آموزش افزایش سرعت گوشی های قدیمی اندرویدی

کاهش سرعت گوشی های قدیمی اندرویدی می تواند برای کاربران دردسر ایجاد کند. در ادامه آموزش افزایش سرعت گوشی های قدیمی اندرویدی را مشاهده می کنید.

اگر از دستگاه هایی با سیستم عامل اندروید استفاده می کنید، ممکن است با مشکل کاهش سرعت مواجه شده باشید. در این مقاله قصد داریم تا نحوه افزایش سرعت گوشی های قدیمی اندرویدی را آموزش دهیم.

حذف فایل های غیر ضروری در گوشی های قدیمی اندرویدی

یکی از راه های افزایش سرعت دستگاه های اندرویدی، دور ریختن فایل های بدون استفاده است. برای سرعت بالاتر سه کار مختلف را می توان انجام داد:

  • پیدا کردن و حذف کردن برنامه هایی که استفاده نمی کنید.
  • پیدا کردن و حذف کردن برنامه هایی که سرعت سیستم را پایین می آورند.
  • بهینه سازی دستگاه برای اجرای بهتر

پیدا کردن و حذف کردن برنامه هایی که استفاده نمی کنید

زیاد بودن تعداد فایل ها و برنامه ها می تواند باعث اختلال در سرعت دستگاه شود. هنگامی که حافظه تلفن و تبلت شما پر شده باشد، دستگاه ضعیف تر عمل می کند. برای پاک کردن درایو پر شده دستگاه، دو برنامه Files Go و DiskUsage را پیشنهاد می کنیم.

حذف کردن خودکار با FilesGo

برنامه FilesGo را می توانید به راحتی دانلود کرده و استفاده کنید. برای این که این برنامه بتواند بهطور خودکار فضاهای دستگاه را خالی کند، باید بتواند به فایل ها دسترسی داشته باشد؛ پس برای فعال کردن این توانایی باید برنامه را باز کرده و در قسمت  Find unused apps، گزینه Get Started را لمس کنید. این روش برای اندروید ۵ به بالا کاربرد دارد.

سپس به تنظیمات رفته و دکمه برنامه FilesGo را روشن کنید.

پس از این کار، این برنامه، دستگاه را آنالیز کرده و برنامه ها و فایل هایی که قابلیت حذف شدند را دارند، معرفی می کند؛ بسته به دستگاه شما، ممکن است کمی زمان ببرد.

حذف کردن دستی فایل ها و برنامه ها با استفاده از DiskUsage

این برنامه با سرعت بالا، تلفن یا تبلت شما را آنالیز کرده و مقدار فضای باقی مانده را نمایش می دهد. همچنین فایل هایی که بیشترین فضا را اشغال کرده است، معرفی می کند تا شما آن ها را حذف کرده و سرعت دستگاه را افزایش دهید.

پیدا کردن و حذف برنامه های ناکارآمد

طراحی اندروید این اجازه را می دهد که برنامه های مختلف در پس زمینه اجرا شوند بدون اینکه از باتری استفاده کنند، اما متاسفانه همین قابلیت باعث می شود تا سرعت دستگاه کاهش یابد.

مطالب مرتبط  15 دقیقه کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی چه تاثیراتی دارد؟

برای حل این مشکل باید این برنامه ها را حذف کرد که ما چند روش برای این کار پیشنهاد می کنیم.

شناخت برنامه هایی که خود به خود فعال می شوند

ساده ترین راه برای شناسایی این برنامه ها، توجه به لیست مجوزهای دستگاه است. لازم به ذکر است؛ این روش برای سیستم عامل اندروید ۵ به بالا کاربرد دارد.

برنامه های مختلف برای دسترسی به نقاط حساس دستگاه نیاز به مجوز دارند؛ مثلا برنامه های مربوط به پیامک، درخواستی را صادر می کنند که با توجه به آن مجوز ارسال و دریافت پیامک را دریافت کنند. به مجوزی که به برنامه اجازه فعالیت دائم را می دهد، run at startup می گویند.

متاسفانه گوگل به طور واضح بیان نمی کند که چه برنامه هایی این مجوز را دریافت کرده اند.

برای یافتن این برنامه ها در اندروید ۵ تا ۷، به تنظیمات و Apps بروید. برای اندروید اوریو باید به آدرس Settings > Apps & notifications > See all X apps بروید. حالا برنامه ای که فکر می کنید سرعت سیستم را کاهش داده، لمس کنید، سپس Permissions را انتخاب کنید.

از داخل این منو، به پایین رفته و مجوزها را مرور کنید. اگر ورودی برای run at startup را مشاهده نکردید، برنامه  تا زمانی که تلفن را بوت کنید، کار نمی کند.

متاسفاته روی اکثر دستگاه های اندرویدی نمی توان این مجوز را غیرفعال کرد.

شناخت برنامه هایی که خود به خود فعال می شوند

در نسخه قدیمی تر اندروید می توانید برنامه هایی که خود به خود فعال می شوند را از این طریق پیدا کنید:

دستگاه را ریستارت کنید و به تنظیمات و Apps بروید، سپس وارد قسمت Running شوید.

در این قسمت برنامه هایی را می بینید که در پس زمینه دستگاه به طور دائم درحال اجرا هستند و ممکن است باعث کاهش سرعت دستگاه شوند.

فعال کردن همگام شدن برنامه ها به شکل دستی

پس از انجام تمامی فعالیت های ذکر شده، لازم است تا همگام سازی برنامه ها را به حالت دستی درآورید تا بطور دائم و خودکار بروز نشوند چرا که بروز شدن برنامه ها در بعضی نسخه های قدیمی می تواند باعث کاهش سرعت شود.

مطالب مرتبط  4 مورد از رایج ترین مشکلات کارت گرافیک + روش حل آن ها

بهینه سازی گوشی های قدیمی اندرویدی

بعضی از نکات بهینه سازی در این آموزش نیاز به تنظیم گزینه های نویسنده برنامه دارند، که توضیح خواهیم داد.

اصلاح و بهینه سازی حافظه گوشی های قدیمی اندرویدی

این روش فقط برای نسخه های اندروید ۴.۳ به بالا کار می کند.

نحوه عملکرد حافظه دستگاه هم می تواند دلیلی بر سرعت پایین آن باشد. برای نسخه اندروید ۴.۳ به بالا، فعالیتی با نام اصلاح موجود است که بوسیله آن می توان حافظه را به حالت طبیعی برگرداند. گزینه اصلاح بهترین عملکرد را زمانی دارد که حداقل ۲۵ درصد فضای خالی در دستگاه موجود باشد. شاید برای اینکه اصلاح بدون هیچ اختلالی انجام شود، مجبور شوید که دستگاه را در طول شب در حالت شارژ نگه دارید.

برای بهینه سازی حافظه دستگاه، باید:

  • مطمئن شوید که حداقل ۲۵ درصد فضای خالی روی تبلت یا تلفن موجود است.
  • دستگاه را در حالت Airplane Mode قرار دهید.
  • دستگاه را در بهترین حالت برای ۲۴ ساعت در شارژ قرار دهید.

حافظه خارجی

اگر دستگاه اندرویدی شما شامل یک حافظه میکرو هم می شود، می توانید برنامه ها را به آن انتقال دهید. متاسفانه تعداد زیادی از حافظه های میکرو، کند بوده و اجرای ضعیفی دارند.

فعال کردن گزینه های توسعه دهنده

این روش تنها برای اندروید های ۴.۴ به بالا، قابل اجراست.

روشن کردن گزینه های توسعه دهنده، راه را برای ترفندهای بیشتر مانند غیرفعال کردن انیمیشن ها باز می کند که باعث افزایش سرعت دستگاه می شود.

  • وارد تنظیمات شوید.
  • به پایین لیست رفته و About Phone را انتخاب کنید.
  • هفت بار گزینه Build Number را لمس کنید.
  • اعلانی را دریافت می کنید که شما به یک توسعه دهنده تبدیل شده اید؛ از حالا به بعد در قسمت تنظیمات، گزینه Developer Options را مشاهده می کنید.

پس از فعال کردن گزینه های توسعه دهنده، به تنظیمات بازگردید و Developer options را لمس کنید. در این قسمت با تغییر قابلیت های مختلف می توانید بازدهی دستگاه را بهبود ببخشید.

خاموش کردن انیمیشن ها در گوشی های قدیمی اندرویدی

اندروید بطور خودکار تمامی انتقال صفحات را به حالت انیمیشن در می آورد. برای مثال، هر برنامه ای را که باز می کنید، انیمیشنی اجرا می شود. با خاموش کردن آن ها می توانید سرعت دستگاه را افزایش دهید.

برای خاموش کردن انیمیشن ها ابتدا Developer Options را باز کنید؛ به پایین لیست رفته تا به ورودی Drawing برسید. حالا با ۳ مدل از انیمیشن ها روبه‌رو خواهید شد:

  • مقیاس انیمیشن پنجره ها
  • مقیاس انیمیشن های انتقال
  • مقیاس مدت زمان انیماتورها
مطالب مرتبط  فیشینگ چیست؟ | 4 روش شناسایی و مقابله با حملات فیشینگ

مقیاس انیمیشن ها می تواند مابین خاموش و ۱۰x انتخاب شود. با انتخاب گزینه off آن را خاموش کنید.

تفسیر کننده ۲D GPU

بعضی برنامه های گرافیکی بجای استفاده از GPU، از CPU استفاده می کنند که همین کار باعث کاهش سرعت دستگاه می شود.

می توانید با مجبور کردن بازی ها به استفاده از GPU، سرعت دستگاه را افزایش دهید، اما توجه داشته باشید که این کار می تواند باعث کاهش عمر باتری شود.

برای انجام این کار به Developer Options مراجعه کرده و گزینه Enable hardware accelerated rendering را پیدا کرده و آن را روشن کنید.

توجه داشته باشید که همه تلفن ها دارای این قابلیت نیستند.

مراجعه به آمار پردازش ها

این روش تنها برای نسخه های اندروید ۴.۴ به بالا کاربرد دارد.

برای یافتن آمار پردازش ها، به Developer Options رفته و Process Stats را بیابید؛ در این قسمت می توانید بفهمید که یک برنامه تا چه اندازه فعالیت داشته، چقدر فعال بوده و چه میزان از حافظه را درگیر کرده است.

می توانید برنامه هایی که سرعت دستگاه را کاهش داده اند، حذف کنید.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

021-88916789