بازیابی فاجعه disaster recovery

disaster recovery چیست؟ + راهکار بازیابی فاجعه Bare metal برای سازمان ها

بازیابی فاجعه (disaster recovery) توانایی سازمان برای پاسخگویی و بازیابی از اتفاقی است که بر عملکرد کسب و کار تأثیر منفی می گذارد. هدف DR  کاهش زمان توقف، از دست دادن دیتا و اختلالات عملیاتی با حفظ تداوم کسب و کار است.

جهت آماده‌ سازی برای این موضوع ، سازمان‌ها اغلب تجزیه و تحلیل عمیقی از سیستم‌ ها و زیرساخت ‌های فناوری اطلاعات خود انجام می ‌دهند و یک سند رسمی برای پیگیری در مواقع بحران ایجاد می ‌کنند. این سند به عنوان طرح بازیابی از حالت بحرانی (disaster recovery plan) شناخته می شود.

انواع disaster recovery

انواع بازیابی فاجعه به نوع زیرساخت فناوری اطلاعات شما، نوع پشتیبان گیری و بازیابی مورد استفاده و اطلاعاتی که باید محافظت کنید بستگی دارد.

برخی از رایج ترین فناوری ها و تکنیک های مورد استفاده برای بازیابی از حالت بحرانی شامل موارد زیر می شوند:

  • Backups
  • Bare metal disaster recovery (BMDR)
  • Backup as a service (BaaS)
  • Disaster recovery as a service (DRaaS)
  • Point-in-time snapshots
  • Virtual DR
  • Disaster recovery sites

راهکار بازیابی فاجعه bare metal چیست؟

Bare metal disaster recovery (BMDR) یک تکنیک در زمینه بازیابی و بازسازی اطلاعات است. این تکنیک می تواند اطلاعات بکاپ گرفته شده را به یک سیستم کامپیوتری بدون نیاز به نصب هرگونه نرم ‌افزار خاص یا حتی سیستم عامل، منتقل کند.

معمولاً، اطلاعات بکاپ ‌گیری شده شامل سیستم‌ عامل، برنامه ‌های کاربردی مربوطه و تمام دیتای اولیه برای بازسازی و در نهایت بازیابی سیستم در یک دستگاه جدید یا مجزا است. در بسیاری از تنظیمات بازیابی دستگاه یا دستگاه ‌هایی که بازیابی را دریافت می ‌کنند، به طور معمول نیاز به ساختار مشابه سخت ‌افزار منبع دارند. با این حال برخی از روش‌ های مجازی ‌سازی، همراه با برنامه ‌ریزی دقیق، می ‌توانند بازیابی Bare Metal را برای یک دستگاه با تنظیمات کاملاً متفاوت ممکن کنند.

مطالب مرتبط  بررسی امنیت تیپ استوریج در برابر باج افزارها
بازیابی فاجعه (disaster recovery)

موارد نیازمند به روش بازیابی فاجعه Bare metal

  • خرابی هارد یا سیستم
  • گم شدن یا دزدیده شدن لپ تاپ
  • به روز رسانی سخت افزار سرور
  • انتقال از سرورهای فیزیکی به مجازی
  • استفاده از کامپیوتر یا لپ تاپ جدید
  • انتقال از HDD به SSD
  • مشکلات ارتقاء نرم افزار
  • وجود ویروس مخرب سیستم عامل دستگاه

روش های Bare Metal برای بازیابی از حالت بحرانی

BMR بر اساس دو مؤلفه اصلی ساخته شده است. اولین مؤلفه کدی است که به وسیله یکی از فناوری ‌های پشتیبان‌ گیری تصویری مختلف، از یک بخش سیستم عامل snapshot می‌ گیرد. زمان ‌بندی تعبیه‌ شده در برنامه پشتیبان ‌گیری نرم ‌افزار، بدون نیاز به خاموش کردن سرویس‌ ها، بستن برنامه‌ ها یا آفلاین شدن، بکاپ گیری را به صورت زنده انجام می دهد.

این بکاپ های تصویری معمولاً در یک دستگاه  SAN، NAS  یا هر شکل دیگری از ذخیره‌ سازی در مقیاس بزرگ ذخیره می ‌شوند. گاهی اوقات، این نسخه های پشتیبان برای دسترسی سریع، به یک سرویس ذخیره سازی آنلاین ارسال می شوند.

بخش دوم راه حل بازیابی فاجعه BMR شامل بوت شدن در سیستم جدید است. این امکان اتصال کاربر به محل پشتیبان گیری تصویر آنلاین را برای شروع بازیابی فراهم می کند. هنگامی که پارتیشن بازیابی شد، تنها چیزی که برای نهایی کردن بازیابی سیستم ضروری است، حذف رسانه اولیه و ریست دستگاه می باشد.

بکاپ ‌های تصویری ثابت اغلب در فواصل ۲۴ ساعته و با گزینه‌ های پشتیبان‌ گیری اضافی که برای نیازهای خاص فناوری اطلاعات بین بکاپ های اصلی سفارشی‌ سازی شده ‌اند، اجرا می شوند. یکی از تکنولوژی‌های جدیدتر در این راه حل بازیابی فاجعه ، Continuous Image Protection (CIP) است که حفاظت کاملی را برای تمام برنامه ‌های موجود در دیسک سیستم اصلی فراهم می ‌کند.

مطالب مرتبط  تکنولوژی Intelligent System Tuning در سرورهای HPE

با استفاده از یک سیستم نرم افزار بکاپ گیری استاندارد، بازیابی دیسک پس از خرابی ممکن است از دو ساعت تا چند روز طول بکشد. هنگام پیاده سازی یک سیستم  BMR، زمان بازیابی تصویر می تواند در کمتر از ۱۰ دقیقه رخ دهد. بازیابی Bare Metal نه تنها یک راه‌ حل سریع‌ تر است، بلکه اغلب یک فرآیند ساده ‌تری برای فعال ‌سازی بازیابی فایل می باشد.

یکی دیگر از مزایای محصولات BMR، قابلیت اسکریپت شدن آنها است. اغلب اوقات، برنامه های تصویربرداری با ارسال تصویر کامل دیسک به مکان ذخیره سازی محلی یا خارج از سایت، Bare Metal را فعال می کنند. سپس این تصاویر را بر روی دیسک‌های فیزیکی دیگر نوشته می‌شود.

چرا استفاده از Bare Metal Disaster Recovery برای کسب و کارها مهم است؟

به دلیل اینکه بازیابی از یک بحران بزرگ ممکن است فرآیندی چالش برانگیز باشد، به سرمایه گذاری قابل توجهی در زمان و نیروی کار نیاز دارد. اغلب، خرید سخت ‌افزار گران ‌قیمت، از جمله محیط دستگاه (سیستم‌عامل، سیستم‌ها، برنامه‌ها) برای تضمین مهاجرت بازیابی مؤثر مورد نیاز است.

تصمیم‌ گیری در مورد رویکرد مناسب پشتیبان ‌گیری و بازیابی و پیاده ‌سازی صحیح آن، برای عملیات IT قابل اعتماد بسیار مهم است.BMDR  یک استراتژی مهم برای بسیاری از موارد استفاده کسب و کار است که سیستم‌ها باید با دقت بسیار بالا به حالت اولیه خود بازگردانده شوند.

بازیابی فاجعه (disaster recovery)

مراحل روش کار Bare Metal Disaster Recovery

برای انجام بازیابی فاجعه Bare Metal پایه، سخت ‌افزار Bare Metal باید در یک پیکربندی مشابه با سخت‌افزار دستگاه اصلی تنظیم شود.

۱) کاربر یک درایو با تصویر سیستم ذخیره شده را که به عنوان نقطه بازیابی پشتیبانی عمل می ‌کند، به سخت‌افزار Bare Metal وصل می‌ کند. تصویر می‌تواند یک فایل ISO یا فایلی در یک فلش USB باشد.

مطالب مرتبط  آموزش 6 ترفند کاربردی ورد برای صرفه جویی در زمان شما!

۲)در صورت بازیابی رایانه، کاربر باید زبان نصب، زمان و روش ورودی را انتخاب کند.

۳)گزینه ای برای تعمیر کامپیوتر (repair the computer) ظاهر می شود.

۴)گزینه بازیابی رایانه با استفاده از تصویر سیستم ظاهر می شود. کاربر باید این گزینه را انتخاب کرده و سپس آخرین تصویر موجود سیستم را بازیابی کند.

۵)برای شروع فرآیند بازیابی، “Finish” را انتخاب کنید.

هنگام انجام بازیابی Bare Metal، کاربران می ‌توانند اطلاعات را از دیسک سیستم خود پاک کنند یا آن را پارتیشن بندی کنند.

جمع بندی مبحث راهکار بازیابی فاجعه Bare Metal

راهکار بازیابی فاجعه Bare Metal همراه با Acronis Universal Restore، سریع‌ ترین روش برای بازیابی کامپیوتر شما یا سرورها به سخت ‌افزار مشابه یا متفاوت است. شما می ‌توانید سیستم ‌های خود را از فیزیکی به مجازی (P2V)، مجازی به مجازی (V2V) و حتی مجازی به ابر (V2C) منتقل کنید.

پیاده‌ سازی راه ‌حل بازیابی از حالت بحرانی Bare Metal، بازدهی سرمایه گذاری (ROI) مثبتی را پس از یک بازیابی به دنبال دارد.

بازیابی فاجعه (disaster recovery)

رفرنس ها

1 دیدگاه دربارهٔ «disaster recovery چیست؟ + راهکار بازیابی فاجعه Bare metal برای سازمان ها»

  1. بازتاب: بررسی انواع دستگاه ذخیره سازی جهت بکاپ گرفتن اطلاعات - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789