حفاظت اتاق سرور و 8 مورد ضروری

حفاظت اتاق سرور و ۸ مورد ضروری

بدون شک مهم ترین اتاقی که باید از آن مراقبت کنید اتاق سرور کسب و کارتان است. اتاق ‌های سرور ممکن است گهگاه با تجهیزات جدید که جایگزین تجهیزات قدیمی می ‌شوند تغییراتی پیدا کنند، اما در همه حالات آنچه شما در اتاق سرور خود نیاز دارید شامل ۸ مورد ضروری برای حفاظت اتاق سرور و نگهداری اتاق سرور است که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

هدف از طراحی و ساخت جایی به نام اتاق سرور ایجاد محیطی است که در آن سرورهای شما و در نهایت اطلاعات کسب و کار شما محافظت شده و به صورت ایمن ذخیره شوند. همه شرکت‌ها در بخش برنامه های ذخیره‌ سازی و حفاظت از اطلاعاتشان قوانینی دارند که باید رعایت کنند، اما دیتاروم های کوچک می ‌توانند قوانین کمتری داشته باشند.

اگر در حال شروع طراحی و ایجاد یک اتاق سرور هستید، در زیر لیستی از موارد ضروری را برای امنیت اتاق سرور شما معرفی کرده ایم که لازم است در نظر بگیرید.

فهرست

۱) حفاظت از اتاق سرور

۲) ایجاد ایمنی فیزیکی و کنترل دسترسی ها

۳) نظارت و کنترل های محیطی

۴) جریان هوا و تهویه در اتاق سرور

۵) سیستم های اطفاء حریق ایمن

۶) ایمنی جایگاه تجهیزات ذخیره سازی و قفسه های سرور

۷) کفپوش مناسب و طبقه بندی برای امنیت اتاق سرور

۸) برنامه ریزی برای تامین برق اتاق سرور در مواقع لزوم

۹) آمادگی اضطراری و برنامه ریزی برای بکاپ گرفتن از اطلاعات

۱۰) جمع بندی مقاله موارد ضروری برای امنیت اتاق سرور

حفاظت از اتاق سرور

جدای از وجود موارد واضح و واجبی همچون سرورها، روترها، سوئیچ ها و کابل کشی، موارد ضروری دیگری برای حفاظت اتاق سرور شما وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، به خصوص اگر می خواهید خودتان پشتیبانی از اتاق سرور را بر عهده داشته باشید. همچنین تجهیزاتی که انتخاب می کنید باید با نیازهای کسب و کار شما مطابقت داشته باشد.

۱) ایجاد ایمنی فیزیکی و کنترل دسترسی ها

یکی از موارد اصلی در حفاظت اتاق سرور، کنترل و منع دسترسی به سرورها و محتویات آنها توسط افراد متفرقه است. همیشه نیاز به درب قفل شده با دسترسی کنترل شده به اتاق سرور شما وجود خواهد داشت.

داشتن فضای مشترک اتاق سرور با یک دفتر اداری توصیه نمی شود زیرا علاوه بر ریسک دسترسی به داده ها توسط افراد، انسان ها و عوامل آلوده کننده آن ها ممکن است مشکلاتی در ایمنی اتاق سرور ایجاد کنند، پس بنابراین بهتر است که اتاق سرور ایزوله باشد. در نهایت باید بدانید که ایمن نگه داشتن اتاق سرور شما از نظر فیزیکی ضروری بوده و گاهی اوقات از نظر قانونی نیز مورد نیاز است.

مطالب مرتبط  فیشینگ چیست؟ | 4 روش شناسایی و مقابله با حملات فیشینگ

نکته مهم: اگر نگران دسترسی به اتاق سرور در مواقع اضطراری هستید، رویه ای برای دسترسی اضطراری در ساعات غیرفعال شرکت یا زمانی که دارندگان کلید حضور ندارند ایجاد کنید و به افرادی که از آن ساختمان استفاده می کنند آموزش دهید.

۲) نظارت و کنترل های محیطی

نظارت بر محیط پیرامون اتاق سرور برای ایمن نگه داشتن تجهیزات شما از آسیب یا تخریب ضروری است. خطرات طبیعی می توانند تجهیزات را خراب کند و مشکلات عظیم مالی به بار بیاورند، بنابراین نظارت مستمر و با برنامه ریزی بر اتاق سرور می تواند پیش از بروز یک مشکل یا در ابتدای ایجاد آن، از خسارات و مشکلات بزرگتر جلوگیری کند. نظارت بر اتاق سرور ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 a) نظارت بر دما و تهویه مطبوع که فقط به آن اتاق اختصاص داده شده است. (بنابراین هیچ کس دما را تغییر نمی دهد)

 b) مانیتورهایی برای اندازه گیری رطوبت هوا

c) سنسور تشخیص رطوبت برای نشت آب، ترکیدگی لوله ها و تشخیص وقوع سیل

d) هشدار کاهش اکسیژن یا مانیتور پایش مستمر سطح اکسیژن

 e) دوربین هایی برای نظارت بر وضعیت اتاق سرور از دور

۳) جریان هوا و تهویه در اتاق سرور

خنک کردن اتاق سرور وابسته به جریان هوای مناسب است تا از گرم شدن بیش از حد تجهیزات شما جلوگیری کند. دمای بیش از حد اتاق سرور می تواند باعث از کار افتادن تجهیزات و حتی ذوب شدن آن ها شود، بنابراین تهویه و جریان هوای مناسب به حفظ کیفیت و کارایی تجهیزات شما کمک می کند.

دمای مناسب اتاق سرور چقدر است؟

شما باید برنامه ریزی کنید که دمای اتاق سرور را بین ۵۹ درجه و ۸۹٫۶ درجه نگه دارید و البته تلاش کنید که در محدوده کمتر و پایین تر این رنج دما بماند. رطوبت نیز باید به حداقل برسد. برنامه ریزی برای ایجاد جریان هوای مناسب در اتاق سرور می تواند گرد و غبار و آلاینده ها را از تجهیزات اتاق سرور و اکسیژن فردی که ممکن است در آنجا کار کند دور نگه دارد.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله راهنمایی کامل برای شناخت و بررسی سرورها مراجعه کنید.

حفاظت اتاق سرور و 8 مورد ضروری

۴) سیستم های اطفاء حریق ایمن

سیستم های آب پاش سنتی و اطفاء حریق به وسیله آب می تواند سرورها و تجهیزات الکترونیکی شما را از بین ببرد ولی وجود کپسول های آتش نشانی درجه بندی شده برای لوازم الکترونیک در پیرامون اتاق سرور آسیب کمتری به دستگاه های اتاق سرور وارد می کند.

مطالب مرتبط  5 افزونه گوگل کروم بر پایه هوش مصنوعی که کارهای شما را آسان میکنند!

ردیاب‌های دود و سیستم‌های اعلام آتش سوزی برای محافظت از اتاق سرور شما ضروری هستند، اما اطمینان از قابل اعتماد بودن آن‌ها حیاتی است یا مثبت کاذب می‌تواند کار اضافی ایجاد کند.

۵) ایمنی جایگاه تجهیزات ذخیره سازی و قفسه های سرور

چندان تفاوتی ندارد که از چه فناوری ای برای جایگاه و قفسه های سرور استفاده کنید، در هر صورت چارچوب های دستگاه باید روی زمین پیچ شود یا در جای خود محکم شده و از واژگونی آن جلوگیری شود.

به جهت پیچ کردن قفسه ها به زمین و برای جلوگیری از آتش سوزی و اطمینان از نصب ایمن، فرش زیر و اطراف قفسه سرور را بردارید و از کفپوش مخصوص این فضا استفاده کنید.

حفاظت اتاق سرور و 8 مورد ضروری

۶) کفپوش مناسب و طبقه بندی برای امنیت اتاق سرور

کف اتاق سرور برای کاهش خطر آتش سوزی و حفظ محیطی مناسب برای سرورها نباید دارای فرش باشد. موارد قابل استفاده برای کف اتاق سرور شامل مت ها و کفپوش های ضد الکتریسیته ساکن هستند، زیرا کفپوش هایی که باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می شوند نباید در اتاق سرور شما باشند.

دیتاسنترهای حرفه ای اغلب دارای طبقات کاذب با فضایی در زیر قفسه های سرور برای اجرای کابل ها و ایجاد جریان هوای اضافی هستند. طبقات کاذب مناسب برای قفسه های سرور بسته به اندازه اتاق سرور شما می تواند یک ارتقاء پرهزینه باشد، اما در کل یک راه عالی برای افزایش گردش هوا و پنهان کردن سیم کشی است.

۷) برنامه ریزی برای تامین برق اتاق سرور در مواقع لزوم

شبکه های برق در معرض نوسانات، خاموشی ها و قطعی ها هستند و برنامه ریزی برای آن لحظات به عهده شماست. یک سوئیچ انتقال خودکار (ATS) می تواند از تحویل مداوم برق از یک منبع تغذیه به اتاق سرور اطمینان حاصل کند. یک منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) نیز زمان کافی را برای ذخیره داده ها و خاموش شدن ایمن برای جلوگیری از تخریب و از دست دادن کار به سرورها ارائه می دهد. اگر تاسیسات شما دارای ژنراتور نیز باشد، یک UPS  ممکن است تا زمانی که ژنراتور روشن شود کار کند.

اگر برق شما قطع شود، احتمال اینکه ارائه ‌دهنده خدمات مخابراتی ناحیه تان و نقاط تحت پوشش آن ‌ها نیز برق خود را از دست بدهند زیاد است، بنابراین طوری برنامه‌ ریزی کنید که هنگام قطع برق بلافاصله از داده‌ ها پشتیبان بگیرید.

مطالب مرتبط  کارت شبکه وایرلس PCI-e یا آداپتورهای USB؟ : انتخاب بهترین راهکار اتصال WiFi

۸) آمادگی اضطراری و برنامه ریزی برای بکاپ گرفتن از اطلاعات

نمی توان گفت چه زمانی ممکن است یک وضعیت اضطراری رخ دهد؛ و داشتن برنامه های ریکاوری و واکنش گرا برای خانه یا کسب و کار در زمانی که اتفاقی بدی می افتد وضعیت را بهبود خواهد بخشید.

حفاظت اتاق سرور و 8 مورد ضروری

جمع بندی مقاله موارد ضروری برای امنیت اتاق سرور

چه یک شرکت کوچک باشید چه یک سازمان بزرگ، برای راه اندازی کسب و کار خود به سطح مشخصی از زیرساخت های فناوری اطلاعات نیاز دارید. برای این منظور، اتاق‌های سرور یک روش بسیار متداول برای حفظ و استفاده فناوری لازم در یک مکان هستند.

ایجاد یک اتاق سرور می تواند یک کار پر استرس با الزامات فراوان باشد، اما می دانید که هر نیاز هدف خاصی را دنبال می کند. مهم ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که اتاق سرور نیاز به دسترسی دائمی به برق، حتی در صورت قطع برق دارد. همچنین برای کاهش خطر گرم شدن بیش از حد و آتش‌سوزی باید دما را کنترل کرد. در نهایت، حفاظت اتاق سرور باید از اولویت های شما باشد.

شما می توانید با برقراری ارتباط با مشاوران فناوری اطلاعات ما به اطلاعات بیشتری در زمینه خرید تجهیزات اتاق سرور و تامین امنیت آن ها دست یابید.

رفرنس ها:

2 دیدگاه دربارهٔ «حفاظت اتاق سرور و ۸ مورد ضروری»

  1. بازتاب: UPS چیست؟ + 7 نکته جهت انتخاب یو پی اس مناسب برای اتاق سرور

  2. بازتاب: UPS چیست؟ + 7 نکته جهت انتخاب یو پی اس مناسب برای اتاق سرور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789