huawei mate 10

نقد و بررسی اسمارت فون Huawei Mate 10

huawei mate 10

گوشی های هوش مصنوعی در راه اند

Huawei Mate 10

اتفاق نامفهوم بعدی در دنیای گوشی های هوشمند تجهیز آنها به هوش مصنوعی خواهد بود. شما کاملا با مفهوم کلمه ای این اصطلاح آشنا هستید ولی حالا این مفهوم توسط تولیدکنندگان برای انجام بهتر امور و استفاده بهتر اطلاعات جهت تقویت عملکرد گوشی های هوشمند از این دریچه وارد زندگی خواهد شد.

این اتفاق بزرگترین پرش رو به جلو در هواوی میت ۱۰ می باشد.

در این مطلب در مورد هوش مصنوعی حرف خواهیم زد و اینکه گوشی هوشمند شما چگونه از آن استفاده خواهد کرد و همچنین خصوصیات و ویزگی های Mate 10 pro و Mate 10 Porsche  هم نقد و بررسی می کنیم.

قضاوت زود هنگام ما:

در هر دو جنبه چه روی کاغذ و چه در عمل Mate 10 به نظر یک گوشی بروز شده نسل قبلی خود می باشد ولی برای آنان که دنبال یک گوشی قدرتمند می گردند این مدل مورد پسند خواهند بود.

نقاط قوت:

  • صفحه نمایش روشن و واضح
  • طول عمر طولانی باتری

نقاط ضعف:

  • عدم قابلیت شارژ بی سیم
  • عدم قابلیت ضد آب بودن

زمان عرضه و قیمت Mate 10

هنوز اطلاعات بسیار دقیق از زمان عرضه عمومی Mate 10 وجود نداره و اینکه بازارهای مختلف چگونه با آن برخورد خواهند کرد

ما دیدیم که Mate 9 در بازار آمریکا، بریتانیا و استرالیا عرضه شد و همینطور می دانیم که Huawei mate 10 بازار بریتانیا را نخواهد دید.

در عوض مشتریان Huawei mate 10 در بریتانیا Mate 10 pro را خواهند داشت و این کار احتمالا برای بازار آمریکا نیز انجام خواهد شد.

ما از هواوی در مورد نحوه عرضه Mate 10 سوال کردیم و آنها گفتند که بزودی اطلاعات کامل در اختیار همه دنیا قرار داده خواهد شد.

به بحث قیمت هم که برسیم هواوی هنوز اطلاعات آنچنان دقیقی در اختیار کسی قرار نداده به جز قیمت آن برای منطقه استرالیا.

حداقل ما انتظار داشتیم که قیمت آن با Mate 9 مشابه و یا حدود آن باشد(۶۰۰ دلار) ولی ظاهرا هواوی تصمیم گرفته قیمت را کمی دستکاری کند.

طراحی و صفحه نمایش Mate 10

اگر شما یک Mate 9 و یا Mate 8 داشته باشید از طراحی Mate 10 نیز با خبر خواهید شد.

Mate10 شباهت زیادی به Huawei P10 دارد ولی اینبار به جای فلز خالص از شیشه استفاده شده با وجود صفحه بزرگ ۵,۹ اینچی احساس بسیار راحتی را القا می کند.

اگر شما دستان نسبتا کوچکی داشته باشید شاید استفاده از آن کمی سخت باشد ولی اگر تاکنون از فبلت های ۶ اینچی استفاده کرده اید Mate 10 بسیار راحت خوهد بود.

یک درگاه اتصال USB-c به رویMate 10 تعبیه شده و جک ۳٫۵ mm هم برای ورودی هدفون پیش بینی شده است.

در پشت گوشی دو عدد سنسور افقی برای دوربین تعبیه شده و حسگر اثر انگشت هم در جلو و پایین صفحه نمایش قرار دارد و دقیقا همانند P10 عمل می کند.

مطالب مرتبط  5 راه کاربردی برای افزایش سرعت اینترنت

هواوی Mate 10 را در رنگ های طلایی، ارغوانی، مشکی و رنگ منحصر به فرد قهوه ای عرضه خواهد کرد که ما هنوز آنرا ندیده ایم و شدیدا دنبال فرصت مشاهده آن هستیم.

صفحه نمایش آن ۵,۹ اینچ و از نوع Lcd با فرکانس ۱۶:۹ و رزولیشن ۱۴۴۰ * ۲۵۶۰ می باشد و در مقایسه با Mate 9 به ادعای هواوی حدود ۳۰ درصد بهبود در کیفیت را دارد.

ما یک فرصت کوتاهی برای مقایسه صفحه نمایش Mate 10 و Mate 9 پیدا کردیم و دریافتیم که صفحه نمایش جدید که بر روی Mate 10 بسیار قدرتمند و شفاف تر از صفحه Mate 9 1080p به کاربرده شده بر روی Mate 9 است. گرچه Mate 10 Pro با صفحه نمایش بدون حاشیه OLED خود بسیار پر قابلیت تر از صفحه نمایش Mate 10 می باشد.

با این تعاریف و مشاهدات به نظر می رسد که طراحی و صفحه نمایش Mate 10 کمی قدیمی باشد.

شباهت های Mate 9 و Mate 10 در همین حدود می باشد و همچنین در شیشه پشت گوشی; ولی وقتی از جنبه های دیگر مانند کیفیت و رزولیشن صفحه نمایش آن که در مقام مقایسه با Iphone X و یا Samsung Galaxy Note 8 برابری می کند توجه کنیم دیگر شباهتش به قدیمی ها فراموش می شود.

هواوی Mate 10 Pro راهی جدید برای استفاده از گوشی های هوشمند می باشد اگر با مساله طراحی آن مشکلی نداشته باشید.

مطالعه بیشتر : نقد و بررسی گوشی Honor 7X

سیستم عامل و قدرت Mate 10

Mate 10 اولین گوشی هواوی می باشد که از اندروید Oreo استفاده می کند و این نسخه شباهت زیادی به آنچه در Google Pixel استفاده شده ندارد. چرا که هواوی این نسخه از اندروید را با ترکیبی از نرم افزار خودش(U18) در این گوشی های هوشمند استفاده کرده; نرم افزاری که چهره اندروید را تغییرات فراوانی داده و ویژگی های بسیاری را به آن اضافه می کند.

اگر شما دنبال کننده هواوی بوده باشید با شنیدن نام Emotion U18 کمی تعجب خواهید کرد چرا که نسخه قبلی آن ۵,۱ بوده هواوی این نسخه را به عنوان بزرگترین مزیت و بروزرسانی همراه اندروید ۸ در Mate 10 ارائه می کند.

بخشی از ویژگی های جدید شامل راهی برای برش صفحه با یک تک کلیک و یا توصیه های هوشمند برای استفاده های بهینه از گوشی می باشد.

هواوی صفحه کاربر خود را بسیار خلوت کرده و در Emotion UI ویژگی های بسیاری مفیدی را ارائه می کند که استفاده از آن بسیار نسبت به سیستم عامل خام گوگل برتری دارد.

قدرت این گوشی نقطه اوج و امتیاز بزرگ آن برای هواویست که مشتری هایش را مبهوت کند و قلب تپنده آن Kirin 970 که بهترین و جدیدترین محصول هواوی می باشد.

این اسمارت فون از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می برد که نحوه استفاده شما از اسمارت فون را ذخیره می کند و برای استفاده در آینده مدیریت می کند.

مطالب مرتبط  10 راه ارزان برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

اینکه این تکنولوژی بر روی گوشی هوشمند چگونه بکار گرفته خواهد شد فعلا به طور دقیق مشخص نیست و هواوی مصمم به ادامه این راه می باشد.

سیستم Npu(neural processing unit) یا بخش پردازش عصبی و تکنولوژی هوش مصنوعی باید در کنار نرم افزار ویژه هواوی کار کند تا همه وظایف را در جهت کسب رضایت شما بهبود بخشد.

نمونه اصلی که هواوی به نمایش گذاشت این بود که Huawei Mate 10 سرعت بالایی در پردازش تصاویر در تکرار سریع و پی در پی خواهد داشت، خاصیتی که هنوز معنای خاصی برای استفاده روزمره ندارد.

Mate 10 با ۴ گیگابایت رم و تنها با یک مدل هارد ذخیره کننده و آن هم ۶۴ گیگابایت و البته قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه تا ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت عرضه خواهد شد.

در زمان محدودی که ما برای تست در اختیار داشتیم بارگذاری نرم افزار ها در Huawei Mate 10 بسیار سریع اتفاق می افتاد ولی مطمئنا در زمان بررسی دقیق و کامل ما این گوشی هوشمند را بیشتر تحت فشار قرار خواهیم داد.

باطری و دوربین در Mate 10

یکبار دیگر هواوی باطری ۴۰۰۰mAh را انتخاب کرده است این همان باتری می باشد که ما عملکرد خوب آنرا در Mate 9 دیدیم و بسیار جای امیدواری دارد که این باتری در Mate 10 هم عملکرد خوبی به جای بگذارد ولی هنوز برای قضاوت کمی زود است.

هواوی باز هم خلاقیت شارژ سریع خود را در این مدل هم بکار برده است ولی ادعا می کند که عملکرد این بخش ۵۰ درصد سریع تر از Iphone 8 Plus می باشد.

این قابلیت در بخش شارژ وجود دارد که با توجه به انتخاب شما در بخش تنظیمات باتری در یک ساعت از صفردرصد به میزان ۵۸ درصد شارژ شود.

با وجود اینکه شیشه پشت Mate 10 قابلیت استفاده از تکنولوژی شارژ بی سیم را دارد ولی فعلا در Mate10 استفاده نشده است و در دستگاه های آینده بکار برده خواهد شد.

در بخش دوربین تغییرات بزرگی نسبت به دوربین P10 صورت نگرفته است دوباره یک لنز ۲۰mp تک رنگ و یک لنز ۱۲mp رنگی در کنار هم کار می کنند.

وقتی شما عکس می گیرید هر دو لنز عکس خود را بر می دارند و در نهایت هر دوی این عکس ها با هم ترکیب شده و بر روی هم قرار می گیرند و هدف در اینجا جمع آوری جزئیات بیشتر در عکس ها می باشد که که این اتفاق به یاری لنز تک رنگ (Monochrome) اتفاق می افتد و لنز RG13 هم که وظیفه تامین رنگ ها را به عهده دارد که البته این روش در دستگاه های قبلی هواوی به خوبی امتحان خود را پس داده است.

در Huawei mate 10 شما همه ویژگی ها و خصوصیات در دستگاه های قبلی را با کمی بروز رسانی و بهبود خواهید داشت. در دوربین هر دیافراگم لنز f/10 است که اجازه می دهد در شب عکاسی بسیار بهتری داشته باشید و این یک مزیت بزرگ در بین گوشی های هوشمند امروزی می باشد.

مطالب مرتبط  چگونه مشکل گزارش اشتباه میزان مصرف CPU در Task Manager را برطرف کنیم؟

برای عکاسی از صحنه های سریع هواوی از تکنولوژی فوکوس اتوماتیک هیبریدی ۴ به ۱ بهره برده است ولی هوش مصنوعی که درباره آن صحبت شد هم به کمک خواهد آمد که با برداشت ها و مشاهدات خود از طریق لنزهای دوربین بهترین شات و یا صحنه را انتخاب کند هر چند اطلاعات فعلا دراین حوزه کم می باشد.

هوش مصنوعی(AI) هم چنین در انتخاب خصوصیات و تنظیم دوربین برای داشتن بهترین عکس از صفحه های مورد نظر شما وارد عمل خواهد شد. مثلا وقتی که در حال گرفتن عکسی از بشقاب غذا هستید، هوش مصنوعی(AI) بلافاصله با تشخیص نوع صحنه و وسایل حاضر در آن بهترین تنظیمات را در دوربین شما ایجاد می کند.

همچنین مثلا در حال عکس گرفتن از یک گربه هستید و از تنظیمات مورد نظر AI خوشتان نمی آید می توانید آنها را نادیده بگیرید و از عکس اصلی حذف کنید.

در تنظیمات دوربین Mate10 مثل چشم انداز، سلفی، غذا، گربه،و چند تا دیگر وجود دارند که البته انتظار می رود هواوی تعداد آنها را بالاتر هم ببرد.

در برداشت ها و عکس های سریعی که ما با دوربین Huawei mate 10 برداشتیم و این آزمایش را در میزان نورهای مختلف هم انجام دادیم نتایج خوب از آب در آمد هر چند برای قضاوت نهایی و قطعی وقت و زمان بیشتری نیاز داریم.

نظر و رای اولیه

فقط گذشت زمان مشخص خواهد کرد که چگونه و چقدر هوش مصنوعی(AI) و قابلیت های آن در Mate 10 مفید واقع خواهد شد.

در حال حاضر کمی زود است و کمی نامفهوم; که بگوییم هوش مصنوعی در تجربیات روزمره ما با گوشی هوشمندمان چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد ولی اگر درست استفاده شود و ابعاد آن تقویت گردند شاید بتواند انقلابی در نحوه استفاده ما از دستگاهمان ایجاد کند و انتظارات ما از نرم افزار ها و سرویس های مختلف را تغییر دهد.

ولی به هر حال وقتی که Huawei mate 10 در بخش های مختلف خود تغییرات چشم گیری نسبت به مدل قبلی خود یعنی Mate 9 را تجربه نمی کند استفاده از هوش مصنوعی(AI) می تواند نقطه قوت این گوشی هوشمند تلقی گردد.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع:techradar

021-88916789