چرا خرابی هارد و عمر کوتاه آن نگران کننده نیست

چرا خرابی هارد و عمر کوتاه آن نگران کننده نیست؟

آمار میزان کوتاه طول عمر هارد دیسک ها شما را شوکه خواهد کرد!

اگر تا به حال به علت عمر کوتاه یک HDD و خرابی هارد دیسک با مشکل مواجه شده اید، تنها نیستید. جالب است بدانید این مشکل در واقع بسیار رایج تر از آن چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند!

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی بیش از ۱۷۰۰۰ هارد دیسک خراب، مشکلات ایجاد شده برای آن ها تنها پس از دو سال و ۶ ماه رخ داده است. آیا پس از این تحقیق باید HDD را یکی از ضعیف ‌ترین اجزای کامپیوتر بدانیم؟

مراحل بررسی یک تست درباره عمر HDD ها و خرابی هارد

شرکت ذخیره سازی ابری و پشتیبان گیری Backblaze گزارش جالبی درباره میانگین زمان خرابی هارد و عمر مفید هارد دیسک ها دیسک منتشر کرده است. Backblaze  در مجموع ۱۷۱۵۵ هارد خراب را در اندازه ها و مدل های مختلف بررسی کرد. این شرکت بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسید که میانگین طول عمر هاردهای از کار افتاده، تنها دو سال و نیم بود.

شرکت Backblaze تست عملی مطالعات و بررسی خود در این زمینه را بر روی هاردهای خراب دیتاسنتر مجموعه اش اجرا کرد. این هاردها شامل ۷۲ مدل در برندهای Seagate, Toshiba, Western Digital (WDC) بودند.

Backblaze ساعت power-on هر هارد را به همراه تاریخ خرابی، شماره سریال، ظرفیت و داده‌های خام SMART (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology) ثبت کرد.

این بررسی همه هاردهای دارای boot ناموفق، هاردهای دارای خطا یا ناسازگاری داده‌ها و هاردهای بدون دیتای خام SMART را حذف کرد.

مطالب مرتبط  ChatGPT و همه نکاتی که درباره آن باید بدانید!

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ نرم افزار تست سلامت هارد

چرا خرابی هارد و عمر کوتاه آن نگران کننده نیست

نتیجه بررسی تست خرابی هارد و عمر کوتاه آن

آزمایش انجام شده علاوه بر نشان دادن طول عمر متوسط یا کوتاه هارد، بیانگر این است که هاردهای Seagate مستعد خرابی هستند، در حالی که مدل ‌های WDC کمترین میزان خرابی را داشته ‌اند.

هارد Seagate 12 ترابایت مدل ST12000NM0007  سریعترین رکورد طول عمر کوتاه را داشت و میانگین سنی ۱ سال و شش ماه را به دست آورد و در مجموع به تعداد ۲۰۲۳ عدد هارد خراب رسید. تنها هاردی که در این بررسی تعداد خرابی بالاتری نسبت به بقیه داشت، Seagate 4TB ST400DM000 بود (۵۲۴۹ خرابی)، اما به‌ طور متوسط ۳ سال و ۳ ماه نیز دوام داشته و عمر کرد.

. تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، Backblaze  در مجموع ۲۴۱۶۷۸ هارد را بررسی کرد که شامل مدل های SSD  نیز می شود. به طور کلی، Backblaze  دریافت که میانگین نرخ خرابی سالانه (AFR) HDD های فعال آن ۱٫۴٪ است، به این معنی که ۱٫۴٪ از همه HDD های آن هر سال از کار می افتند.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ۴ ویژگی مهم که قبل از خرید رم کامپیوتر باید بررسی کنید! مراجعه کنید.

آیا باید نگران عمر هارد و کوتاهی آن باشید؟

در نهایت آیا این مسئله نگران کننده است که همچنان به استفاده از HDDها بپردازیم در حالی که زود خراب می شوند و عمر کوتاهی دارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر! زیرا شرکت Backblaze که مجری این تست و بررسی بود هیچ هاردی در حجم هایی که معمولاً توسط مصرف کنندگان و کاربران عادی استفاده می شود (حجم های معمول: ۱ ترابایت، ۱٫۵ ترابایت، ۲ ترابایت، ۳ ترابایت و ۵ ترابایت) نداشته و بر طبق همین موضوع به نظر می رسد که هر چه هارد حجم کمتری داشته باشد، عمر طولانی تری دارد.

مطالب مرتبط  خرید ذخیره ساز SAN :  بررسی انواع SAN Storage

همچنین بسیاری از کاربران دیگر از هارد دیسک‌ ها استفاده نمی ‌کنند، زیرا باتوجه به قیمت‌ و میزان عملکرد SSDها را ترجیح می ‌دهند.

در هر حال، تلاش کنید که همیشه از اطلاعات خود نسخه پشتیبان داشته باشید تا هیچ مشکلی از جانب هارد برای دیتای شما دردسرساز نشود.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ۵ اشتباه رایج که باعث آسیب به مادربرد می شود مراجعه کنید.

چرا خرابی هارد و عمر کوتاه آن نگران کننده نیست

رفرنس ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789