادی از عناصر کوچکتر را در یک واحد ترکیب می کند.

کابینت رک اغلب به عنوان رک سرور یا patch cabinet نامیده می شود. کابینت رک علاوه بر پچ پنل ها و سوئیچ ها، در درجه اول شامل سرورهایی است که به صورت فیزیکی به هم متصل شده اند. محل استقرار تجهیزات رک برای ایمن کردن قطعه مربوطه عمل می کند و توسط کل قاب پشتیبانی می شود.

البته کابینت ها دارای عرض های مختلفی هستند. رایج ترین کابینت رک ۱۹ اینچی است که دارای عرض استاندارد ۱۹ اینچ (= ۴۸٫۲۶ سانتی متر) است.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله رید کنترلر چیست و چگونه کار می کند؟ مراجعه کنید.

رک ها باید چقدر عمیق باشند؟

این موضوع بسته به پیش بینی و موقعیت و شرایط خودتان دارد!

در حالی که رک های شبکه دارای عمق ۶۰۰ یا ۸۰۰ میلی متر (۲۳،۶۲ تا ۳۱،۵۰ اینچ) هستند، رک های سرور به طور قابل توجهی عمیق تر هستند. رک های سرور با حداکثر ۱۲۰۰ میلی متر (۴۷،۲۴ اینچ) عمق، هم می توانند دستگاه های بسیار بزرگی را در داخل خود نگهداری کنند و هم فضایی را برای گردش هوا ارائه دهند.  در نهایت عمق یک رک مناسب برای سرور شما کاملاً به تجهیزاتی که باید نصب کنید بستگی دارد.

مطالب مرتبط  12 مدل از انواع سوئیچ شبکه که باید بشناسید!

اندازه های سرورهای Rackmount معمولاً از ۱۲ تا ۴۷ RU (rack unit) هستند. آنها ۹۰ سانتی متر (۳۵۴۳ اینچ) تا یک متر عمق (۱۰۰۰ میلی متر یا ۳۹،۳۷ اینچ) دارند. با توجه به مواد مورد استفاده و محافظت anti-tilt که در برخی موارد در آن ها تعبیه شده، بسیار پایدار هستند. حتی بعضی از آن ها با پیچ به زمین متصل می شوند.

رک های شبکه اغلب ۴۲ Ru ارتفاع داشته و ۶۰۰ یا ۸۰۰ میلی متر عرض (۲۳،۶۲ تا ۳۱،۵۰ اینچ) دارند. آنها معمولاً چندان قوی ساخته نمی شوند زیرا اجزای نصب شده اش وزن کمتری دارند. اندازه های مخصوص برای رک ها عمدتا در محیط های خصوصی یافت می شوند و کمتر در محیط های شرکتی دیده می شوند. رک های شبکه اغلب محفظه های مخصوص دیواری با عرض خارجی ۱۰ اینچ یا حتی محفظه ۱۹ اینچی با تنها ۱۸ RU هستند.

دلایل استفاده از رک های سرور

اگر برای کاربران و برنامه های شبکه به انرژی محاسباتی بیشتری احتیاج دارید اما مکان و جایگاه مناسب را برای قرار دادن سرورهای تاور اضافی ندارید ، ساختن یک سیستم رک در اتاق سرور گزینه ای عالی است. این سرورها سایز کوچکی دارند، بنابراین بهترین گام بعدی برای پیشرفت مشاغل کوچک هستند که نیاز به وجود چندین سرور دارند.

ابتدا باید رک را در اتاق سرور نصب کنید و تعداد واحدهای رک (U) را که پشتیبانی می کند شناسایی کنید. رک های سرور با کمیت rack unit (RU) اندازه گیری می شوند تا بتوانید تعداد سرورهایی را که به صورت عمودی در اتاق سرور شما قرار می گیرند، شناسایی کنید.

به عنوان مثال، معمولاً می توانید ۲۲  رک سرور ۲U را در یک رک ۴۲U قرار دهید. هر اندازه از رک های سرور را می توان به راحتی حذف کرده و تشخیص داد که این مزیتی نسبت به سرورهای تاور برای مدیران شبکه است.

مطالب مرتبط  پردازنده سرور چیست؟ | انتخاب CPU سرور مناسب

مزیت دیگر رک های سرور نسبت به سرور تاور این است که اکثر آنها گزینه های hot-swappable  را ارائه می دهند. (hot-swappable: توانایی جا به جایی اجزای دستگاه هنگام روشن بودن)

در ادامه تعریف این ویژگی باید بگوییم که می توانید به جای خاموش کردن سرور برای نصب فضای ذخیره سازی یا همان هارد، می توانید هارد قدیمی را برداشته و در حالی که سرور به کار خود ادامه می دهد، یک هارد جدید اضافه کنید. این گزینه برای سرورهای سازمانی که باید برای پشتیبانی از کاربران در تمام ساعات شبانه روز روشن بمانند، عالی است.

رک سرور چیست

نتیجه گیری و جمع بندی مقاله رک سرور 

اگر یک شبکه کوچک با سرورهای تاور دارید، بدانید که رک های سرور گامی در جهت پیشرفت برای شبکه های هر شرکتی هستند.

آنها قدرت محاسباتی بیشتری را در فضای کمتر فراهم می کنند که این ویژگی باعث می شود شما فضای بیشتری در محل کار خود داشته باشید. برای میزبانی رک سرورها به محیط مناسب، خنک کننده و کنترل کننده رطوبت هوا نیاز دارید اما اگر هر سرور را به درستی نصب کنید، می‌توانید یک سازمان بزرگ را تنها با چند سرور تامین کنید.

اگر توضیحات بیشتری برای پاسخ به سوال رک سرور چیست نیاز دارید و یا اگر با خواندن این مقاله تصمیم شما برای خرید رک مناسب برای سرورتان و تجهیزات رکمونت قطعی شده است می توانید با مشاوران ما در رسام تماس گرفته و از اطلاعات بیشتر درباره رک سرور، قیمت رک سرور و انواع آن مانند رک ایستاده، رک شبکه و… مطلع شوید و خرید خود را انجام دهید.

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «رک سرور چیست؟ |  مشخصات و انواع رک های سرور»

  1. بازتاب: سرور چیست؟ | راهنمایی کامل برای شناخت و بررسی سرورها - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789