حفظ حریم خصوصی

۵ راه دسترسی ویندوز ۱۱ به اطلاعات شما و نحوه توقف آن برای حفظ حریم خصوصی

راهنمای حفظ حریم خصوصی با متوقف کردن روش های دسترسی ویندوز ۱۱ به اطلاعات شما

ویندوز ۱۱ به جهت ارائه تجربه کلی بهتر برای کاربران، از روش جمع آوری اطلاعات آنان استفاده میکند. شما باید از چگونگی جمع آوری دیتا توسط ویندوز ۱۱ اطلاع داشته باشید. اما چرا باید به صورت دقیق از نحوه انجام این کار آگاهی پیدا کنید؟ زیرا هنگام به اشتراک گذاری این اطلاعات با مایکروسافت ممکن است برخی از آن ها خواسته یا ناخواسته در معرض خطر باشند و در جریان حفظ حریم خصوصی شما خلل ایجاد کنند.

ما در این مقاله به بررسی ۵ روش‌ جمع ‌آوری اطلاعات شخصی و غیر شخصی شما توسط ویندوز ۱۱ و نحوه متوقف کردن آنها میپردازیم.

۱)ویندوز ۱۱ Telemetry Data را به مایکروسافت ارسال می کند

(Telemetry Data : تله متری ضبط و انتقال خودکار اطلاعات از منابع از راه دور یا غیرقابل دسترسی به یک سیستم IT در مکانی متفاوت برای نظارت و تجزیه و تحلیل است.)

ویندوز ۱۱ به منظور بهبود کیفیت ویندوز و سایر خدمات مایکروسافت، دیتای تله متری را به کمپانی مایکروسافت ارسال می کند. Telemetry Data  می‌تواند شامل اطلاعاتی درباره دستگاه، تنظیمات سلیقه ای کامپیوتر، الگوی استفاده و نرم‌افزارهای شما باشد. ویندوز ۱۱ تمام این اطلاعات را برای ارائه یک تجربه شخصی سازی شده و بهتر به مایکروسافت ارسال میکند.

در حالی که همه ما دوست داریم شاهد بهبود کیفیت در دستگاه های ویندوزی خود باشیم، نمی توان نگرانی های بالقوه حفظ حریم خصوصی در مورد شرکت هایی که اطلاعاتمان را جمع آوری میکنند، نادیده گرفت. باید درکنار تمام مزایای بالا، خطر دسترسی به اطلاعات توسط افراد فاقد صلاحیت را در نظر بگیریم. اگر داده های ما در دست اینگونه افراد قرار بگیرد امکان هرگونه سواتفاده از جانب آن ها وجود دارد.

مطالب مرتبط  3 روش کاربردی ریکاوری NAS + معرفی 3 نرم افزار بازیابی اطلاعات نس استوریج

اگر احساس می‌کنید اطلاعات شما در خطر است و برای بهبود ویندوز و سایر سرویس‌ ها، مایکروسافت باید روش دیگری برگزیند می‌توانید به راحتی از اشتراک ‌گذاری داده ‌های Telemetry با مایکروسافت را متوقف کنید. درضمن نگران نباشید! با این کار رایانه ویندوز ۱۱ شما طبق معمول بدون افت عملکرد کار خواهد کرد.

حفظ حریم خصوصی

۲)جمع آوری اطلاعات از طریق Advertising IDs

شرکت های فناوری یک مجموعه منحصر به فرد از کاراکترها را به کاربران خود اختصاص می دهند تا به سرعت آنان را شناسایی کنند. این شناسه‌ های منحصر به ‌فرد ‌میتوانند کوکی ‌ها، آدرس‌ های  IP، آی دی ‌های دستگاه، آدرس ‌های  MAC، کدهای  EPC، شماره‌ های  ISBN، شماره‌ های D-U-N-S و… باشند. در ویندوز ۱۱ به آن شناسه‌های منحصر به ‌فرد Advertising ID می‌ گویند.

Advertising IDs یا همان شناسه های تبلیغاتی در ویندوز ۱۱ مسئول دسترسی توسعه دهندگان و شبکه های تبلیغاتی به اطلاعات شخصی و غیر شخصی شما هستند. این اطلاعات برای درک علایق و ترجیحات شما جهت نمایش تبلیغات شخصی سازی ‌شده در اپلیکیشن ها و نرم افزارهایی که استفاده می‌کنید، آنالیز می‌شوند. اگر حس میکنید برای حفظ حریم خصوصی تان باید مانع جمع آوری اطلاعات شخصی تان از این طریق شوید، پس آن را خاموش کنید!

نکته: خاموش کردن این ویژگی باعث کاهش تعداد تبلیغاتی که در برنامه‌ ها می ‌بینید نمی‌شود.

۳)ردیابی لوکیشن در ویندوز ۱۱

برخی از سرویس ها و برنامه ها برای ارائه اطلاعات صحیح به داده های موقعیت مکانی شما نیاز دارند. ویندوز ۱۱ اطلاعات لوکیشن شما را جمع آوری میکند و برای آن ها میفرستد. به عنوان مثال، باید سرویس location را روشن کنید تا گزارش آب و هوای دقیق منطقه شما در برنامه آب و هواشناسی نمایش داده شود. اما در هر حال اگر نگران اطلاعاتتان هستید، همیشه امکان پس گرفتن مجوز دسترسی به لوکیشن در برنامه ‌ها و سرویس ‌ها را دارید.

مطالب مرتبط  ترمینال سرور چیست و چرا کسب و کارها به آن نیاز دارند؟

بیشتر بخوانید: مزیت ها و مشکلات آپدیت ویندوز ۱۱

۴)جمع آوری Activity History در ویندوز ۱۱ و تاثیر آن بر حفظ حریم خصوصی

Activity History  یکی دیگر از ویژگی های ویندوز ۱۱ است که مایکروسافت از طریق آن انواع مختلفی از اطلاعات کاربران را جمع آوری می کند. این ویژگی شامل وب سایت های بازدیدی توسط شما، خدماتی که استفاده می کنید و فایل هایی که باز می کنید میشود. طبق گفته مایکروسافت، پیگیری کارهایی که در رایانه تان از طریق Activity History  انجام می دهید برای بهبود تجربه کاربری ویندوز و خدمات آن ضروری است.

با این حال، Activity History  موردی نیست که مایکروسافت همه را مجبور به استفاده از آن کند. این ویژگی را نیز به راحتی میتوانید خاموش کنید!

همچنین می‌توانید Activity History  تان را پاک کنید، اما انجام این کار احتمالا روی برخی از ویژگی ‌های ویندوز ۱۱ تأثیر بگذارد.

حفظ حریم خصوصی

۵)جمع آوری داده های صوتی توسط ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱ می‌تواند با جمع آوری Voice Data شما راز طریق فناوری تشخیص گفتار آنلاین، آن ها را به سرورهای مایکروسافت بفرستد. اما این کار فقط در صورت روشن کردن مجوز به وسیله شما ممکن است.

برخی برنامه‌ ها از فناوری تشخیص گفتار آنلاین cloud-based مایکروسافت برای ارائه ویژگی‌هایی مانند: املای صحیح کلمات، فرمان ‌های صوتی و دستیارهای صوتی استفاده می ‌کنند. اگر مجوز جمع آوری اطلاعات صوتی تان را به ویندوز ۱۱ ندهید، نمی توانید به برنامه های ساخته شده با استفاده از این ویژگی دسترسی داشته باشید.

همچنین می‌توانید در صورت عدم تمایل، online speech recognition را در ویندوز از طریق برنامه تنظیمات روشن یا خاموش کنید.

مطالب مرتبط  معرفی 10 سرویس فضای ابری رایگان برای اندروید و ios
حفظ حریم خصوصی

آیا امکان تغییر تنظیمات ویندوز ۱۱ برای حفظ حریم خصوصی وجود دارد؟

بله! شما می‌توانید جمع آوری اطلاعات در ویندوز ۱۱ را به کل غیرفعال کنید. اما این کار تاثر بدی بر روی سیستم عامل میگذارد. هنگامی که قابلیت جمع آوری اطلاعات با تغییر تنظیمات مختلف به طور کامل خاموش می شود، ممکن است دیگر نتوانید از برخی برنامه ها استفاده کنید.

حفظ حریم خصوصی یک بحث همیشگی و مهم است. اینکه ویندوز ۱۱ توانایی دسترسی به چه اطلاعاتی را دارد و به کدام داده ها نمی تواند دسترسی پیدا کند، کاملا تحت کنترل شماست.

برای حفظ تعادل، همیشه باید نسبت هزینه به فایده را برای عدم اجازه به ویندوز ۱۱ جهت جمع آوری اطلاعاتتان محاسبه کنید.

رفرنس ها:

2 دیدگاه دربارهٔ «۵ راه دسترسی ویندوز ۱۱ به اطلاعات شما و نحوه توقف آن برای حفظ حریم خصوصی»

  1. سلام عزیزان من من همه شما ها را دوست دارم فقط هر برنامه ای که من به دستور شما ها ثبت ونصب میکنم لطفاً همراه با ترجمه فارسی باشد بسیار سپاسگزارم

  2. بازتاب: آیا ویندوز 12 رایگان خواهد بود؟ - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789