کارت شبکه سرور چیست؟ 5 مزیت کارت شبکه های سرور

راهنمای جامع خرید کارت شبکه سرور

کارت شبکه جزو اجزای حیاتی ای می باشد که وجود آن لازم بوده و مسئول اتصال سرور شما به یک شبکه است. هنگامی که قصد انتخاب و خرید سرور را دارید، درک تعریف و اصول NIC ها (کارت شبکه) برای اطمینان از اینکه سرور شما قادر به رسیدگی به نیازهای شبکه تان خواهد بود، کلیدی ست. ما در این مقاله، به بررسی نحوه انتخاب کارت شبکه مناسب سرور و مزایای آن خواهیم پرداخت.

قابلیت و نوع اتصال کارت شبکه

هنگام انتخاب و خرید سرور، باید مطمئن شوید که کارت شبکه آن با نوع کابلی که برای اتصال سرور خود به شبکه استفاده می ‌کنید، مطابقت دارد. رایج ترین نوع اتصال برای کارت های شبکه Ethernet است. این کابل ها از طریق کابل های Cat5e، Cat6  و Cat6a متصل می شوند. کابل ‌های Cat5e  معمولاً از سرعت ۱ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می ‌کنند و به طور گسترده برای اتصال NIC در شبکه ‌های خانگی و تجاری طراحی و استفاده می ‌شوند.

کابل ‌های Cat6 تا ۱۰ گیگابیت در ثانیه سرعت دارند و عموماً برای پشتیبانی از شبکه‌ های با کارایی بالاتر (مانند دیتاسنترها) استفاده می ‌شوند. کابل ‌های Cat6a دارای سرعت‌ های بالاتر (حداکثر ۱۰ گیگابیت در ثانیه) اما با فواصل پشتیبانی‌ شده طولانی ‌تر از Cat6 هستند. سایر گزینه های اتصال غیر اترنت برای شبکه های پرسرعت و کم تأخیر عبارتند از: کانکتورهای فیبر نوری و Infiniband.

کارت های شبکه دارای پورت های مختلف برای اتصالات مختلف هستند. به عنوان مثال، اگر شبکه شما از کابل  Cat5e، Cat6  یا Cat6a استفاده می‌کند، باید یک کارت شبکه سرور با جک RJ45 که با کانکتور قابل تنظیم به حالت های مختلف ۸P8C سازگار است انتخاب کنید.

اگر شبکه شما از کابل ‌های فیبر نوری استفاده می کند، یک NIC با کانکتور Small Form-factor Pluggable (SFP) یا QSFP معمولاً مناسب آن است. کابل های فیبر نوری از تمام اتصالات بالای ۱۰ گیگابایت (۲۵/۴۰/۱۰۰ گیگابایت) پشتیبانی می کنند. اگر به شبکه Infiniband متصل هستید، از یک اتصال Infiniband (که معمولاً از اتصالات  SDR، DDR  و QDR بهره می برد) استفاده کنید. همچنین استفاده از یک NIC سریعتر ممکن است منجر به مصرف انرژی کمی بیشتر شود، بنابراین حتما مدل منبع تغذیه خود را نیز در نظر داشته باشید.

توجه: پورت های SFP می توانند دارای ماژول هایی باشند که به شما امکان استفاده از کابل های مسی (مانند Cat5e و غیره) را می دهند، اما پورت های RJ45 با پورت های SFP (یا کابل های فیبر نوری) سازگار نیستند.

مطالب مرتبط  کارت شبکه وایرلس PCI-e یا آداپتورهای USB؟ : انتخاب بهترین راهکار اتصال WiFi

سرعت NIC

برای داشتن عملکرد بهینه، کارت شبکه مورد استفاده شما برای سرور باید با سرعت شبکه تان مطابقت داشته باشد. اگر سروری تهیه کرده اید که نیاز به پشتیبانی از سرعت‌ های بالاتر دارد اما با یک NIC که نمی ‌تواند این سرعت را مدیریت کند ست شده است، ممکن است با عملکرد کلی پایین ‌تر و از دست دادن داده‌ های احتمالی مواجه شوید.

برای اطمینان از اینکه بعداً با تکامل شبکه خود مجبور نخواهید بود NIC تان را جایگزین کنید، رشد بالقوه آن را در نظر بگیرید. به پهنای باند مورد نیاز برنامه های خود، تعداد کاربرانی که به شبکه شما دسترسی دارند و ترافیک کلی شبکه فکر کنید و بعد از برنامه ریزی تجهیزات مورد نظرتان را تهیه کنید.

مدیریت ترافیک شبکه

یکی دیگر از عواملی که باید به آن توجه کنید، قابلیت ‌های کیفیت خدمات NIC (معروف به  QoS) است. QoS  یک تکنیک مدیریت شبکه است که به اولویت بندی ترافیک شبکه کمک می کند تا اطمینان حاصل شود داده های مهم تر، سریعتر و قابل اطمینان تر از سایر داده ها منتقل می شوند.

به عبارت دیگر، QoS  تضمین می کند که از منابع شبکه شما به گونه ای استفاده می شود که سطح ثابتی از خدمات را برای انواع مختلف ترافیک شبکه فراهم می کند. برخی از کارت شبکه ها دارای قابلیت QoS داخلی می باشند، در حالی که برخی دیگر به روترها یا سوئیچ های شبکه متکی هستند. یک NIC با قابلیت QoS داخلی به شما کنترل بیشتری می دهد و در کنار آن داشتن دید بهتر از نحوه مدیریت ترافیک شبکه نیز به شما این امکان را می دهد که تصمیمات آگاهانه تری بگیرید.

تعداد پورت های NIC

کارت شبکه می تواند ۱، ۲ یا ۴ پورت داشته باشد. داشتن پورت های متعدد  این امکان را برای شما فراهم می کند که سرور خود را به چندین شبکه متصل کنید یا دو پورت را به یکدیگر متصل کنید (برای افزایش پهنای باند). اگر به سطح بالاتری از اتصال شبکه و افزونگی احتیاج دارید، از یک NIC با پورت‌ های بیشتر استفاده کنید.

سازگاری کارت شبکه با سیستم عامل سرور/سرور

آخرین مورد که قطعا کم اهمیت ترین ویژگی در انتخاب کارت شبکه نمی باشد چیزی نیست به جز: سازگاری. برای اینکه NIC شما طبق برنامه کار کند (یا اصلاً کار کند!)، باید هم با سرور شما و هم با سیستم عامل نصب شده روی سرور شما سازگار باشد.

مطالب مرتبط  AMD  در مقابل  INTEL: بهترین CPU سال 2023 کدام است؟

برخی از  کارت شبکه ها ممکن است برای عملکرد صحیح به نرم افزار یا درایورهای اضافی نیاز داشته باشند. اگر NIC ناسازگار باشد، ممکن است با مشکلات اتصال، سرعت پایین یا مشکلات مربوط به ارتباط سرور با دستگاه‌ های دیگر مواجه شوید، بنابراین قبل از خرید حتماً درباره سازگاری این قطعه با دیگر قطعات تحقیق کنید. 

به طور کلی، NIC های قدیمی روی سرورهای جدیدتر کار می کنند، اما ممکن است با نسخه های سیستم عامل جدید هماهنگ نشوند. سرورهای قدیمی نیز ممکن است NIC های جدیدتر را بپذیرند یا نپذیرند.

بیشتر بخوانید: رم سرور چیست؟ آشنایی با انواع رم سرور و مقایسه آن ها

کارت شبکه سرور چیست و چه کاربردی دارد؟ 5 مزیت کارت شبکه های سرور

تفاوت کارت شبکه و NDC (Network Daughter Card)

کارت شبکه (NIC) یک جزء سخت افزاری است که ارتباط بین یک کامپیوتر/سرور و یک شبکه را فراهم می کند و سپس ارتباطات را در آن اتصال مدیریت می کند. تفاوت اصلی بین کارت ‌های شبکه و (NDC) Network Daughter Card  در این است که  NDCها معمولاً مختص مدل ‌های سرور یا رایانه ‌ای خاص هستند، در حالی که NIC ها کارت های PCI مستقلی هستند که می توانند به سیستم اضافه شوند تا اتصال شبکه را فراهم کنند.

اما چرا به آن Daughter Card می گویند؟ به عبارت ساده تر، Daughter Card به هر برد مداری گفته می شود که به Motherboard متصل می شود و آن را تقویت می کند. از این رو، آن را “Daughter Card” می نامند، زیرا این یک پسوند و افزونه کاربردی “Motherboard” است.

مزایای کارت شبکه سرور

در زیر به ۵ مورد از مزایای کارت شبکه مناسب اشاره کرده ایم:

۱) قابل اطمینان بودن جریان ارتباطات و اطلاعات

۲)اندازه گیری سرعت آنلاین مورد نیاز برای ارسال و دریافت پیام اغلب با گیگابایت (که نشان دهنده سرعت بالای آن است)

۳)اندازه گیری سرعت اینترنت با گیگابایت (که نشان دهنده سرعت بالای آن است)

۴)امکان اتصال انواع دستگاه های جانبی با استفاده از چندین پورت موجود در کارت های NIC

5)امکان اشتراک گذاری داده ها بین کلاینت ها

کارت شبکه سرور چیست و چه کاربردی دارد؟ 5 مزیت کارت شبکه های سرور

سوالات متداول درباره کارت شبکه

نقش کارت شبکه در سرور و کامپیوتر چیست؟

کارت شبکه به دستگاه شما کمک می کند تا به شبکه متصل شود. بسته های دیتای مورد نیاز برای انتقال اطلاعات را ایجاد می کند، آنها را به سیگنال های دیجیتال تبدیل کرده و از طریق شبکه ارسال می کند.

مطالب مرتبط  خرید سرور HP DL380 G10

آیا ما به NIC نیاز داریم؟

بله، برای اتصال به شبکه به یک کارت شبکه نیاز دارید. اکثر سیستم های رومیزی دارای کارت شبکه هستند، بنابراین نیازی نیست نگران تهیه آن باشید. با این حال، اگر به کارت ‌های اضافی نیاز دارید یا می‌ خواهید کارت شبکه ای با سرعت بالا برای سرور داشته باشید، می ‌توانید یک کارت شبکه  USB، بی ‌سیم یا فیبر نوری بخرید.

آیا می توانیم بیش از یک کارت شبکه در دستگاه استفاده کنیم؟

بله، می توانید بیش از یک NIC در یک دستگاه استفاده کنید. همچنین می توانید از یک اترنت و یک کارت شبکه USB برای برقراری ارتباط بین شبکه های مختلف استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید کارت های شبکه فیبر نوری را به عنوان افزونه خریداری کنید.

جمع بندی مبحث بررسی کارت شبکه مناسب سرور

کارت های شبکه یک جزء حیاتی برای عملکرد روان کل زیرساخت شبکه شما هستند پس برای به دست آوردن بهترین نتایج، مهم است که در مورد نیازهای سیستم خود تحقیق کنید و هنگام انتخاب کارت شبکه مناسب سرور خودتان، سرعت و نیازهای کیفیت خدمات خود را به دقت در نظر بگیرید.

اگر قصد خرید و یا ارتقای کارت شبکه برای سرور سازمان و کسب و کار خود را دارید می توانید ابتدا با مطالعه این مقاله پاسخ سوال های خود را بیابید و سپس برای مشاوره و خرید نهایی با متخصصان ما تماس بگیرید.

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای جامع خرید کارت شبکه سرور»

  1. بازتاب: کارت شبکه وایرلس PCI-e یا آداپتورهای USB؟ : انتخاب بهترین راهکار اتصال WiFi

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789