تیپ درایو چیست

تیپ درایو چیست؟ مزایا و معایب ذخیره سازی با Tape Drive

راه های زیادی برای بکاپ گیری از اطلاعات کامپیوتر وجود دارد. یکی از ساده ترین و کارآمدترین روش ها برای پشتیبان گیری و ذخیره سازی که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم، تیپ درایو است. این دستگاه از یک نوار مغناطیسی (تیپ کارتریج، دیتا کارتریج) برای ذخیره اطلاعات شما در کامپیوتر استفاده میکند. نوارهای مغناطیسی که در داخل درایو قرار میگیرند نسبتاً محکم و مقاوم هستند. دستگاه درایو را می توان داخل رایانه قرار داد (internal) یا به عنوان یک جزء خارجی (external) استفاده کرد.

تیپ ها در ظرفیت های ذخیره سازی مختلف، از محدوده ۲۰ تا ۸۰ گیگابایت برای کاربران خانگی و رایانه های اداری، تا صدها گیگابایت، ترابایت (تقریباً ۱۰۰۰ گیگابایت) و حتی پتابایت (۱۰۰۰ ترابایت) برای سرورهای بزرگ و کل شبکه های رایانه ای عرضه می شوند.

عمده ترین کارایی تیپ درایو تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم است. شما میتوانید به دو صورت دستی و تنظیم بر روی عملکرد خودکار از tape drive استفاده کنید. یک درایو برای رایانه شخصی دارای نرم افزاری است که به کاربر اجازه می دهد به راحتی تعدادی عملیات را انجام دهد.

نرم افزار درایو به کاربر این امکان را می دهد که با فشردن یک دکمه، تعدادی مشخص یا تمام فایل های ذخیره شده را بازیابی کند. همچنین میتوان از آن برای پشتیبان ‌گیری از فایل ‌ها، فولدرها، تمام درایوها یا کل محتویات کامپیوتر بهره برد.

البته مهم ترین ویژگی و عملیات در تیپ درایوها، توانایی بازیابی اطلاعات آسیب دیده یا از بین رفته است.

مزایای خرید تیپ درایو

از مزایای تیپ درایوها برای تهیه نسخه پشتیبان می توان به قابلیت اطمینان، کاربری آسان و بکاپ گیری خودکار اشاره کرد. تیپ کارتریج ها ساختار مقاومی دارند اما ممکن است توسط آهنربا، گرما و مایعات آسیب ببینند. یک تیپ به سادگی در درایو وارد می شود و پس از چند لحظه آماده پشتیبان گیری (backup) یا بازیابی اطلاعات (restore) است.

مطالب مرتبط  10 روش برای محافظت و نگهداری تیپ کارتریج

نرم افزار همراه با درایوها معمولاً کاربری آسانی دارند و استفاده از آن ها راحت است. برای شروع فرآیند پشتیبان گیری میتوانید زمانی که رایانه در حال استفاده نیست مثلا در طول عصر یا هنگام صرف ناهار، تیپ ها را تنظیم کنید.

استفاده تیپ کارتریج برای تهیه نسخه پشتیبان هزینه کمتری نسبت به فضای ذخیره سازی ابری دارد. دیتا کارتریج ها بسیار ارزان تر از disk drive و حتی ssd ها هستند. انواع و مدل های مختلفی از تیپ درایوها مانند اینترنال و اکسترنال با فضای ذخیره سازی متنوع وجود دارند.

هزینه و مزایای این دستگاه برای هر کاربر کامپیوتر به نسبت نیاز وی متفاوت است. اما هر شخصی که از تیپ درایو استفاده کرده باشد، قطعا می داند آرامش خاطر حاصل از امنیت بکاپ گیری با این دستگاه، به قدری با ارزش است که قابل قیمت گذاری نیست.

خرید Tape Drive HPE

تیپ درایو چیست

معایب Tape Drive

تیپ درایوها معایبی نیز دارند. این دستگاه بر خلاف یک سرویس بکاپ آنلاین به مداخله انسانی نیاز دارد. شخص یا اشخاصی مطمئن باید به طور دوره ای دیتا کارتریج جدید را داخل درایوها قرار داده و تیپ قدیمی را در مکانی امن قرار دهد. اگر شخصی درایو را به هر دلیلی خالی بگذارد، نسخه پشتیبان تهیه نخواهد شد.

گاهی برخی تیپ ها قیمت بالایی دارند. در حالی که سی ‌دی ‌ها یا دی‌ وی ‌دی ‌های قابل نوشتن (writable) قیمت کمی دارند و بسیاری از رایانه‌ ها با درایوهای writable سی ‌دی یا دی ‌وی ‌دی عرضه می ‌شوند، یک تیپ درایو و چندین نوار مغناطیسی می‌ تواند تقریباً هم قیمت یا گرانتر از یک رایانه کامل باشند! همچنین تهیه نسخه پشتیبان از رایانه شخصی توسط درایو نیز می تواند چندین ساعت طول بکشد.

مطالب مرتبط  فایل سرور چیست؟ + نحوه کار و مزایای file server

عملکرد تیپ درایوها

درایوهای نوار دارای محدوده عملکرد گسترده بر اساس دو متغیر هستند: حجم استاندارد اطلاعات در حال انتقال، قابلیت فشردگی دیتا.

تیپ درایو چیست

فناوری فشرده سازی (Compression) در تیپ درایوها

تیپ درایوها معمولاً از فناوری فشرده سازی به عنوان ویژگی ای برای افزایش نرخ انتقال داده استفاده می کنند. استفاده از فشرده سازی میزان عملکرد بیشتری را نسبت به نرخ انتقال داده Native (غیر فشرده) دارد. اما این افزایش میزان عملکرد بستگی به میزان پذیرش فشرده سازی در دیتا دارد. انواع مختلف دیتا از نظر پذیرش فشرده سازی بسیار متفاوت هستند. برای مثال شاید اطلاعات مولتی مدیا اصلا فشرده نشوند ولی ممکن است اطلاعات دیتاسنتر بارها فشرده شوند. تیپ درایوها در شبکه های ذخیره سازی باید بتوانند از نرخ انتقال جاری native با سرعت حداقل ۱۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کنند.

اگرچه صنعت ذخیره سازی اطلاعات اغلب ذخیره سازی مبتنی بر نوار را به عنوان یک روش بسیار قدیمی و کند مورد بحث قرار می دهد، اما این روش همچنان به شدت مورد استفاده قرار می گیرد و مقرون به صرفه ترین گزینه برای ذخیره سازی طولانی مدت است.

امنیت تیپ درایو

تیپ درایو از اطلاعات در برابر تهدیدات امنیتی محافظت می ‌کند. اما SSD ها و فضای ذخیره‌ سازی ابری در برابر اینگونه خطرات مصون نیستند. اطلاعات ذخیره شده در فضای ابری معمولاً از طریق شبکه قابل دسترسی بوده و شبکه ها قابل نفوذ هستند. اما هک کردن و نفوذ به دیتا کارتریج تقریبا غیرممکن است.

اگر دیتا کارتریج ها از لحاظ فیزیکی آسیب نبینند، نسخه بکاپ روی تیپ از تهدیدات آنلاین مانند باج ‌افزارها در امان هستند. زیرا در فرآیند ذخیره ‌سازی، محتویات خود تیپ به طور فیزیکی از تیپ درایوی که آنها را می‌ خواند یا می ‌نویسد جدا می‌ شود. همچنین، دیتا کارتریج را می ‌توان در مکان ‌هایی با امنیت بالا نگهداری کرد. بنابراین احتمال آسیب فیزیکی کاهش می یابد.

مطالب مرتبط  بررسی و خرید تیپ لایبرری HPE

قیمت و خرید تیپ درایو

با مطالعه این بررسی، شما نسبت به معایب و ویژگی های تیپ درایوها آگاهی پیدا کردید. اکنون اگر قصد اطلاع از قیمت و خرید تیپ درایو متناسب با نیاز سازمانتان را دارید می توانید به صفحه استعلام قیمت بروید و یا با کارشناسان زبده ما در این حوزه تماس بگیرید.

تیپ درایو چیست

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «تیپ درایو چیست؟ مزایا و معایب ذخیره سازی با Tape Drive»

  1. بازتاب: بررسی فناوری رمز گذاری کمپانی HPE جهت امنیت تیپ درایو - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789