امنیت سوئیچ شبکه

معرفی ۶ راهکار افزایش امنیت سوئیچ شبکه سیسکو

سوئیچ ها بخش مهمی از هر شبکه هستند. سوئیچ شبکه یک بخش کلیدی از هر زیرساخت شبکه است که توانایی اتصال چندین دستگاه و تشکیل یک شبکه را فراهم می کند. به همین علت، باید از میزان ایمنی آنها در برابر مشکلات مختلف مطمئن شوید. با اطمینان از وجود امنیت سوئیچ شبکه می توانید از دسترسی غیرمجاز به سوئیچ جلوگیری کنید. همچنین ایمنی سوئیچ شبکه سیسکو موجب محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات نیز میشود.

ما در این مقاله به معرفی و بررسی ۶ روش برتر برای افزایش امنیت سوئیچ شبکه سیسکو می پردازیم. با پیروی از این راهکارها، می توانید به تضمین امنیت شبکه و اطلاعات موجود در آن کمک کنید.

۱) استفاده از شبکه مدیریت اختصاصی جهت افزایش امنیت سوئیچ شبکه

شبکه مدیریت اختصاصی شبکه ای است که صرفاً برای مدیریت دستگاه های شبکه استفاده می شود. این شبکه نسبت به سبکه اصلی مستقل و مجزا عمل میکند و فقط پرسنل مجاز به آن دسترسی دارند.

مزایای استفاده از شبکه مدیریت اختصاصی دومنظوره است. اول، خطر دسترسی غیرمجاز به دستگاه های شبکه را کاهش می دهد. دوم، احتمال تغییرات تصادفی یا مخرب در پیکربندی شبکه را کمتر میکند.

یکی از بهترین روش های تامین امنیت سوئیچ شبکه سیسکو استفاده از یک شبکه مدیریت اختصاصی ست. زیرا به حصول اطمینان از این مورد که فقط پرسنل مجاز به دستگاه های شبکه دسترسی دارند کمک می کند. همچنین به وسیله آن پیکربندی شبکه نمی تواند به طور تصادفی یا توسط خرابکاران تغییر یابد.

۲) پورت ها و سرویس های استفاده نشده را غیرفعال کنید

با فعال نگه داشتن پورت ‌ها و سرویس ‌های غیرضروری، فرصت ‌های بیشتری برای سوء استفاده در اختیار مهاجمان بالقوه قرار می ‌دهید. بنابراین، باید فقط پورت ها و سرویس هایی را فعال کنید که برای اقدامات و عملکرد سازمان شما کاملاً ضروری هستند.

برای غیرفعال کردن پورت ها و سرویس های استفاده نشده، باید به رابط پیکربندی سوئیچ خود دسترسی داشته باشید و به منوی مربوطه بروید. هنگامی که منوی صحیح را پیدا کردید، باید لیستی از تمام پورت ها و سرویس هایی که در حال حاضر روی سوئیچ شما فعال هستند را مشاهده کنید. در این لیست به سادگی می توانید مواردی که استفاده ای ندارند را غیرفعال کنید.

مطالب مرتبط  5 ویژگی مهم در خرید سوئیچ شبکه

مزایای خرید سوئیچ شبکه برای کسب و کارها چیست؟

امنیت سوئیچ شبکه

۳) امنیت پورت (port security) را فعال کنید

امنیت پورت قابلیتی است که به شما امکان تعیین آدرس های مک مجاز برای دسترسی به هر پورت در سوئیچ را میدهد. استفاده از این قابلیت بسیار مهم است زیرا از اتصال دستگاه های غیرمجاز به شبکه شما جلوگیری می کند و در صورت آلودگی دستگاه، انتشار بدافزار را محدود می کند.

برای فعال کردن port security باید آن را روی هر پورتی که می‌خواهید محافظت کنید، تنظیم و پیکربندی کنید. مراحل دقیق این کار بسته به هر سوئیچ متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، باید حداکثر تعداد آدرس‌ های MAC مجاز در پورت و اقدامات لازم که در صورت تجاوز از حد مجاز انجام می ‌شود را مشخص کنید.

همچنین می توانید از امنیت پورت برای مسدود کردن ترافیک آدرس های MAC خاص و جلوگیری از اتصال دستگاه های مشکوک به شبکه تان استفاده کنید.

۴) VLAN ها را برای بخش بندی ترافیک تنظیم کنید

اگر مهاجمی به یکی از دستگاه‌های شبکه شما دسترسی پیدا کند، به تمام ترافیک آن شبکه دسترسی خواهد داشت. با تقسیم شبکه خود به VLAN های مختلف، می توانید میزان آسیبی که مهاجم ممکن است وارد کند را محدود کنید.

اگر اطلاعات حساسی در شبکه خود داشته باشید، انجام این روش بسیار مهم و حیاتیست؛ زیرا به حفظ امنیت اطلاعات و امنیت سوئیچ شبکه در برابر مهاجمان کمک می کند.

برای راه اندازی VLAN ها، باید سوئیچ ها و روترهای شبکه تان را برای استفاده از آنها تنظیم وپیکربندی کنید. همچنین باید با ایجاد قوانینی مشخص کنید کدام دستگاه ‌ها روی کدام VLAN مجاز هستند.

(vlan مخفف Virtual LAN است. شبکه محلی مجازی (vlan) به گروه‌ بندی منطقی کلاینت‌ ها و تجهیزات در یک شبکه محلی اشاره دارد. این گروه ‌بندی به منظور ساده ‌تر شدن فرآیند نظارت بر شبکه و مدیریت دقیق ‌تر پهنای باند انجام می‌ شود. در vlan، فرآیند گروه‌ بندی توسط سوئیچ انجام می ‌شود.)

معرفی پرفروش ترین مدل های سوئیچ سیسکو

امنیت سوئیچ شبکه

۵) نظارت بر شبکه با NAC جهت افزایش امنیت سوئیچ شبکه

NAC توانایی تشخیص تلاش دستگاه ها با پیکربندی امنیتی نامناسب برای اتصال به شبکه را دارد. دستگاه های گفته شده پچ های امنیتی ندارند، نرم ‌افزار آنتی ‌ویروس قدیمی دارند یا برنامه ‌های غیرمجاز را اجرا می ‌کنند.

مطالب مرتبط  مقایسه سوئیچ Managed و Unmanaged : کدام مدل مناسب سازمان شماست؟

هنگامی که NAC این دستگاه ها را شناسایی کند، می تواند برای جلوگیری از اتصال آنها به شبکه اقدام کند. NAC به محافظت از شبکه در برابر بدافزارها و سایر تهدیدات امنیتی کمک می کند.

NAC  همچنین می تواند به اجرای سیاست های امنیتی کمک کند. برای مثال، اگر یک سیاست امنیتی از همه دستگاه‌ ها درخواست نصب آنتی‌ ویروس به‌ روز را داشته باشند، NAC  می ‌تواند اطمینان دهد که فقط دستگاه ‌های دارای آخرین به‌ روزرسانی ‌ها توانایی اتصال به شبکه را دارند.

اجرای سیاست های امنیتی با NAC می تواند به بهبود انطباق با مقررات صنعتی مانند HIPAA و PCI DSS کمک کند و امنیت سوئیچ شبکه سیسکو را افزایش دهد.

۶) پیاده سازی لیست های کنترل دسترسی  (ACLs)

اگر یک مهاجم به سوئیچ شبکه شما دسترسی پیدا کند، به راحتی می تواند یک حمله man-in-the-middle یا یک اتک denial-of-service انجام دهد. شما با انجام روش های افزایش امنیت سوئیچ‌ شبکه، می ‌توانید دسترسی مهاجمان به شبکه و انجام این نوع حملات را بسیار دشوارتر کنید.

man-in-the-middle: حمله مرد میانی نوعی حمله سایبری است که طی آن اطلاعات مهم شما توسط یک مهاجم رهگیری می شوند. این حمله هنگامی اتفاق می افتد که یک هکر خود را میان یک کاربر و یک وب سایت یا برنامه قرار می دهد.

denial-of-service: حمله منع سرویس (یا به اختصار DoS) نوعی از حملات است که هدف آن از کار انداختن سرویس ‌های خاصی روی سرور مورد نظر می باشد. این حمله معمولاً برای از کار انداختن سرویس http به کار می ‌رود و باعث می ‌شود سایت ‌های روی سرور از دسترس خارج شوند.

شما در این روش باید لیست های کنترل دسترسی (ACL) را روی سوئیچ خود پیاده سازی کنید.  access control lists را می توان برای محدود کردن دسترسی به پورت ها و پروتکل های خاص استفاده کرد. این راهکار دسترسی مهاجمان به شبکه شما را دشوارتر می کند و میزان امنیت سوئیچ شبکه را افزایش میدهد.

در نهایت، باید تمام ترافیکی را که از سوییچ شما عبور می کند، رمزگذاری کنید. این کار شنود ترافیک شبکه و سرقت اطلاعات حساس را برای هکرها سخت تر می کند.

مطالب مرتبط  San سوئیچ چیست؟ + بررسی تفاوت های سن سوئیچ و سوئیچ LAN

سوئیچ شبکه چیست؟ | راهنمای جامع خرید سوئیچ شبکه

سوالات رایج درباره میزان امنیت سوئیچ شبکه

در انتها به دو سوال رایج و مهم درباره میزان امنیت سوئیچ شبکه پاسخ داده ایم.

آیا امکان ویروسی شدن سوئیچ شبکه وجود دارد؟

ضمن اینکه در شرایط خاص، پاسخ به این سوال می ‌تواند از نظر فنی «بله» باشد، اما پاسخ مفیدتر «معمولاً نه» است؛ زیرا به این بستگی دارد که سوئیچ مورد نظر چه firmware ای دارد، نحوه استفاده و به‌ روزرسانی آن چگونه است.

Firmware: برنامه ی واسط بین نرم افزار و سخت افزار است که شناسائی سخت افزار به سیستم عامل را بر عهده دارد. فریمور در واقع یک سیستم عامل لایه پایین است.

آیا سوئیچ های شبکه ایمن هستند؟

برخی از مدل‌ ها امکان مشاهده و کنترل بسیار بیشتری را به افرادی که به شبکه دسترسی پیدا می ‌کنند می ‌دهند. سوئیچ‌ های مدیریت ‌شده معمولاً از نسخه‌ های مدیریت ‌نشده ایمن ‌تر هستند. سوئیچ های مدیریت نشده معمولاً دارای پورت‌های «باز» هستند. این یعنی هر کسی که به سوئیچ دسترسی فیزیکی دارد از نظر تئوری می ‌تواند هر قطعه سخت ‌افزاری را که دارای اترنت باشد متصل کند و فوراً از طریق آن دستگاه وارد شبکه شود. اما سوئیچ های مدیریت شده معمولاً دارای گزینه هایی برای جلوگیری از این امر هستند.

بنابراین میزان امنیت سوئیچ شبکه مدیریت شده تا حدودی بیشتر از مدل های unmanaged است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع رایج ترین دستورات سیسکو در نرم افزار Cisco IOS

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی ۶ راهکار افزایش امنیت سوئیچ شبکه سیسکو»

  1. بازتاب: بررسی انواع پورت سوئیچ اترنت + مقایسه پورت RJ45 و SFP

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789