15 دقیقه کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی چه تاثیراتی دارد؟

۱۵ دقیقه کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی چه تاثیراتی دارد؟

بهبود سلامتی فقط با یک وقفه کوچک در استفاده از شبکه های اجتماعی!

به نظر شما چگونه کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند مزایای سلامتی شگفت انگیزی برای شما به همراه داشته باشد؟

ما در این مطلب به شما اثبات خواهیم کرد که گشت و گذار و استفاده از رسانه های اجتماعی تفریحی سالم و بی ضرر نیست..

جدای از هزاران تحقیق مستقل که ارتباط واضحی بین استفاده از رسانه های اجتماعی و نمودار رو به وخامت سلامت روان که منجر به افسردگی، اضطراب، ترندهای ساختگی و اطلاعات غلط شایع شده ایجاد کرده، حتی به عنوان محرک گرایش به خودآسیب رسانی در بین کاربران شناخته شده است.

نکته بدتری که باید بدانید این است که پلتفرم‌ های شبکه های اجتماعی کار را آسان ‌تر نمی‌کنند! الگوریتم‌های آن ها بر جنبه اعتیادآور مصرف محتوای آنلاین تکیه دارند و سعی می ‌کنند کاربران را با سیل بی ‌پایانی از توصیه‌ های مبتنی بر علایق سطحی درگیر نگه دارند. برای بسیاری از کاربران نیز، این کار به ساعت‌ها بیکار بودن و به اصطلاح “doom scrolling” روی صفحه ‌نمایش گوشی ‌شان تعبیر می ‌شود. (doom scrolling: اصطلاحی جدید با بارِ معنایی منفی ست که به عمل اِفراط در پیگیری اخبار منفی و ناراحت کننده در اینترنت اِطلاق می شود و می تواند منجر به آسیبهای روح، روانی و حتی جسمانی شود.)

اما شواهدی حاکی از آن است که کاهش زمان گشت و گذار روزانه در شبکه های اجتماعی نه تنها برای سلامت روانی شما مفید است، بلکه برای سلامت جسمانی تان نیز فوایدی دارد. پژوهش جدیدی از دانشگاه Swansea که در مجله ای به نام فناوری در علوم رفتاری منتشر شده، نشان می ‌دهد که کاهش زمان صرف شده به میزان فقط ۱۵ دقیقه برای فعالیت های مختلف در رسانه‌ های اجتماعی، بهبود محسوسی در سلامت جسمانی ایجاد می ‌کند.

مطالب مرتبط  بهترین نرم افزارها با قابلیت هوش مصنوعی ادیت عکس که شما را شگفت زده خواهند کرد!

در بخشی از این تحقیق، کارشناسان دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه Swansea از شرکت کنندگان ۲۰ تا ۲۵ ساله خواستند پس از کاهش فعالیت در رسانه های اجتماعی، گزارش های هفتگی در مورد سلامت جسمی و روانی خود ارائه دهند. بر طبق گزارش کاربرانی که به این تست عمل کردند: «به طور متوسط تجربه ۱۵٪ بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش گرفتن بیماری هایی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا، بیماری های ویروسی و.. را تجربه کرده اند.»

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله راهنمای جامع حذف اکانت های قدیمی در همه پیام رسان ها مراجعه کنید.

وقفه ۱۵ دقیقه ای و نتیجه ای بهتر از حد انتظار

اکثر مردم در حالات بی تحرکی، مانند دراز کشیدن روی تخت یا کاناپه، به پرخوری و افراط فعالیت در شبکه های اجتماعی می پردازند. بنابراین، آیا می‌توانیم از موضوع گفته شده این را استنباط کنیم که با کاهش استفاده از رسانه‌ های اجتماعی، افراد آن زمان را صرف برخی فعالیت ‌های دیگر کرده یا فقط به بدن خود استراحت بیشتری می ‌دهند و این همان چیزی است که به سلامت جسمانی آنها کمک می ‌کند؟

پروفسور فیل رید از گروه روانشناسی دانشگاه Swansea در مصاحبه با مجموعه Digital Trends گفت:« این یک فرض معقول است که کاهش استفاده از رسانه‌ های اجتماعی امکان انجام فعالیت ‌های دیگری را فراهم می‌کند که ممکن است سالم‌ تر باشند. اما ما واقعاً نمی دانیم که اثرات آن بر بهبود سلامت ممکن است ناشی از کمتر استفاده کردن از این پلتفرم ها باشد یا به علت کاهش استرس مرتبط با عدم استفاده از رسانه‌ های اجتماعی باشد.»

مطالب مرتبط  حفاظت اتاق سرور و 8 مورد ضروری

او می افزاید: «اجازه دادن به افراد در انتخاب اینکه با وقت اضافی خود چه کاری انجام دهند بسیار مؤثرتر است.»

علاوه بر بهبود سلامت جسمانی، شرکت ‌کنندگانی که فعالیت رسانه‌ های اجتماعی خود را کاهش دادند بهبودی ۵۰ درصدی در کیفیت خواب و کاهش ۳۰ درصدی علائم افسردگی را گزارش کردند. در واقع، این آزمایش به قدری مؤثر بود که از افراد شرکت کننده در این تست که از آن ها خواسته می شد زمان رسانه های اجتماعی را هر روز ۱۵ دقیقه کاهش دهند، در نهایت تقریباً ۴۰ دقیقه از میزان حضور و استفاده در شبکه های اجتماعی کم کردند.

بیشتر بخوانید: چقدر درباره ChatGPT و میزان اهمیت آن اطلاع دارید؟

15 دقیقه کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی چه تاثیراتی دارد؟

تاثیر کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی بر سلامت روانی

وقتی از پروفسور Reed پرسیده شد که آیا این اولین مطالعه در نوع خود است که ارتباط بین کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی و سلامت جسمانی را بررسی می کند، وی پاسخ مثبت داد و افزود: “من معتقدم این اولین مطالعه ایست که با توجه تست های انجام شده بر پایه آن، ارتباط واضحی بین کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی و سلامت جسمانی ایجاد می کند. برخی از محققان در زمینه تأثیر کاهش استفاده از رسانه‌ های اجتماعی بر سلامت روانی تحقیقاتی انجام داده اند، اما در مورد تاثیر آن بر سلامت جسمانی تحقیق خاصی صورت نگرفته است.»

البته یک جنبه از این موضوع هنوز حل نشده باقی مانده است زیرا هنوز متخصصان به این نتیجه نرسیده اند که آیا ارتباط مستقیم بین کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی و مسائل سلامت جسمانی روند تغییرات مثبت شخص را تسریع می کند و یا روند سریع این تغییرات مثبت به عللی مانند کاهش افسردگی و افزایش فعالیت بدنی صورت می پذیرد؛ در هر حال نکته مهم این موضوع تغییر مثبتی است که اتفاق می افتد.

مطالب مرتبط  10 راه ارزان برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

خلاصه مبحث تاثیر کاهش استفاده از سوشال مدیا بر سلامت جسمانی

در نهایت این تحقیق که طی یک دوره سه ماهه انجام شد، به یک نتیجه شگفت‌انگیز نیز رسید. بر طبق این پژوهش، کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی به به مدت فقط ۱۵ دقیقه می ‌تواند منجر به «وابستگی کمتر به سوشال مدیا، بهبود سلامت عمومی و عملکرد سیستم ایمنی و همچنین کاهش احساس تنهایی و افسردگی شود.» نسخه فشرده این پژوهش را می توانید در وب سایت دانشگاه Swansea مطالعه کنید.

15 دقیقه کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی چه تاثیراتی دارد؟

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «۱۵ دقیقه کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی چه تاثیراتی دارد؟»

  1. بازتاب: نحوه میوت کردن مخاطبان در شبکه های اجتماعی واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و... -

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789