کارت شبکه وایرلس

کارت شبکه وایرلس PCI-e یا آداپتورهای USB؟ : انتخاب بهترین راهکار اتصال WiFi

مزایا و معایب کارت شبکه وایرلس PCI-e در مقابل راه حل های بی سیم USB

آیا نیاز به افزودن کارت شبکه وایرلس در رایانه تان را دارید؟ دو گزینه پیش روی شماست: کارت شبکه وایرلس PCI-e و آداپتورهای بی سیم USB.

آداپتورهای بی سیم USB کوچک، قابل حمل و ارزان هستند، اما آیا این بدان معناست که نسبت به آداپتور شبکه بی سیم PCI-e بهتر هستند؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ می دهیم و به بررسی مزایا و معایب کارت شبکه وایرلس PCI-e در مقابل راه حل های بی سیم  USB میپردازیم.

بیشتر بخوانید: تولید دستگاهی برای تبدیل سیگنال وای فای به برق

ویژگی های آداپتورهای بی ‌سیم PCI-e

همانطور که میدانید، یک کارت شبکه وایرلس PCI-e به درگاه PCI-e (PCI Express) رایانه شما متصل می شود. اگر خودتان در حال تهیه و تنظیم قطعات کیس داخل رایانه تان هستید، پیدا کردن و قرار دادن این پورت روی مادربرد کار آسانی خواهد بود. اما باز کردن رایانه شخصی و کار با قطعات حساس به الکترواستاتیک کمی مشکل است. شما می توانید این کار را به یک متخصص بسپارید. اگر خودتان تمایل به انجام این کار دارید توجه داشته باشید پورت‌ های PCI-e جایی هستند که GPU را وصل می ‌کنید.

پس از نصب، آداپتور بی سیم PCI-e به شبکه شما قدرت بیشتری می دهد. آنها معمولاً حداقل دو آنتن دارند که دریافت سیگنال Wi-Fi را تقویت میکنند. آنتن‌های چندگانه به کارت شبکه وایرلس این امکان را می ‌دهند که از قابلیت چند ورودی-چند خروجی (MIMO) بهر‌مند شوند که این موضوع یک مسئله پیچیده است.

آنچه شما باید بدانید این است که قابلیت بالا می تواند منجر به قدرت سیگنال بهتر و انتقال سریعتر Wi-Fi شود. (اگرچه برای هیچ کدام تضمینی وجود ندارد.) همچنین بسیاری از کارت های بی سیم PCI-e دارای قابلیت بلوتوث هستند که در USB Wi-Fi  کمتر دیده میشود.

مطالب مرتبط  معرفی 10 نرم افزار مفید برای تست سلامت هارد

بنابراین، احتمالاً کارت شبکه بی ‌سیم PCI-e دریافت سیگنال بهتری خواهد داشت. اما چرا با وجود این قابلیت ها بهترین انتخاب و راهکار اتصال وای فای نیست؟

علت اول: هنگامی که PCI-e را روی مادربردتان نصب می کنید، انتقال آن به رایانه دیگری آسان نیست.

علت دوم: قرار گرفتن آنتن ‌ها بین کیس کامپیوتر شما و دیوار (جایی که عقب کیس کامپیوتر شما قرار گرفته است) می تواند پذیرش آداپتور را به شدت محدود کند. با اینکه آنتن‌ ها بسیار قدرتمند هستند، وجود فلزات میان آن‌ ها و منبع سیگنال وای ‌فای شما می ‌تواند به کاهش عملکرد منجر شود.

در نهایت هم برخی کاربران از ظاهر آنتن هایی که از پشت کامپیوترشان بیرون زده است، خوششان نمی آید!

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله دکمه فلش سریع بایوس چیست و چگونه کار می کند؟ مراجعه کنید.

کارت شبکه وایرلس

بررسی ویژگی های آداپتورهای بی سیم USB

استفاده از آداپتور شبکه USB Wi-Fi بسیار آسان است. آن را به یک پورت USB در رایانه وصل کنید و دستگاه خود را به شبکه Wi-Fi متصل کنید. (ممکن است ابتدا لازم باشد درایور مخصوص USB و یک سری پیش نیازها را دانلود کنید که چندان مشکل نیست.)

راه اندازی و استفاده آسان، بزرگترین مزیت استفاده از آداپتور USB Wi-Fi است. تنها چند ثانیه طول می کشد تا آن را به یک کامپیوتر جدید منتقل کنید، آداپتور حداقل فضا را اشغال می کند و برای استفاده در رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها دردسری ندارد. این در حالیست که کارت شبکه وایرلس  PCI-e  احتمالاً تنها مختص استفاده در سیستم های دسکتاپ خواهد بود.

اما متأسفانه، این راهکار اتصال بی سیم با برخی نقاط ضعف همراه است. از آنجایی که اکثر آداپتورهای بی سیم USB هیچ آنتن خارجی ندارند، قدرت کمتری دارند. آنها احتمالاً به اندازه کارت شبکه وایرلس PCI-e دریافت قوی نخواهند داشت و بسیاری از گزارشات کاربران حاکی از آن است که سرعت پایین تری را با آداپتورهای USB تجربه کرده اند. هنگامی که یک مسیر مستقیم و بی مانع از آداپتور USB تا روتر بی سیم برای دریافت سیگنال وجود داشته باشد، بهترین زمان استفاده از آداپتور است.

مطالب مرتبط  disaster recovery چیست؟ + راهکار بازیابی فاجعه Bare metal برای سازمان ها

البته گفته می شود برخی از افراد سرعت بسیار خوبی با آداپتورهای بی سیم USB دریافت و تجربه می کنند. تجربه این سرعت خوب احتمالاً به کیفیت آداپتور و مکان روتر و رایانه بستگی دارد. اگر یک آداپتور با کیفیت بالا که قادر به انتقال ۸۰۲٫۱۱n, 802.11ac,  یا ۸۰۲٫۱۱ax است و یک مسیر واضح و بی مانع بین آداپتور و مسیریاب دارد خریداری کنید، ممکن است سرعت وای ‌فای بسیار قابل توجهی داشته باشید.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که پهنای باند پورت های USB قبلاً یک عامل محدود کننده بود. اکنون با وجود  USB 3.0 دیگر شاهد این مشکل نخواهید بود.

راهنمای جامع خرید کارت شبکه سرور

کارت شبکه وایرلس

کارت شبکه وایرلس PCI-e در مقابل آداپتورهای USB Wi-Fi: کدام بهتر است؟

اکنون که چند مورد از جوانب مثبت و منفی را دیدید، می توانید تصمیم بهتری در مورد اینکه کدام راه حل اتصال بی سیم متناسب با نیاز شماست، بگیرید.

اگر از سیستم دسکتاپ استفاده می‌کنید و قصد ندارید کارت شبکه وایرلس را بین رایانه‌ های مختلف جابه‌جا کنید و می‌ توانید آنتن‌ ها را در محل مناسبی  قرار دهید( ترجیحاً در جایی که سیگنال Wi-Fi مشکلی برای عبور نداشته باشد) کارت شبکه PCI-e گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

آداپتور بی سیم USB نیز مزایای خاص خود را دارد. اندازه کوچک، نصب آسان و امکان انتقال بین کامپیوترهای مختلف را دارد. همچنین در تنظیمات مناسب می تواند سرعت بسیار قابل توجهی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره وای فای ۶ و استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax بدانید

مطالب مرتبط  خطاهای سرور hp  و نحوه عیب‌یابی آن‌ها + مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

انتخاب کارت شبکه وایرلس مناسب چه میزان اهمیت دارد؟

انتخاب کارت شبکه وایرلس مناسب برای یک تجربه دیجیتالی یکپارچه بسیار مهم است. آداپتور شبکه بی سیم به عنوان پلی بین دستگاه شما و اکوسیستم اینترنت عمل می کند و بر عوامل حیاتی مانند سرعت اتصال، محدوده سیگنال و قابلیت اطمینان کلی تأثیر می گذارد. یک کارت شبکه مناسب، پتانسیل کامل شبکه شما را به ارمغان می ‌آورد و امکان پخش فایل‌های ویدیویی با کیفیت HD بدون وقفه، بازی‌های آنلاین پرسرعت و بدون تاخیر و کنفرانس‌ های تصویری بدون مشکل را فراهم می ‌کند.

با تطابق سازگاری، ویژگی ‌های عملکرد مناسب و قابلیت های امنیتی، کاربران می ‌توانند به‌ طور کامل از قدرت شبکه بی‌ سیم خود بهرمند شوند. در اصل، انتخاب کارت شبکه وایرلس یک تصمیم مهم است که به طور مستقیم کیفیت تعاملات مجازی شما را شکل می دهد.

۵ راه کاربردی برای افزایش سرعت اینترنت

کارت شبکه وایرلس

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «کارت شبکه وایرلس PCI-e یا آداپتورهای USB؟ : انتخاب بهترین راهکار اتصال WiFi»

  1. بازتاب: دکمه فلش سریع بایوس چیست و چگونه کار می کند؟ - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789