امروزه، تولید حجم بالایی از فایل های دیجیتال بسیار آسان است. ما بیشتر از همیشه عکس می گیریم، ساعت ها ویدیو می سازیم و دوست داریم این محتواها را به اشتراک بگذاریم. ذخیره سازی در فضای ابری مانند یک کابینت فایل دیجیتال دسترسی راحتی را در هر کجا که باشیم فراهم می کند. همچنین برای همکاری در پروژه ها و ارائه راهی ساده برای به اشتراک گذاشتن فایل ها با خانواده، دوستان یا مخاطبان تجاری بسیار مناسب است. اما هزینه های آن نیز می تواند قابل توجه باشد.
ما در این مطلب، ۱۰ مورد از بهترین اپلیکیشن های فضای ابری رایگان برای ذخیره سازی در دستگاه های iOS ، Android و ویندوزی را برای شما معرفی و بررسی کرده ایم.
سازماندهی فایل ها در گروه ها و استفاده از سرویس های مختلف فضای ابری
بیشتر سرویس های ذخیره سازی در فضای ابری مقدار محدودی فضای رایگان ارائه می دهند، زیرا امیدوارند که شما هنگام پر شدن فضای رایگان، برای خرید فضای بیشتر و ارتقای پلن خود درخواست دهید. اگر مایل به انجام کمی سازماندهی هستید، واقعاً نیازی به پرداخت هزینه نیست. شما می توانید با تقسیم کردن فایل های خود به گروه ها شروع کنید. ابتدا عکس ها و ویدیوهایتان را جدا کنید، بر اساس تاریخ سازماندهی کنید، یا یک سرویس واحد را برای رسانه هایتان انتخاب کنید.
همچنین، اسنادتان را گروه بندی کنید، تمام فایل های مربوط به کار را جدا کنید. پس از تشکیل گروه ها، نگاهی به میزان فضای مورد نیاز خود بیندازید و برای هر دسته، حساب های جداگانه ذخیره سازی رایگان در فضای ابری ایجاد کنید.
ما در این لیست بهترین برنامه های ذخیره سازی ابری رایگان را گردآوری کرده ایم. تمام این گزینه ها از طریق نرم افزار یا مرورگر وب دسکتاپ یا لپ تاپ شما قابل دسترسی هستند.
توجه: ارقام این مقاله در زمان انتشار صحیح هستند و ممکن است به طور مکرر تغییر کنند.
پراستفاده و پرکاربردترین: Dropbox
Dropbox آسان در استفاده، بسیار قابل اعتماد و یکی از قدیمی ترین برنامه های ذخیره سازی در فضای ابری است. این برنامه محدودیت های کمی برای آپلود فایل دارد. شما می توانید پوشه ها را با سایر کاربران Dropbox به اشتراک بگذارید یا لینک ها را ارسال کنید تا افراد بتوانند با ۲ گیگابایت فضای رایگان به فایل های شما دسترسی پیدا کنند.
همچنین میتوانید پوشه های عمومی ایجاد کنید ، به نسخه های قبلی فایل ها تا ۳۰ روز دسترسی داشته باشید و از نسخه دسکتاپ و گزینه ی ورود در هر جایی از طریق مرورگر خود استفاده کنید. با Dropbox Pro می توانید تا ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی داشته باشید که هزینه ی آن ماهیانه ۱۰ دلار است.
بهترین گزینه برای بکاپ گیری از تصاویر : Google Drive
۱۵ گیگابایتی که از گوگل دریافت می کنید، شامل Gmail، Google + Photos و Google Drive می شود. با این حال، استثنائات زیادی وجود دارد که به سقف فضای شما اضافه نمی شوند. به عنوان مثال، عکس هایی که کوچک تر از ۲۰۴۸ × ۲۰۴۸ پیکسل هستند و ویدیوهایی که کوتاه تر از ۱۵ دقیقه هستند و از طریق برنامه Google Photos شما بارگذاری می شوند، محاسبه نمی شوند.
شما میتوانید از طریق نرم افزار کاربری، اپلیکیشن موبایل یا مرورگر وب به Google Drive دسترسی پیدا کنید. فایل های حذف شده به سطل زباله یا سطل بازیافت شما منتقل می شوند و تا زمانی که شما آن ها را برای همیشه حذف یا بازیابی نکنید، در آنجا باقی می مانند.
بهترین گزینه برای کاربران ویندوز: OneDrive
OneDrive که قبلاً به نام SkyDrive شناخته می شد، به صورت پیش فرض در ویندوز ۱۰ نصب شده است. جهت دسترسی به فایل هایتان، شما میتوانید از طریق نرم افزار کاربری یا مرورگر وب اقدام کنید. همچنین می توانید پوشه های عمومی ایجاد کنید. فایل های حذف شده برای ۳۰ روز به سطل بازیافت منتقل می شوند تا در طی این دوره، اگر احتیاج داشتید بتوانید آن ها را بازیابی کنید. طرح ها از ۵ گیگابایت فضای رایگان تا ۵ ترابایت فضای ذخیره سازی با هزینه ی ۱۰۰ دلار در سال متغیر است.
اگر اشتراک خریداری کنید، می توانید از تمامی نرم افزارهای مایکروسافت آفیس با اعلان های همزمان در ویرایش ها برای همکاری استفاده کنید. در نهایت نیز تنظیم نرم افزار موبایل برای پشتیبانگیری خودکار از مواردی مانند عکس ها بسیار آسان است.
اگر از Amazon استفاده می کنید، Amazon Drive را امتحان کنید!
اگر عضو Amazon Prime هستید، ۵ گیگابایت فضای ابری رایگان با Amazon Drive و ذخیره سازی نامحدود رایگان برای عکس ها در اختیار شما قرار می گیرد. به وسیله آن شما می توانید به راحتی فایل ها را از طریق URL به اشتراک بگذارید. فایل های حذف شده را می توانید بازیابی کنید مگر این که به طور دائمی حذف شده باشند. همچنین Amazon طرح Unlimited Storage را با یک آزمایش سه ماهه رایگان ارائه می دهد، پس از آن از شما خواسته می شود که سالیانه ۶۰ دلار پرداخت کنید.
برای دسترسی چند دستگاه به فایل ها: Box
با Box شما می توانید به راحتی فایل ها را از طریق لینک ها به اشتراک بگذارید یا پوشه های مشترکی ایجاد کنید که امکان استفاده از فضاهای کاری مشترک با وظایف ، نظرات و ۱۰ گیگابایت فضای رایگان را فراهم می کند. فایل ها دارای تاریخچه نسخه (version history) هستند، بنابراین در صورت لزوم
برای بکاپ های کم حجم iPhone/iPad: Apple iCloud
اگر صاحب دستگاهی از برند Apple هستید، می توانید از Apple iCloud استفاده کنید. اما این سرویس دارای محدودیت های زیادی است. به عنوان مثال: برای به اشتراک گذاری یا همکاری مناسب نیست، بنابراین از آن برای بکاپ گیری از فایل های شخصی استفاده کنید. اگر iPhone یا iPad دارید، می توانید به طور خودکار از عکس های ۳۰ روز گذشته از طریق Photo Stream نسخه پشتیبان تهیه کنید. تمام کاربران iOS دارای ۵ گیگابایت فضای رایگان با گزینه خرید بیشتر از اپل هستند.
برای خصوصی نگه داشتن فایل های شخصی : SpiderOak
SpiderOak یک گزینه خوب برای فایل های شخصی است که می خواهید آن ها را خصوصی نگه دارید. اطلاعاتتان شما به طور کامل رمزگذاری شده اند و تنها با رمز عبور خودتان قابل باز کردن هستند، که SpiderOak آن را ذخیره نمی کند. سیاست حریم خصوصی zero-knowledge اطمینان می دهد حتی کارکنانی که به طور فیزیکی به سرورهای ذخیره سازی دسترسی دارند، نمی توانند فایلهای شما را ببینند.
محدودیت های اندازه ی فایل نیز وجود ندارد و شما می توانید فایل های حذف شده را بازیابی کنید. در این برنامه یک نسخه آزمایشی ۲۱ روزه وجود دارد که به شما ۲۵۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی می دهد. پس از دوره آزمایشی رایگان، گزینه هایی از ۶ دلار در ماه برای ۱۵۰ گیگابایت تا ۲۹ دلار در ماه برای ۵ ترابایت دارید.
حجم زیاد فضای ابری رایگان : Mega
Mega یک گزینه ذخیره سازی ابری امن با کلیدهای رمزگذاری خصوصی است که ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان را در اختیار شما قرار می دهد. مگا این امکان را به شما می دهد که اطلاعاتتان را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید و حتی به روزرسانی های آن ها را همزمان و در لحظه مشاهده کنید. اگر رمز عبور خود را گم کردید مراقب باشید، زیرا حتی مگا نیز قادر به بازنشانی آن نخواهد بود و دسترسی به فایل هایتان را از دست خواهید داد.
اگر نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتر دارید، پلن های مگا با Pro Lite آغاز می شود که به شما ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی با هزینه ی ۵ دلار در ماه ارائه می دهد و تا اشتراک Pro III که شامل ۴ ترابایت فضای ذخیره سازی و ۸ ترابایت پهنای باند با هزینهی ۳۰ دلار در ماه می رسد.
pCloud : فضای ذخیره سازی رایگان ۱۰ گیگابایت
pCloud فضای ابری با ورودی ساده و کاربرد آسان است. و تنها با یک ایمیل و رمز عبور در صفحه اول می توانید وارد شوید و از آن استفاده کنید. سپس از ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان استفاده کنید.
pCloud در هدیه دادن بسیار سخاوتمند است و در همان ابتدا با تایید کردن ایمیل خود به شما ۱ گیگابایت فضای اضافی می دهد، همچنین با انجام یک سری کارهای ساده می توانید تا ۵ گبگابایت فضای اضافه دریافت کنید و با معرفی آن به یک دوست یک گیگابایت دیگر فضا دریافت کنید. این امر باعث می شود pCloud راهی آسان برای بدست آوردن ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی بدون پرداخت هزینه ای باشد.
MediaFire : ذخیره سازی رایگان ۱۰ گیگابایت
MediaFire یک سرویس عالی برای ذخیره سازی داده ها و همچنین اشتراک گذاری فایل ها برای دانلود دیگران است، برای به اشتراک گذاشتن یک فایل تنها کافیست روی فلش سمت راست کلیک کنید سپس دکمه اشتراک گذاری را بزنید، سپس لینکی به شما می دهد که می توانید آن را برای دیگران بفرستید و آنها از طریق لینک فایل را دانلود کنند. البته MediaFire اندازه ی فایل اشتراک گذاری را به ۴ گیگابایت محدود کرده است.
سوالات متداول در مورد برنامه های فضای ابری
ذخیره سازی ابری (cloud storage) چیست؟
فضای ذخیره سازی ابری سرویسی است که به کاربران امکان می دهد فایل ها، اسناد و محتوای مولتی مدیای خود را به صورت آنلاین ذخیره کرده و به آنها دسترسی داشته باشند. فضای ابری نیاز به دستگاه های ذخیره سازی فیزیکی را از بین می برد و یک مکان امن و متمرکز برای اطلاعات شما فراهم می کند.
آیا فضای ذخیره سازی ابری امن است؟
بله، ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری از رمزگذاری برای محافظت از دیتای شما در هنگام انتقال و در حالت استراحت استفاده می کنند. با این حال، انتخاب یک ارائه دهنده معتبر با اقدامات امنیتی قوی برای اطمینان از ایمنی اطلاعتتان ضروری است.
آیا می توانم با برنامه های ذخیره سازی ابری به فایل هایم به صورت آفلاین دسترسی داشته باشم؟
بسیاری از برنامه های ذخیره سازی ابری، دسترسی آفلاین به فایل ها را ارائه می کنند و به شما امکان می دهند حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستید، روی اسناد خودتان کار کنید. این ویژگی ممکن است بین ارائه دهندگان متفاوت باشد، بنابراین قبل از انتخاب راه حل ذخیره سازی در فضای ابری، حتماً ویژگی های برنامه را بررسی کنید.
بیشتر بخوانید: روش ها و ترفندهای مفید جهت افزایش سرعت گوگل کروم
رفرنس ها:
- وب سایت digitaltrends
*فهرست مطالب :
مقالات مرتبط
هیچ مقاله ی مرتبطی یافت نشد