6 اشتباه رایج در بکاپ گیری از اطلاعات

۶ اشتباه رایج در بکاپ گیری از اطلاعات

بکاپ گیری از فایل ها و اطلاعات در رایانه، تلفن همراه و دستگاه‌ های دیگر بخشی حیاتی از زندگی مدرن است. اما امکان رخ دادن اشتباه در زمانی که می ‌پندارید همه چیز را درست انجام می ‌دهید، بسیار بالاست.

در ادامه به شما شش اشتباه رایج در هنگام بک آپ گیری را که باید از آن‌ ها بپرهیزید توضیح می ‌دهیم.

۱)عدم داشتن یک نقشه راه مشخص برای بکاپ گیری: چرا این کار را انجام می ‌دهید؟

اگر به پشتیبان ‌گیری از اطلاعات به عنوان یک مشکلی مبهم نگریستید، در پیشبرد هدفتان موفق‌ نخواهید بود. اما اگر به جای این کار، در ابتدا دقیقاً بدانید از چه مواردی می خواهید بکاپ بگیرید، چرا بکاپ می گیرید و در صورت خرابی سیستم چه پیشبینی ای را از قبل انجام داده اید ، در صورت رخ دادن حوادث ناگوار، شانس بسیار بیشتری برای گرفتن یک نتیجه مثبت و دلخواه دارید.

اگر ندانید که چرا پشتیبان گیری می کنید و از سیستم پشتیبان خود چه می خواهید، به ناچار زمان و هزینه خود را هدر خواهید داد.

6 اشتباه رایج در بکاپ گیری از اطلاعات

۲)کم هزینه کردن برای بکاپ گیری: سیستم های پشتیبان خوب گران هستند!

حفظ فضای ذخیره سازی هزینه دارد. نگهداری زیرساخت های ابری هزینه دارد. چه فرآیند بکاپ ‌گیری را برون ‌سپاری کنید چه راه‌ حل‌های خودتان را عملی کنید، ایجاد و نگهداری سیستم‌ های بک آپ گیری هزینه دارد.

اگر فقط مقدار کمی داده برای بکاپ گرفتن دارید و این اطلاعات شامل اسناد هستند (نه تصاویر یا ویدیوهای که ارزشمند)، ممکن است فضای ذخیره ‌سازی متوسطی که با اکانت‌ های ذخیره‌ سازی آنلاین رایگان و یک هارد دیسک خارجی ارائه می ‌شود، برای شما کافی باشد.

مطالب مرتبط  معرفی 10 اپلیکیشن تحت وب کاربردی برای انجام کارهای روزمره به همراه لینک

اما وقتی نوبت به پشتیبان گیری از همه اطلاعات مهم در رایانه و گوشی شما می رسد، (به خصوص فایل های مدیا) آماده باشید که برای راه حل های بکاپ گیری مناسب پول خرج کنید.

۳)همگام‌ سازی فایل ها و بکاپ گیری

بین همگام سازی فایل ها و بکاپ گیری از فایل ها تفاوت وجود دارد. در حالی که ممکن است به نظر شبیه به نظر برسند (یا حتی برای کسی که با موضوع آشنا نیست یکسان باشند)، این تمایز فوق العاده مهم است.

همگام ‌سازی زمانی انجام می ‌شود که داده ‌ها در یک مکان مانند رایانه شما باشد و ابزاری وضعیت داده‌ های موجود در آنجا را با مکان دیگری همگام‌ سازی می ‌کند (مانند یک سرور ابری یا محل ذخیره‌سازی متصل به شبکه محلی در خانه شما).

اگر فایل‌ها را تغییر دهید، تغییرات در محل کنترل، همگام‌ سازی می ‌شوند. اگر بعداً به نسخه اصلی فایل نیاز پیدا کنیدد، شانسی ندارید مگر اینکه ابزار یا سرویس همگام ‌سازی ای استفاده ‌کنید که از نسخه ‌سازی و بازیابی فایل پشتیبانی کند.

اما بکاپ ها کپی ثابت فایل هستند که دقیقاً همان لحظه‌ ای که در سرویس کپی می شوند، باقی می‌ مانند و حتی اگر نسخه اصلی را حذف یا تغییر دهید، قابل بازیابی هستند.

6 اشتباه رایج در بکاپ گیری از اطلاعات

۴)دردسرهای بازیابی در بکاپ گیری آنلاین

بدون شک، بکاپ گیری آنلاین عالی است. در این روش داده‌های شما خارج از سایت و به احتمال زیاد در یک منطقه جغرافیایی متفاوت هستند.

با این حال، بک آپ گرفتن آنلاین یک نقطه ضعف بزرگ دارد. سیستم های آنلاین کند هستند، آپلودو دانلود حجم بالای داده نیز در این روش بسیار کند و زمان بر است. اما به هرحال ما توصیه می ‌کنیم پشتیبان‌گیری آنلاین را به عنوان بخشی از استراتژی پشتیبان‌ گیری خود درنظر داشته باشید.

مطالب مرتبط  ترمینال سرور چیست و چرا کسب و کارها به آن نیاز دارند؟

اما شما نباید به طور کامل به این روش اعتماد کنید. برای مثال در کارهایی که نیاز به بازیابی سریع دارد، مانند بازسازی رایانه خود پس از خرابی هارد دیسک تا بتوانید به کار خود بازگردید، یک نسخه پشتیبان لوکال می خواهید که بتوانید بلافاصله از آن استفاده کنید.

همین امر در مورد بازیابی مخزن های داده بزرگ نیز صدق می کند. دانلود ۲۰ گیگابایت اسناد شخصی از یک ارائه دهنده ابری ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

۵)اهمیت رمزگذاری بکاپ ها در حفظ حریم خصوصی

معمولاً درایوها با داده‌ های رمزگذاری نشده پر شده‌ا ند. اگر نمی‌خواهید اسناد مالیاتی، عکس‌های شخصی یا سایر اطلاعاتتان در فضاهای عمومی قابل دسترسی باشد، باید نسخه‌ های بکاپ فایل هایتان را رمزگذاری کنید.

همچنین برای حفظ امنیت داده های خودتان پاسخ این سوالات را بیابید: ارائه دهنده پشتیبان شما از چه نوع رمزگذاری استفاده می کند؟ آیا آنها می توانند فایل های شما را رمزگشایی کنند؟ یا از یک سیستم رمزگذاری zero-knowledge استفاده می کنند که در آن فایل های شما به صورت لوکال رمزگذاری شده اند و فقط توسط شما در آینده قابل رمزگشایی هستند؟ پاسخ به این سوال ها تاثیر مستقیم در فرآیند بکاپ گیری دارد.

۶) آزمایش نکردن روش بازیابی: از تهیه نسخه پشتیبان بی فایده خودداری کنید!

آخرین اشتباه بکاپ گیری در لیست ما که رعایت آن بسیار مهم است چیزی نیست به جز: آزمایش نکردن روش بازیابی! اگر بزرگ ‌ترین اشتباه بک آپ ‌گیری، شروع نکردن روال آن است، دومین اشتباه بزرگ، عدم تأیید عملکرد روتین پشتیبان ‌گیری ست.

مطالب مرتبط  خرید سرور و 6 نکته مهم و طلایی که باید در نظر بگیرید

اگر نتوانید اطلاعات را بازیابی کنید، پشتیبان گیری چه فایده ای دارد؟ همچنین در نظر بگیرید که روند بازیابی اطلاعات چه مقدار طول می کشد. اگر به توانایی بازیابی رایانه خود در یک روز یا کمتر نیاز دارید تا از کارهای مهم خود مطلع شوید، روش بکاپ گیری و بازیابی آنلاین که چندین روز (یا حتی هفته ها!) طول می کشد تا همه چیز را دانلود کند، به طرز غیرقابل تحملی خسته کننده خواهد بود.

بنابراین روش بازیابی را بعد از بکاپ گیری آزمایش کنید تا نه تنها مطمئن شوید که کار می کند بلکه به اندازه کافی سریع خواهد بود.

6 اشتباه رایج در بکاپ گیری از اطلاعات

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «۶ اشتباه رایج در بکاپ گیری از اطلاعات»

  1. بازتاب: disaster recovery چیست؟ + راهکار بازیابی فاجعه Bare metal برای سازمان ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789