سیستم ذخیره‌ سازی

راهنمای کامل انتخاب سیستم ذخیره سازی – SAN ، NAS و DAS

تعریف ذخیره سازهای SAN و NAS و DAS

تصمیم گیری در مورد خرید سیستم ذخیره سازی مناسب برای کسب و کارتان می تواند یک کار پیچیده و چالش برانگیز باشد. یک دستگاه ذخیره ساز ایده آل باید خواسته های شما در مورد هزینه ها، نیازها، ظرفیت ذخیره سازی و الزامات گسترش پذیری را برآورده کند.

سه گزینه اصلی سیستم‌ های ذخیره‌ سازی متناسب برای اطلاعات سازمانی دستگاه های: direct-attached storage (DAS), network-attached storage (NAS), storage area networks (SANs) هستند. هر کدام از این دستگاه های ذخیره سازی مزایایی برای سازمان ها دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

ما در این مقاله موارد استفاده و نقاط قوت هر یک از سه سیستم ذخیره ‌سازی SAN ، NAS و DAS را بررسی می ‌کنیم تا به شما در مسیر انتخاب و خرید بهترین دستگاه ذخیره ساز متناسب با نیازهای کسب ‌و کارتان کمک کنیم.

موارد و مکان های استفاده از سیستم ذخیره سازی SAN کجاست؟

  • سیستم های مدیریت دیتابیس (Database Management Systems)

سرعت پردازش I/O بالا و تأخیر کم SAN این سیستم ذخیره سازی را به گزینه مناسبی برای محیط های نیازمند تجزیه و تحلیل با سرعت بالا مانند پایگاه های داده سطح سازمانی و وب سایت های تجارت الکترونیک پربازدید تبدیل می کند.

  • مجازی سازی (Virtualization)

محیط های مجازی سازی شده نیاز به استقرار در یک مکان بزرگ و با کارایی بالا دارند. آن ها اغلب شامل هزاران ماشین مجازی (VM) هستند که طیف وسیعی از سیستم عامل ها و برنامه های کاربردی را اجرا می کنند. SAN  ها می توانند به سرعت جریان های I/O متعددی را بین VM ها و میزبان های مجازی سازی انتقال دهند، که آنها را نسبت به NAS برای محیط های مجازی مناسب تر می کند.

(Virtualisation environment : Virtualisation مجازی سازی فناوری ای است که به شما امکان ایجاد چندین محیط شبیه سازی شده یا منابع اختصاصی از یک سیستم سخت افزاری فیزیکی می دهد.)

سیستم ذخیره‌ سازی

در چه مکان ها و کارهایی میتوان از دستگاه ذخیره سازی NAS استفاده کرد؟

  • ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل (File Storage and Sharing)

NAS  معمولاً در سازمان ها با هر اندازه و ظرفیتی برای ذخیره سازی و اشتراک گذاری متمرکز فایل استفاده می شود. ترکیب چندین file server روی یک دستگاه NAS تعامل و مشارکت بیشتر را در پی دارد، از اشغال فضا جلوگیری می ‌کند، سادگی و سهولت مدیریت را فراهم می ‌کند.

  • کلان داده (Big Data)
مطالب مرتبط  San سوئیچ چیست؟ + بررسی تفاوت های سن سوئیچ و سوئیچ LAN

NAS  برای ذخیره حجم زیادی از اطلاعات بدون ساختار، مانند فایل های نظارت تصویری و دیتای اینترنت اشیا، خوب است. NAS در مقیاس کوچک اغلب برای عملیات ETL (Extract, Transform, Load) ، پردازش خدمات intelligent data ، تجزیه و تحلیل Big Data استفاده می شود.

کاربردها و موارد استفاده از DAS

  • متناسب برای بودجه های محدود

به عنوان یک کسب و کار کوچک یا متوسط، ممکن است بودجه شما برای تهیه دو مدل سیستم ذخیره سازی  SAN  یا  NAS، که قیمت بالایی دارند، محدود باشد. اگر بودجه تان برای تهیه دستگاه های ذخیره سازی پیشرفته کافی نیست اما همچنان به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارید، یک سیستم DAS  می تواند گزینه ای عملی و مقرون به صرفه برای کسب و کار شما باشد.

  • یک راه حل ذخیره سازی ساده

از آنجایی که DAS به شبکه متصل نمی‌ شود، برای سازمان ‌های کوچک ‌تری که اطلاعات را به صورت local به اشتراک می‌ گذارند، نسبت به یک شبکه گسترده مناسب تر است. اگر پشتیبانی IT داخلی کمی دارید یا بودجه ای برای برون ‌سپاری پشتیبانی به یک ارائه‌ دهنده را ندارید، DAS  را انتخاب کنید.

تفاوت سه دستگاه ذخیره ساز SAN  و NAS  و DAS چیست؟

تفاوت های عمده بین سیستم ذخیره سازی  DAS ، NAS  و SAN در هزینه ها، گسترش پذیری و نحوه اشتراک گذاری ذخیره سازی است. این سه سیستم از مکانیسم‌ های ذخیره ‌سازی متفاوتی استفاده می‌ کنند. DAS  عمدتاً از فضای ذخیره سازی هارد دیسک با سکتورها استفاده می کند، NAS  از روش اشتراک گذاری متمرکز فایل ها را به کار میگیرد و SAN از block storage استفاده می ‌کند.

(block storage: یک نوع فناوری برای ذخیره فایل ‌های اطلاعات در شبکه ‌های فضای ذخیره‌ سازی (SAN) یا محیط‌ های ذخیره‌ سازی مبتنی بر ابر است.)

همچنین از فناوری های مختلفی برای انتقال اطلاعات استفاده می شود. DAS از  IDE/SCSI، NAS  از TCP/IP و اترنت و SAN از Fiber Channel و IP  استفاده می کند.

مزایای سه سیستم ذخیره سازی SAN  و NAS  و DAS برای کسب و کارها

  • مزایای SAN چیست؟

عملکرد بهبود یافته: یک SAN کارایی بیشتری را نسبت به سیستم ذخیره سازی DAS و NAS ارائه می دهد. در این دستگاه ذخیره ساز پردازش فرآیند ذخیره سازی در شبکه ای جدا از شبکه محلی (LAN) انجام می شود. انتقال وظایف ذخیره سازی به یک SAN اختصاصی تضمین می کند که عملکرد در SAN  تحت تأثیر ازدحام ترافیک در LAN قرار نمی گیرد. همچنین برای آزادسازی پهنای باند و بهبود عملکرد، ترافیک ذخیره سازی را از شبکه LAN حذف می کند.

مطالب مرتبط  بررسی امنیت تیپ استوریج در برابر باج افزارها

گسترش ‌پذیری بیشتر: یک SAN می ‌تواند شامل هزاران دستگاه ذخیره‌ سازی SAN و سرورهای میزبان باشد که توانایی گسترش پذیری برای برآورده کردن نیازهای تجاری در حال توسعه را دارند. سازمان ‌ها می‌توانند میزبان‌ ها و دستگاه‌ های ذخیره‌ سازی جدید را برای ساخت SAN در زمانی که نیاز به ظرفیت افزایش می ‌یابد، اضافه کنند.

قابلیت دسترسی بهبود یافته: ذخیره سازی SAN از طریق path های متعدد قابل دسترسی است و مستقل از برنامه هایی که پشتیبانی می کند باقی می ماند. SAN network fabric می ‌تواند از path های جایگزین برای حفظ قابلیت دسترسی فضای ذخیره‌ سازی در صورت بروز خطای ارتباطی استفاده کرده و اطمینان حاصل کند که هیچ شکست و خرابی ای بین میزبان و دستگاه ذخیره‌ سازی وجود ندارد.

NAS چه مزایایی برای مشاغل دارد؟

گسترش ‌پذیری: NAS  این سیستم ذخیره سازی به سازمان ‌ها اجازه می‌ دهد تا ظرفیت ذخیره ‌سازی خودشان را بدون تعویض یا ارتقاء سرورهای موجود یا خاموش کردن شبکه و فقط با اضافه کردن یک دستگاه NAS، افزایش دهند.

دسترسی بیشتر: NAS  این دستگاه یک سیستم ذخیره سازی متمرکز ایجاد می کند که دسترسی دستگاه های شبکه به اطلاعات را آسان تر می کند. به وسیله NAS کاربران می ‌توانند با یکدیگر همکاری کنند و فایل‌ها را از مکان‌ های مختلف به اشتراک بگذارند. آن ها می توانند این کار را با انواع رایانه های شخصی انجام دهند و از سیستم‌ عامل ‌های مختلف مانند  Windows، Unix  یا Mac OS استفاده ‌کنند.

افزایش عملکرد: از آنجایی که NAS مسئولیت های سرویس دهی فایل را از سایر دستگاه های شبکه حذف می کند و به شبکه LAN متصل است، می تواند فایل ها را با سرعت بیشتری ذخیره و ارائه دهد و به افزایش عملکرد کمک می کند.

سیستم ذخیره‌ سازی

مزیت های ذخیره ساز DAS

راه ‌اندازی آسان: سیستم های ذخیره سازی داخلی و خارجی DAS برای راه ‌اندازی، پیکربندی و دسترسی ساده هستند.

قیمت پایین: برخلاف NAS و SAN، سیستم ذخیره سازی DAS  برای اجرا و مدیریت ذخیره سازی نیازی به سخت افزار یا نرم افزار ندارد و در مقایسه با NAS و SAN ، گزینه بسیار مقرون به صرفه ای است.

مطالب مرتبط  بررسی و خرید محصولات ذخیره ساز HPE سری MSA : امکانات و کاربردها

عملکرد بالا: DAS  می تواند دسترسی سریع به اطلاعات را فراهم کند و از عملیات ورودی/خروجی با کارایی بالا پشتیبانی کند. از آنجا که سیستم DAS  به شبکه متصل نیست، تحت تأثیر مسائل پهنای باند یا تأخیر شبکه قرار نمی گیرد.

خرید استوریج DAS اچ پی

سیستم ذخیره‌ سازی

بهترین سیستم ذخیره سازی در بین NAS  و SAN  و DAS کدام است؟

سیستم های ذخیره سازی DAS، NAS  و SAN همه مزایای مختص خود را ارائه می دهند، اما اینکه چقدر برای سازمان شما مناسب هستند مستقیما به نیازهایتان بستگی دارد. در نهایت، بهترین گزینه برای شما به میزان ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز، بودجه و نیازهای پشتیبان گیری و بازیابی مربوط می شود.

آیا در آینده نزدیک نیاز به افزایش ظرفیت ذخیره سازی دارید؟ چند کارمند به طور همزمان نیاز به دسترسی به فضای ذخیره سازی دارند؟ آیا آنها به دسترسی از راه دور نیاز خواهند داشت؟ اینها تنها برخی از سوالاتی هستند که هنگام انتخاب بین  NAS، SAN  و DAS باید به آنها پاسخ دهید.

اگر یک کسب و کار کوچک با منابع مالی و فناوری اطلاعات محدود هستید، DAS  احتمالا بهترین گزینه شما است. اما اگر برای عملکرد بیشتر و ظرفیت ذخیره سازی بالاتر به سمت تهیه یک سیستم ذخیره سازی NAS یا SAN حرکت می کنید، می توانید با متخصصان شبکه ما جهت انتخاب بهترین سیستم ذخیره سازی برای سازمان و کسب و کارتان تماس بگیرید.

سیستم ذخیره‌ سازی

رفرنس ها:

3 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای کامل انتخاب سیستم ذخیره سازی – SAN ، NAS و DAS»

  1. بازتاب: خرید ذخیره ‌ساز NAS : راهنمای انتخاب بهترین ذخیره ساز برای سازمان شما

  2. بازتاب: خرید ذخیره ساز SAN :  بررسی انواع SAN Storage - سخت افزار سازان رسام

  3. بازتاب: توانمندسازی شرکت ‌ها با راهکارهای ذخیره‌ سازی SAN Storage – خرید SAN

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789