تفاوت اکسس پوینت و روتر

تفاوت اکسس پوینت و روتر

آیا اکسس پوینت همان روتر است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با تفاوت های این دو دستگاه آشنا شویم و بدانیم که برای شبکه اینترنت شما کدام یک از این تجهیزات مناسب است.

راه اندازی شبکه ی وای فای برای خانه یا محل کار می تواند کار سخت و گیج کننده ای باشد. در این پروسه اصطلاحات و دستگاه های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع شبکه وای فای متفاوت است. شبکه وای فای یک شرکت بزرگ با تعداد زیادی دستگاه متصل به شبکه با یک خانه با چند دتگاه محدود کاملا متفاوت است.

با درک شرایط مختلف مربوط به شبکه ی وای فای خانه یا محل کار شما می توانید تجهیزات مورد نیاز برای داشتن یک شبکه وای فای سریع و ایمن را مشخص کنید. در این پروسه با دو اصلاح “روتر” و “اکسس پوینت” بیشتر روبرو می شویم که در این مقاله قصد داریم راجب این دو صحبت کنیم و تفاوت های آنها با هم را بیان کنیم.

روتر چیست؟

روتر چیست

برای درک بهتر مفهوم روتر ابتدا باید با مفهوم مودم آشنا شویم. می توانیم مودم را دروازه ی ورود به اینترنت در نظر بگیریم. بدون مودم اصلا نمی توانید از خانه یا محل کار خود به اینترنت دسترسی داشته باشید.مودم ها معمولا از طرف شرکت های ارائه دهنده اینترنت (ISP) ارائه می شود.

روتر مستقیما از طریق کابل اترنت به مودم وصل می شود تا پورت های مستقیم و همچنین شبکه ی وای فای را برای سایر دستگاه ها اعم از تلفن همراه، تبلت و رایانه شما فراهم کند.

مطالب مرتبط  15 راهکار حیاتی برای تقویت امنیت ویندوز سرور

شبکه ای که از طریق روتر شما ایجاد می شود شبکه محلی LAN نامیده می شود، شبکه LAN شما شامل همه دستگاه هایی که به صورت اتصال مستقیم اترنت یا وای فای به روتر شما متصل باشند است. شبکه LAN شما از طریق ممودم به شبکه بزرگتر و گسترده تر WAN متصل می شود.

به طور کلی روتر دستگاهی است که واسطه بین مودم شما و دستگاه های خانه یا محل کار شماست. البته روتر هایی هم وجود دارند که فقط اتصالات سیمی را ارائه می دهند.

امروزه اکثر روتر های وای فای به همراه یک اکسس پوینت ارائه می شود.پس چرا اکسس پوینت ها به تنهایی ارائه می شوند؟علت چیست؟با ما همراه باشید تا علت این موضوع را بفهمیم.

اکسس پوینت وایرلس چیست؟

اکسس پوینت چیست

اکسس پوینت وایرلس یک از تجهیزات شبکه است که مانند روتر برای دستگاه های سیمی برای دستگاه های اتصال وای فای عمل می کند.البته خود دستگاه اکسس پوینت باید با استفاده از کابل به یک روتر متصل شود تا بتواند یک سیگنال سیمی را به وایرلس تبدیل کند.

اکسس پوینت وایرلس معمولا برای گسترش پوشش شبکه LAN استفاده می شود. این کار مناسب خانه ها یا شرکت های بزرگی است که شبکه وایرلس برخی فضاهای آن مکان را پوشش نمی دهد. همچنین با استفاده از اکسس پوینت وایرلس می توان تعداد کاربرانی که به ششبکه اینترنت وصل شده اند را افزایش داد که این کار نیز برای شرکت هایی با تعداد کارمند زیاد مفید است.

تفاوت روتر و اکسس پوینت وایرلس

به زبان ساده یک روتر بی سیم می تواند به جای یک اکسس پوینت استفاده شود ولی یک اکسس پوینت وایرلس نمی تواند به جای بک روتر استفاده شود.

مطالب مرتبط  معرفی و بررسی 7 راهکار برای تامین امنیت CPU سرور

شما اصلا مجبور نیستید که بین روتر بی سیم یا یک اکسس پوینت بی سیم یکی را انتخاب کنید.همانطور که در بخش قبل ذکر شد، روتر های بی سیم مدرن معمولا برای یک شبکه بی سیم ایمن خانه یا کسب و کارهای کوچک کافی است و تمام امکانات نظیر پورت های مستقیم اترنت، اتصالات بی سیم و یک فایر وال جهت محافظت و ایمنی اولیه ارائه می دهد. تنها زمانی که می خواهید یک شبکه را برای فضای بزرگتر، کاربران بیشتر یا پوشش دادن فضاهایی که به وای فای دسترسی ندارند گسترش دهید به اکسس پوینت های وایرلس نیاز دارید. اما برای مدیریت یک شبکه اینترنت LAN و اتصال به شبکه وسیع اینترنت WAN به روتر نیاز دارید.

کدام گزینه برای شما بهتر است؟

یک روتر بی سیم با یک اکسس پوینت داخلی بهترین گزینه برای خانه ها و مشاغل کوچک است. اگر محیط کار یا خانه ای بزرگ یا حتی چند طبقه دارید احتمالا باید در چند نقطه اکسس پوینت وایرلس قرار دهید تا مطمئن شوید که در همه نقاط پوشش وایرلس را دارید و در همه نقاط اتصال کاربران بدون مشکل برقرار خواهد بود.

اگر شبکه اینترنت شما برای خانه یا یک محل کار کوچک است با بروز اولین مشکل سریعا یک اکسس پوینت وایرلس نخرید تا سرعت و پوشش اینترنت را در همه نقاط آن محیط بهبود ببخشید.

در عوض ابتدا مطمئن شوید که سرعت اینترنت شما خوب است یا نه.اعلب مشکل از سمت شرکت ارائه دهنده اینترنت شما است، یا دستگاه های مودم یا روتر شما مشکلی دارند. بنابراین قبل از اینکه هزینه ی بیشتری صرف کنید مطمئن شوید همه ی تجهیزات و سرویس هایی که در حال حاضر دارید مشکلی ندارند.

مطالب مرتبط  راهنمای جامع رایج ترین دستورات سیسکو در نرم افزار Cisco IOS

صفحه اینستاگرام رسام

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

اخبار روز تکنولوژی

منبع : makeuseof

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789