شبکه مش یا روترهای Wi-Fi: کدام گزینه بهتر است؟

شبکه مش یا روترهای Wi-Fi:  کدام گزینه بهتر است؟

روترهای استاندارد Wi-Fi یک نقطه دسترسی مرکزی را ارائه می دهند، در حالی که سیستم های مش نقطه های اتصال به اینترنت را گسترش می دهند. اگر شما به فکر تهیه یکی از این دو دستگاه هستید و نیاز به اطلاعات بیشتر درباره شبکه مش و روترهای وای فای دارید، ادامه مطلب را بخوانید.

شاید تصور کنید که به عنوان جایگزینی مدرن برای روترهای سنتی، یک روتر مش در همه موارد بهتر از یک دستگاه های ساده و قدیمی است؛ با این حال، همیشه اینطور نیست.

اکنون با توجه به پیشرفت های دنیای تکنولوژی زمان آن است که به یک تحول اساسی در نحوه اتصالات به اینترنت در خانه و محل کارمان فکر کنیم. گوشی‌های هوشمند، تبلت ‌ها، دستگاه‌ های اینترنت اشیا  (IoT) از دوربین ‌های امنیتی گرفته تا لوازم هوشمند، بار استفاده از روترها را افزایش داده ‌اند.

در دنیای امروز چهره کار مدرن با پذیرش کار از راه دور و یا فعالیت همزمان در منزل و محل کار، تغییر کرده است. با توجه به این موضوعات احتمالا شکل گیری جدی و رسمی Home Office (دفتر کار خانگی) در آینده ای قابل پیش بینی ویژگی مشترک همه خانه ها خواهد بود و این همان جایی ست که شبکه‌ مش وارد می‌ شود.

سیستم‌ های مش که برای کاهش بار نقطه پایانی و کاهش تراکم طراحی شده ‌اند می ‌توانند برای حفظ یکپارچگی اتصال به اینترنت بسیار ارزشمند باشند. البته در برخی موارد شما فقط به یک روتر استاندارد با کیفیت بالا نیاز دارید و استفاده از شبکه مش برای محیط شما مناسب نیست.

مطالب مرتبط  4 راه حل سریع و آسان برای آپدیت درایور ویندوز

در ادامه این مقاله همراه با تعریف این دو دستگاه، تفاوت روترهای wifi سنتی با شبکه مش را برای شما شرح داده ایم.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم چه کسی از وای‌فای شما استفاده می‌کند؟

شبکه مش یا روترهای Wi-Fi: کدام گزینه بهتر است؟

روتر وایفای سنتی چیست؟

روتر سنتی به عنوان یک هاب مرکزی برای اتصال به اینترنت عمل می کند. درخواست ‌های ترافیک از دستگاه ‌ها از طریق سرویس اینترنت روتر اصلی و یک نقطه دسترسی واحد انجام می ‌شود. روترها از طریق کانال های بی سیم یا با وصل کردن کابل اترنت قابل دسترسی هستند. به طور معمول، این روترها با رمز عبور محافظت می شوند.

شما باید یک روتر وای فای سنتی بخرید اگر…

۱> مقرون به صرفه بودن از اولویت های شماست.

روترهای سنتی معمولاً مقرون به صرفه تر از محصولات شبکه مش هستند. البته در بین روترهای سنتی نیز گزینه های گران قیمت وجود دارد، اما موارد مقرون به صرفه معمولا به اندازه کافی سریع، پایدار، موثر و مفید هستند.

۲>نیاز به پهنای باند و سرعت بالا دارید.

امروزه بسیاری از روترها، مانند مدل ‌های Netgear Nighthawk یا  TP-Link، با فناوری مورد نیاز برای برآورده کردن نیاز به پهنای باند زیاد و streaming طراحی شده‌ اند. برای مثال، گیمرها و live streamerها معمولاً باید از اتصالات اترنت سیمی و روترهای سنتی استفاده کنند، زیرا احتمالاً سرعت و پایداری بهتری نسبت به محصولات بی ‌سیم تجربه خواهند کرد.

۳>یک محصول plug-and-play می خواهید.

اغلب راه اندازی یک روتر سنتی نسبت به شبکه مش دردسر کمتری دارد. همچنین یک روتر معمولی برای کارهای سبک ممکن است بهترین گزینه باشد. شما می توانید آن را تنظیم کنید، مطمئن شوید که به ‌روزرسانی ‌ها به‌ طور خودکار اعمال می ‌شوند و سپس دیگر به آن سر نزنید!

مطالب مرتبط  معرفی و بررسی روش های آپدیت فریمور سرور HPE

بیشتر بخوانید: تفاوت اکسس پوینت و روتر

شبکه مش یا روترهای Wi-Fi: کدام گزینه بهتر است؟

شبکه مش چیست؟

در حالی که روترهای سنتی نقاط دسترسی واحد و متمرکز هستند، دستگاه های شبکه مش به صورت غیرمتمرکز عمل می کنند.

در دستگاه های شبکه مش به جای اینکه دستگاهی با یک درگاه به اینترنت متصل شود، چندین گره و نقطه دسترسی Wi-Fi  ایجاد می شوند که همگی اتصال وب را فراهم می کنند. به عنوان مثال، می توانید یک هاب مرکزی در آشپزخانه و چند نقطه دسترسی ماهواره ای در دفتر کار خانگی، اتاق خواب و… داشته باشید.

اکثر سیستم های مش به طور خودکار بهترین کانال ها و گره ها را برای جلوگیری از ایجاد مناطق مرده (dead zone: محدوده های بدون دسترسی به اینترنت و بدون آنتن دهی) و کاهش خطر اتصال ضعیف انتخاب می کنند.

بیشتر بخوانید: حملات دامنه‌دار هکرها به روترهای دی‌لینک و روش در امان ماندن از آن

شبکه مش یا روترهای Wi-Fi: کدام گزینه بهتر است؟

شما باید یک دستگاه شبکه مش بخرید اگر…

۱>پوشش دهی بهبود یافته می خواهید.

مزیت اصلی شبکه مش، پوشش گسترده است. صرف هزینه در راه‌ اندازی مش، مشکلاتی مانند نقاط سیاه پوشش یا اتصالات کند در مکان های بزرگ را از بین می ‌برد. شبکه های مش اغلب می توانند تا ۵۰۰۰ فوت مربع و بیشتر را با اتصالات ماهواره های کافی پوشش دهند.

۲>نیاز به یک اتصال قابل اعتماد در هر نقطه ای که هستید، دارید.

از آنجایی که هنگام استفاده از شبکه مش دستگاه شما به ‌جای یک نقطه دسترسی مرکزی به نزدیک ‌ترین گره ماهواره‌ ای متصل می ‌شود، این که در کجای خانه ایستاده اید دیگر مهم نیست زیرا احتمال مواجه با افت اتصال و یا از دست رفتن ارتباط با اینترنت بسیار کم است. به این ترتیب، شبکه های مش حتی اگر یک دفتر کار خانگی در محیط باغ و حیاط خانه خود دارید، مفید هستند.

مطالب مرتبط  چگونه مشکل نصب نرم افزار در ویندوز 11 را برطرف کنیم؟

۳>به کنترل های بیشتر برای اتصالات نیاز دارید.

هنگامی که یک شبکه مش می خرید و فعال می کنید، بسیاری از فروشندگان به کاربران این امکان را می دهند تا سیستم خود را از طریق یک اپلیکیشن موبایل کنترل کنند. موارد داخل این اپلیکیشن می‌ تواند شامل نظارت بر ترافیک شبکه، راه‌ اندازی مجدد، یا حتی خاموش کردن کامل اینترنت باشد، این گزینه معمولا برای کسانی که بچه دار هستند و نمی‌خواهند کودکشان تنظیمات روتر را به هم بزند، جذاب است.

علاوه بر موارد بالا، برخی از شبکه های مش به عنوان یک هاب هوشمند نیز عمل می کنند و با دستیارهای صوتی سازگار هستند.

شبکه مش یا روترهای Wi-Fi: کدام گزینه بهتر است؟

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «شبکه مش یا روترهای Wi-Fi:  کدام گزینه بهتر است؟»

  1. بازتاب: 5 راه کاربردی برای افزایش سرعت اینترنت - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789