اینترنت اشیا (IoT)

همه چیزهایی که درباره اینترنت اشیا (IoT) باید بدانید!

اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا یا IoT، شبکه ای از دستگاه‌ های فیزیکی است. این دستگاه‌ ها می ‌توانند بدون نیاز به دخالت انسان، اطلاعات را به یکدیگر انتقال دهند. دستگاه‌ های IoT محدود به کامپیوترها یا ماشین ‌آلات نیستند. اینترنت اشیا می ‌تواند هر چیزی که دارای یک حسگر باشد و به آن یک شناسه یکتا (UID) اختصاص داده شود را شامل شود. هدف اصلی اینترنت اشیا ، ایجاد دستگاه ‌های خود گزارش ‌دهی (self-reporting) است که به صورت آنی و در لحظه با یکدیگر (و کاربران) ارتباط برقرار کنند.

نمونه هایی از IoT

شما احتمالا هر روز از دستگاه های اینترنت اشیا استفاده می کنید. در لیست زیر، تعدادی از دستگاه‌ های IoT را که ممکن است با آن‌ ها آشنا باشید، شرح می ‌دهیم :

  • دستگاه های خانه هوشمند (Smart home)

Smart home devices ، دستگاه های هوشمند الکترونیک تعاملی هستند که از اتصالات بی سیم برای درک دستورالعمل های کاربر استفاده می کنند. دستگاه های خانه هوشمند مانند ترموستات ها و سیستم های امنیتی خانه می توانند به طور مستقل و خودکار برای کمک به وظایف روزانه، کار کنند. برای مثال، می ‌توانید ترموستات هوشمند خود را طوری برنامه‌ ریزی کنید تا قبل از اینکه به خانه برسید، به ‌طور خودکار روی یک تنظیمات خنک ‌تر ست شود. یا ممکن است یک اعلان دوربین امنیتی دریافت کنید که به شما اطلاع دهد وقتی در خانه نیستید، شخصی جلوی درب منزل است.

  • فناوری های پوشیدنی

یکی از معروف ‌ترین نمونه ‌های اینترنت اشیا ، ساعت ‌های هوشمند هستند. فناوری های IoT پوشیدنی مانند: Fitbits و Apple Watches به دستگاه‌ های دیگر (مانند گوشی هوشمند شما) متصل می ‌شوند تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند. آنها معمولاً برای ردیابی لوکیشن های GPS نیز به اینترنت متصل می شوند.

  • ابزار پزشکی

برخی ابزار پزشکی مانند pacemakers (دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب) نیز از دستگاه‌ های اینترنت اشیا هستند. تجهیزات پزشکی ریموت می توانند به نظارت و اشتراک گذاری علائم حیاتی بیمار یا تشخیص علائم اولیه مشکلات سلامتی برای مداخله سریع کمک کنند.

  • وسایل نقلیه خودران

خودروهای خودران و سایر وسایل نقلیه متصل به اینترنت، برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در لحظه و به سرعت، متکی به اینترنت هستند. حسگرهای سرتاسر وسیله نقلیه به نقشه برداری از محیط اطراف، انتقال فیلم دوربین و پاسخ به علائم راهنمایی و ترافیکی کمک می کنند.

مطالب مرتبط  بررسی انواع پورت سوئیچ اترنت + مقایسه پورت RJ45 و SFP

۳ نوع کاربرد اینترنت اشیا

میلیاردها دستگاه به اینترنت متصل هستند و اطلاعات را جمع آوری و به اشتراک می گذارند. آن ها از تنظیمات خانه هوشمند مانند لوازم آشپزی و آژیرهای دود گرفته تا تجهیزات نظارتی سطح نظامی را شامل می شوند. لیست زیر تعدادی از رایج ترین انواع کاربردهای اینترنت اشیا را نشان می دهد.

۱) Consumer IoT

Consumer IoT به دستگاه های شخصی و پوشیدنی اطلاق می شود که به اینترنت متصل می شوند. این دستگاه ها اغلب به عنوان دستگاه های هوشمند (smart devices) شناخته می شوند.

اینترنت اشیا iot

۲) Industrial Internet of Things (IIoT)

اینترنت اشیاء صنعتی ، سیستمی از دستگاه های به هم پیوسته در بخش صنعتی است. ماشین آلات تولید و دستگاه های مورد استفاده برای مدیریت انرژی، بخشی از اینترنت اشیا صنعتی هستند.

۳) Commercial IoT

Commercial IoT به ابزارها و سیستم هایی که در خارج از خانه استفاده می شود، اشاره دارد. به عنوان مثال، کسب ‌وکارها و سازمان‌ های مراقبت ‌های بهداشتی از اینترنت اشیاء تجاری برای ردیابی داده‌های قابل تایید و مدیریت مصرف ‌کننده استفاده می ‌کنند.

IoT چگونه کار می کند؟

در این بخش به تجزیه و تحلیل اجزایی که باعث کارکرد اینترنت اشیا می‌شوند، پرداخته ایم.

پلتفرم اینترنت اشیا (Internet of Things platform)

یک پلتفرم IoT ، اتصال دستگاه ‌ها را مدیریت می ‌کند. Internet of Things platform می ‌تواند یک مجموعه نرم‌ افزاری یا یک سرویس ابری باشد. هدف یک پلتفرم IoT مدیریت و نظارت بر سخت ‌افزار، نرم‌افزار، قابلیت ‌های پردازش و لایه‌ های برنامه‌ های کاربردی است.

مطالب مرتبط  بهترین نرم افزارها با قابلیت هوش مصنوعی ادیت عکس که شما را شگفت زده خواهند کرد!

فناوری های سنسور (Sensor technologies)

IoT sensors که گاهی اوقات به آنها حسگرهای هوشمند نیز گفته می شود، متغیرهای دنیای واقعی را به اطلاعاتی تبدیل می کنند که دستگاه ها می توانند تفسیر کنند و به اشتراک بگذارند. انواع مختلفی از سنسورها وجود دارد. به عنوان مثال، سنسورهای دما، گرما را تشخیص داده و تغییرات دما را به دیتا تبدیل می کنند. سنسورهای حرکتی با نظارت بر امواج اولتراسونیک، حرکت را تشخیص می دهند و هنگامی که آن امواج قطع می شوند، اقدام دلخواه را آغاز می کنند.

شناسه های منحصر به فرد (Unique identifiers)

مفهوم اصلی اینترنت اشیا ، ارتباط بین دستگاه ها و کاربران است. شناسه های منحصر به فرد (UID) زمینه یک دستگاه را در شبکه بزرگتر ایجاد می کنند تا این ارتباط را فعال کنند. شناسه ها الگوهایی مانند: رشته های عددی یا الفبایی هستند. یک نمونه از UID که ممکن است با آن آشنا باشید، آدرس پروتکل اینترنت (IP) است. آنها می توانند یک دستگاه واحد (instance identifier) یا کلاسی که آن دستگاه به آن تعلق دارد (type identifier) را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید : وای فای ۷ چیست؟ + بررسی ۵ دلیل برای ارتقا به Wi-Fi 7

اینترنت اشیا iot

اتصال به اینترنت

حسگرها می توانند از طریق میزبانی از پروتکل های شبکه برای اینترنت به پلتفرم های ابری و سایر دستگاه ها متصل شوند. این خصوصیت، امکان ارتباط بین دستگاه ها را فراهم می کند.

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی

پردازش زبان طبیعی (NLP) در دستگاه‌های اینترنت اشیا ، ورود اطلاعات و تعامل با دستگاه ‌ها را برای کاربران آسان ‌تر می ‌کند. یکی از نمونه‌ های رایج دستگاه های IOT که از فناوری NLP استفاده می ‌کند، Amazon Alexa است. یادگیری ماشینی همچنین قابلیت های تحلیلی دستگاه های اینترنت اشیا را افزایش می دهد.

مطالب مرتبط  تکنولوژی HPE InfoSight چیست و چگونه به عملکرد صحیح سازمان ها کمک می کند؟

سیستم محاسباتی اج (Edge computing)

Edge computing یک چارچوب محاسباتی است. هدف آن حفظ منابع و افزایش سرعت زمان پاسخ با جابجایی منابع محاسباتی مانند ذخیره سازی اطلاعات به نزدیک ترین نقطه به منبع دیتا است. اینترنت اشیا این کار را با استفاده از دستگاه های edge مانند IoT gateway انجام می دهد.

مزایای اینترنت اشیا

تا قبل از معرفی اینترنت اشیا ، دستگاه ها فقط با تعامل انسانی می توانستند اطلاعات را جمع آوری کنند و به اشتراک بگذارند. امروزه اینترنت اشیا امکان کاهش هزینه های عملیاتی ، افزایش ایمنی و بهره وری را افزایش می دهد و به طور کلی بهبود تجربه مشتری را فراهم می کند.

در اینجا چند مزیت قابل توجه اینترنت اشیا را برای شما معرفی کرده ایم:

  • اتوماسیون: حذف نیاز به انجام وظایف خسته‌ کننده مانند روشن و خاموش کردن ترموستات یا قفل کردن درها، کارایی و کیفیت زندگی را افزایش می دهد.
  • کاهش مصرف و صرفه جویی در منابع: اتوماسیون مدیریت مصرف انرژی و مصرف آب را بدون نظارت یا خطای انسانی آسان تر می کند.
  • تجزیه و تحلیل داده های گسترده: اطلاعاتی که قبلا جمع آوری و تجزیه و تحلیل آن ها دشوار بود را می توان بدون زحمت با اینترنت اشیا ردیابی کرد.
اینترنت اشیا iot

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «همه چیزهایی که درباره اینترنت اشیا (IoT) باید بدانید!»

  1. بازتاب: مایکروسافت: استفاده از اینترنت اشیا باید بسیار ساده‌تر شود - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789