MSI Vortex G65VR SLI

نقد‌ و‌ بررسی کامپیوتر مخصوص بازی MSI Vortex G65VR SLI

وقتی از کامپیوترهای شخصی صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه فکرمان به سمت کیسی می‌رود که قطعاتش را تک‌تک و با وسواس زیادی خریداری و سر فرصت آن‌ها را اسمبل کرده‌ایم.

نقد‌ و‌ بررسی کامپیوتر مخصوص بازی MSI Vortex G65VR SLI

همیشه اولین‌باری که کلید پاور را فشار می‌دادیم و کامپیوتر بدون هیچ مشکلی روشن می‌شد، حس دکتر فرانکنشتاین را داشتیم که آن غول معروفش را پس از سرهم کردن اعضای بدنش، زنده کرده بود. تا سال‌ها داستان کامپیوترهای شخصی رومیزی همین بوده و ایجاد تغییر در این تصویر هم کار سختی است. در طی سال‌ها، این کیس‌ها بزرگ‌تر، کارت‌های گرافیکی پر‌سروصداتر و سیستم‌های خنک‌کننده، پیچیده‌تر می‌شدند. البته شرکت اپل یک بار با تولید کامپیوتر «مک پرو» (Mac Pro) در سال ۲۰۱۳ میلادی، سعی در شکستن این تصویر کرد، اما به‌جای تغییر این تصویر، تصویر جدیدی به وجود آورد و فرم جدیدی را به میدان وارد کرد. حالا دیگر کامپیوترهای رومیزی به جای این که روز به روز بزرگ‌تر و ترسناک‌تر شوند، کوچک‌تر، زیباتر و بی‌صداتر می‌شوند. حالا دیگر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی، حتی کامپیوترهای قدرتمند و مخصوص بازی خودشان را در بدنه‌های جمع‌وجوری ارائه می‌دهند تا بتوانند با مد روز همراه باشند. شرکت «ام‌اس‌آی» (MSI) هم که یکی از نام‌های معروف و دوست داشتنی در دنیای بازی‌های کامپیوتری است، در جریان نمایشگاه «کامپیوتکس ۲۰۱۶» شاخه‌ای از کامپیوترهای رومیزی مخصوص بازی خودش را با نام «ورتکس» (Vortex) معرفی کرد. این کامپیوتر که شباهت زیادی به مک‌پرو دارد، یک کامپیوتر مخصوص بازی جمع‌وجور و در ‌عین حال قدرتمند است که در سال ۲۰۱۷ و پس از معرفی تراشه‌های گرافیکی جی‌فورس سری ۱۰، به‌روزرسانی شد. مدل G65VR SLI که یکی از مدل‌های رده‌بالای سری ورتکس محسوب می‌شود، از دو تراشه‌ی جی‌فورس ۱۰۷۰، مقدار زیادی رم و حافظه‌ی SSD استفاده می‌کند. این یعنی، فریب ظاهر زیبا و کوچک این کامپیوتر را نخورید؛ G65VR SLI مثل یک اتوموبیل فرمول یک کوچک است که می‌تواند با سرعت و عملکرد فوق‌العاده‌اش، عرق شرم را بر پیشانی خودروهای مسابقه‌ای دیگر بنشاند. با رسام در بررسی کامپیوتر مخصوص بازی MSI Vortex G65VR SLI همراه باشید.

طراحی و ساخت؛ گردابی که آباد می‌کند!

شاید خودتان هم بتوانید دو کارت گرافیک جی‌فورس ۱۰۷۰ خریده و در نهایت به قدرتی مشابه این کامپیوتر دست پیدا کنید، ولی به‌طور یقین قرار دادن تمام این قطعات در بدنه‌ای به این کوچکی و زیبایی، کار راحتی نخواهد بود. این کیس استوانه‌ای شکل که ۶٫۵ لیتر حجم دارد، حدود ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته و فضای بسیار کمی از میزتان را اشغال می‌کند. تمام قسمت‌های بدنه روکشی متالیک دارد که به‌راحتی در برابر جذب گردوغبار و اثر انگشت، مقاومت می‌کند. به‌علاوه، کیفیت ساخت دستگاه مثل دیگر محصولات مخصوص بازی شرکت MSI خوب و رضایت‌بخش است؛ البته از کامپیوتری که هم‌قیمت یک خودرو است، انتظاری کمتر از این نباید داشته باشیم.

مطالب مرتبط  معرفی و بررسی روش های آپدیت فریمور سرور HPE

نقد‌ و‌ بررسی کامپیوتر مخصوص بازی MSI Vortex G65VR SLI

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که چرا نام این کامپیوتر، «ورتکس» به معنای «گرداب» گذاشته شده است. این موضوع به سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه برمی‌گردد؛ در بالای این استوانه‌ی متالیک، یک فن بسیار بزرگ که تقریبا هم‌قطر سطح مقطع ورتکس است، هوای خنک را از پایین کیس مکش کرده و پس از عبور از روی قطعات داخلی، از بالای آن خارج می‌کند. این فرآیند به کمک فناوری Storm Cooling، جریان هوای چرخنده‌ای مثل یک گرداب را به‌وجود می‌آورد که با هدایت آن از پایین به بالای کیس، تمام قطعات داخلی، خنک می‌شود. البته بدنه‌ی فلزی کیس هم به لطف رسانایی زیادش در انتقال گرما، در این خنک‌سازی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

سرعت و عملکرد؛ فلفل نبین چه ریزه!

با نگاه کردن به جثه‌ی این کامپیوتر، احتمالا اولین موضوعی که به ذهنتان می‌رسد این است که این کامپیوتر اصولا نباید بتواند با یک کامپیوتر غول‌پیکر مخصوص بازی رقابت کند؛ اما به محض اینکه متوجه شوید MSI چه قطعاتی داخل این استوانه‌ی ۶٫۵ لیتری قرار داده است، نظرتان عوض می‌شود.

نخست به‌ جای اینکه به مدل پردازنده‌ی مرکزی یا مقدار رم بپردازیم، باید بگوییم که MSI در بدنه‌ی کوچک این کامپیوتر رومیزی، نه یکی، بلکه دو کارت گرافیک جی‌فورس ۱۰۷۰ قرار داده است. همین دو کارت گرافیک بدون‌توجه به سایر قطعات داخلی، اجرای روان و بدون نقص تمام بازی‌های ساخته شده تا این تاریخ را تضمین می‌کند. اگر این ترکیب سخت‌افزاری را غذای اصلی در نظر بگیریم، برای پیش‌غذا و دسر هم، یک پردازنده‌ی مرکزی Core i7 مدل ۶۷۰۰K، حافظه‌ی داخلی یک ترابایتی همراه ۲۵۶ گیگابایت SSD از نوع NVMe با پیکربندی Raid 0 و ۳۲ گیگابایت رم از نوع DDR4 درنظر گرفته‌شده است. مهم نیست اگر مانیتوری QHD یا ۴K به این کامپیوتر متصل کنید، همه‌ی بازی‌ها به‌راحتی با ۶۰ فریم برثانیه اجرا خواهند شد. شرکت MSI فناوری Shift خود را در این کامپیوتر هم قرار داده که از طریق نرم‌افزار پیش‌فرض Dragon‌Center قابل دسترس است. این فناوری با مدیریت فرکانس قطعات داخلی و سیستم خنک‌کننده، تعادل مورد نیاز بین صدای سیستم خنک‌کننده و قدرت دستگاه را در اختیارتان قرار می‌دهد. شرکت سازنده با تولید کامپیوتر ورتکس ثابت کرد که برای ارائه‌ی قدرت سخت‌افزاری و گرافیکی زیاد، دلیلی وجود ندارد که دست به دامن فضای زیادی شویم. در واقع باید گفت که نمی‌توان تولید یک کامپیوتر عظیم‌الجثه را با بهانه‌ی قدرت سخت‌افزاری توجیه کرد.

مطالب مرتبط  تکنولوژی HPE InfoSight چیست و چگونه به عملکرد صحیح سازمان ها کمک می کند؟

نقد‌ و‌ بررسی کامپیوتر مخصوص بازی MSI Vortex G65VR SLI

تنها نکته‌ی عجیب در مورد G65VR SLI، منبع تغذیه‌ی آن است؛ شرکت MSI برای این کامپیوتر قدرتمند خود، یک منبع تغذیه‌ی ۴۵۰ واتی در‌نظر گرفته است. این منبع تغذیه با این که گواهینامه‌ی ۸۰ Plus Gold را برای بیشترین میزان کارایی یدک می‌کشد، ولی به نظر نمی‌آید که بتواند انرژی لازم برای تمام قطعات داخلی را فراهم کند. نکته‌ی جالب این است که حتی در وب‌سایت شرکت MSI هم، برای یک کارت گرافیک GTX 1070، پیشنهاد شده که حداقل از منبع تغذیه‌ای با قدرت ۵۰۰ وات استفاده شود.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله نقد و بررسی مادربرد MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC مراجعه کنید.

درگاه‌ها و ارتباطات؛ استفاده‌ی بهینه از حداقل فضا

همان‌طوری که یک بیزینس‌من شیک و خوش‌پوش، بدون توانایی برقراری ارتباط با نمایندگان سایر شرکت‌ها به موفقیت چندانی نمی‌رسد، یک کامپیوتر مخصوص بازی هم، با ورودی‌ها و خروجی‌های محدود، راه به جایی نمی‌برد. با همین طرز فکر، MSI سعی کرده که با در ‌نظر‌گرفتن محدودیت فضا در مدل G65VR SLI، تمام درگاه‌ها و راه‌های ارتباطی لازم را در اختیار کاربر این کامپیوتر قرار دهد. در پشت این دستگاه، دو درگاه Type-C قرار دارد که می‌تواند به‌عنوان تاندربولت ۳ یا USB 3.1 استفاده شود. به کمک این دو درگاه می‌توان دو نمایشگر با دقت ۴K را به‌صورت همزمان به کامپیوتر متصل کرد. در حالت Surround Mode هم می‌توان تا چهار نمایشگر با دقت Full HD را به کامپیوتر وصل کرد؛ اما اگر قصد دارید که به‌صورت هم‌زمان روی نمایشگرهای بیشتری کارهای مجزا انجام داده و به نوعی مثل نقش اوپراتور در فیلم ماتریکس شوید، فناوری Matrix‌Display به شما این امکان را می‌دهد که شش نمایشگر را کنار هم چیده و هم‌زمان شش کار مختلف را انجام دهید. وجود درگاه‌های USB با قابلیت شارژ سریع دستگاه‌های موبایل (گوشی، تبلت و…) از خصیصه‌های ساده و در‌ عین حال، به‌شدت کاربردی آن است. کمتر کامپیوتری را می‌توان در بازار پیدا کرد که درگاه‌های USB آن قادر باشند ولتاژ پنج ولت USB را در شدت جریان سه آمپر ارائه دهند.

کامپیوتر مخصوص بازی MSI Vortex G65VR SLI

مورد جذاب بعدی، اپلیکیشن Dragon Dashboard است. این اپلیکیشن که با تمام کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI کار می‌کند، کنترل کامل دستگاه را از طریق موبایل فراهم می‌کند. کافی است تنها این کامپیوتر و موبایلتان را به یک شبکه‌ی بی‌سیم وصل کنید؛ سپس از طریق این اپلیکیشن می‌توان وضعیت قسمت‌های مختلف دستگاه را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کرد، رنگ‌های LED روی بدنه‌ی کامپیوتر را تغییر داد و همچنین سرعت فن‌ها و فرکانس پردازنده را مدیریت کرد. گفتنی است، اپلیکیشن Dragon Dashboard برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS، قابل دسترس است.

مطالب مرتبط  کارت شبکه وایرلس PCI-e یا آداپتورهای USB؟ : انتخاب بهترین راهکار اتصال WiFi

جمع‌بندی؛ بخریم یا نخریم؟

همان‌طور که گفتیم، MSI با تولید G65VR SLI ثابت کرد که برای داشتن یک کامپیوتر مخصوص بازی قدرتمند و کم‌صدا، نیازی نیست که سراغ کیس‌های عظیم‌الجثه برویم. این کامپیوتر بسیار کوچک و جمع‌وجور است و در حقیقت نشانه‌ای از توانمندی MSI در تولید کامپیوترهای مخصوص بازی است.

نقد‌ و‌ بررسی کامپیوتر مخصوص بازی MSI Vortex G65VR SLI

همه چیز در مورد ورتکس G65VR SLI رضایت‌بخش است تا زمانی که نگاهی به قیمت آن بیندازید. مشکل اصلی کامپیوتر ورتکس این است که با قیمتی به‌مراتب کمتر، می‌توانید کامپیوتری با همین قدرت و حتی قوی‌تر، برای خودتان اسمبل کنید؛ احتمالا در نهایت، مقداری پول هم در جیبتان باقی می‌ماند. اینجاست که انتخاب به خودتان بازمی‌گردد؛ اگر با مشکل فضا روبه‌رو هستید و دنبال بهترین کامپیوتر مخصوص بازی با ابعادی جمع‌وجور و ظاهری شکیل هستید و البته، مشکلی هم با مفهموم «هزینه» ندارید، انتخاب بهتری جز MSI Vortex G65VR SLI پیدا نخواهید کرد؛ اما اگر صرفا به‌دنبال یک کامپیوتر مخصوص بازی قدرتمند می‌گردید، بهتر است که خودتان دست به‌کار شده و یک کامپیوتر قدرتمند اسمبل کنید؛ احتمالا در نهایت به کامپیوتری قوی‌تر و در عین حال، ارزان‌تر خواهید رسید.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله معرفی سایت های مقایسه آنلاین لپ تاپ مراجعه کنید.

Pros

  • بدنه‌ی کوچک و زیبا
  • سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرفته و کارآمد
  • عملکرد سریع؛ مناسب اجرای بازی‌های کامپیوتری سنگین
  • درگاه‌ها و ارتباطات کامل

Cons

  • قیمت بالا

www.rasamco.ir

سخت افزارسازان رسام

021-88916789