رم کامپیوتر

۴ ویژگی مهم که قبل از خرید رم کامپیوتر باید بررسی کنید!

ماژول های RAM یکی از مهمترین قسمت های کامپیوتر شما هستند. یک رم کامپیوتر خوب می تواند مزایای زیادی از جمله قدرت عملکرد قابل توجه و قابلیت multitask (چندوظیفگی) را برای شما فراهم کند. ما در این مطلب به بررسی ۴ ویژگی مهم قبل از خرید رم برای رایانه پرداخته ایم. مطالعه و بررسی این ویژگی ها به شما در نحوه انتخاب صحیح  RAM کمک میکند.

۱)لزوم خرید حداقل دو رم به علت وجود «dual-channel memory»

در ابتدای کار مهم ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که هرگز «یک» رم نخرید. برای مثال اگر می خواهید ۱۶ گیگابایت رم بر روی رایانه شخصی تان قرار دهید، باید دو رم ۸ گیگابایتی یا چهار رم ۴ گیگابایتی خریداری کنید. کامپیوتر شما با یک رم نیز کار خواهد کرد اما میزان عملکرد پایین تری در پی خواهد داشت. اگر کامپیوتر فقط یک رم داشته باشد، حافظه شما اساساً با نیمی از سرعت کل بالقوه خود کار می کند.

اما علت کاهش عملکرد در هنگام استفاده از یک رم کامپیوتر چیست؟ سخت افزاری به نام dual-channel memory یا همان “حافظه دو کاناله” این اتفاق را رقم میزند. اگر از دو ماژول حافظه در این سخت افزار به طور همزمان استفاده کنید، نرخ انتقال اطلاعات و پهنای باند افزایش می یابد. رایانه شما می تواند از هر دو ماژول حافظه در این سخت افزار به اطلاعات دسترسی پیدا کند. همچنین سیستم میتواند اطلاعات را کارآمدتر و سریعتر پردازش کند و منجر به بهبود عملکرد کلی شود.

dual-channel memory محدودیت ها را کمتر میکند. همچنین توانایی رایانه در انجام کارهای درگیرکننده حافظه مانند بازی ، ویرایش مولتی مدیا و اجرای چندین برنامه به طور همزمان را افزایش می دهد. بنابراین خرید فقط یک رم و عدم بهروری از چنین قابلیت هایی عاقلانه نیست. این که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست چراکه یک رم قیمت پایین تری ندارد.

مطالب مرتبط  چگونه نوع فرمت هارد اکسترنال کیونپ را انتخاب کنیم؟

البته مسئله فقط خرید و نصب رم کامپیوتر نیست. برای استفاده از حالت dual-channel memory باید اطمینان حاصل کنید که اسلات های آن روی مادربرد به تعداد ۲ یا ۴ عدد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: مقایسه SSD و HDD

رم کامپیوتر

بررسی رونمایی اچ پی از لپ تاپ های زدبوک با پردازنده Core i9

2) Memory Timing رم کامپیوتر را بررسی کنید

یکی از موارد قابل توجه در هنکام خرید کیت حافظه، clock speed است. ویژگی clock speed برای  RAM DDR5 ، می تواند به ۴۸۰۰ مگاهرتز یا ۵،۶۰۰ مگاهرتز برسد. اما عاملی که هنگام خرید رم کامپیوتر به همان اندازه clock speed مهم است، Memory Timing می باشد.

RAM timing را می توان به عنوان response time یا همان “زمان پاسخ” حافظه رایانه نیز درنظر گرفت. این قابلیت نشان دهنده زمان لازم برای واکنش حافظه و ارائه اطلاعات مورد نیاز کامپیوتر است. رم تایمینگ پایین تر منجر به زمان پاسخ سریعتر میشود و در نهایت رم پردازش و عملکرد بهتری خواهد داشت.

شما تایمینگ  RAM را به‌ عنوان مجموعه ‌ای از اعداد، مانند ۹-۹-۹-۲۴ یا ۵-۵-۵-۱۵، در برگه مشخصات رم مشاهده خواهید کرد. اما متداول ‌ترین پارامتری در این قسمت CAS latency یا CL است. CAS latency تأخیری است که بین زمان دریافت فرمان و زمانی که RAM میتواند اطلاعات درخواستی را تحویل دهد وجود دارد و در چرخه های زمانی خاص اندازه‌ گیری می‌شود. اگر یک RAM دارای CL 9 است، یعنی RAM برای تحویل اطلاعات درخواستی از زمان درخواست واقعی، ۹ clock cycle زمان نیاز دارد. (clock cycle: واحد اندازه گیری پاسخ RAM به دستور cpu)

مطالب مرتبط  بررسی و مقایسه سرور‌ های نسل 10 و 11 اچ پی

هرچه رقم کنار CL کمتر باشد، بهتر است. از نظر عملی، رم تایمینگ کمتر (پاسخ سریعتر) در کارهای روزمره مانند بازی یا استفاده از برنامه های مختلف قابل توجه است. در حالی که clock speed بالاتر (انتقال سریع تر اطلاعات) در کارهایی که شامل انتقال پرونده های بزرگ یا کار با نرم افزار سنگین است ، مفیدترست. وجود تعادل خوب بین هر دو این موارد برای عملکرد بهینه ایده آل است.

بیشتر بخوانید: رم سرور چیست؟ | آشنایی با انواع رم سرور و مقایسه آن ها

۳) Speed/Capacity را بررسی کنید

RAM clock speed که اغلب بر حسب مگاهرتز اندازه گیری می شود، میزان تکمیل تعداد چرخه اطلاعات در یک ثانیه توسط ماژول رم را تعیین می کند. clock speed بالاتر سرعت انتقال اطلاعات را سریعتر میکند و میتواند منجر به افزایش پهنای باند شود. همانطور که اشاره کردیم سرعت بالاتر بهتر است، اما لزوماً به این معنا نیست که باید یک کیت رم DDR5-6000 بخرید! رم آخرین مدل شاید عملکرد و سرعت شما را افزایش دهد اما کندی دیگر قطعات و بخش ها را جبران نمی کند.

شما باید بهترین رم کامپیوتر را متناسب با بودجه خود تهیه کنید. برای مثال اگر مبلغ مشخصی برای یک کیت رم ۳۲ گیگابایتی کنار گذاشته ‌اید، از سرعت، اعتبار برند و گارانتی آن مطمئن شوید.

در مورد Capacity یا همان ظرفیت رم، واقعاً همه چیز به نیازهای شما بستگی دارد. حداقل ۸ گیگابایت رم روی هر سیستمی لازم است. توصیه ما به شما استفاده از حداقل ۱۶ گیگابایت رم روی رایانه شخصی تان است. ۳۲ گیگابایت نیز مقدار مطلوبی برای ظرفیت رم کامپیوتر است اما از این مقدار بالاتر احتیاج نیست مگر اینکه نیازهای multitasking سنگین داشته باشید.

مطالب مرتبط  بررسی و خرید محصولات ذخیره ساز HPE سری MSA : امکانات و کاربردها

به نظر شما آینده مک با پردازنده اختصاصی اپل چگونه است؟

رم کامپیوتر

۴) وجود Heatsink در رم کامپیوتر مهم نیست!

احتمالاً رم های زیادی را با انواع مختلف Heatsink ،برخی ماژول ‌های خاص و یا حتی بدون Heatsink دیده اید. شاید از خود بپرسید که وجود Heatsink برای رم کامپیوتری تفاوتی دارد؟ ما در پاسخ به این سوال به شما می گوییم: وجود آنها در ماژول های RAM اصلا مهم نیست!

به طور قطع رم در هنگام استفاده گرم می ‌شود. اما این گرما به اندازه‌ ای کم است که به طور معمول با جریان هوای معمولی برطرف میشود. Heatsink بیشتر جنبه تزیینی دارد. این قطعه را در کنار RGB lights قرار می دهند تا ماژول های RAM جذاب تر به نظر برسند.

شما میتوانید بدون نیاز به Heatsink با خیال راحت هر رم کامپیوتر را که می خواهید از یک برند معتبر خریداری کنید و در عین حال سایر مشخصات مهم رم مانند زمان بندی و سرعت را در اولویت بررسی قرار دهید.

آیا می دانستید نسل ششم لپتاپ های مخصوص کار HP با بدنه آلومینیومی و پردازنده رایزن معرفی شد؟

رفرنس ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789