راهنمای خرید لپ تاپ

برای خرید لپ تاپ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

لپ تاپ یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در دنیای امروز است. در هنگام خرید هر کالایی باید ویژگی‌های خاص آن را در نظر گرفت و پروسه خریدن لپ تاپ هم از این قاعده جدا نیست. در این مطلب به شرح چند نکته برای خرید لپ تاپ پرداخته‌ایم.
لپ تاپ‌ها در اندازه‌های متفاوتی با ویژگی‌ها و قیمت‌های مختلفی عرضه شده‌اند و این امر باعث شده است که انتخاب کردن یک دستگاه که بتواند نیازهای شما را به راحتی برآورده سازد، کمی دشوار شود. به همین دلیل در این نوشتار به ارائه چند نکته که باید در هنگام خرید لپ تاپ مد نظر قرار دهید، پرداخته‌ایم.

موارد استفاده لپ تاپ :

توجه به اینکه شما لپ‌تاپ را برای پاسخ به کدام یک از نیازهای خود می‌خواهید، می‌تواند تا حد زیادی در تصمیم‌گیری به شما کمک کند؛ چراکه تمامی لپ‌تاپ‌های بازار کاربرد و مخاطبان یکسانی ندارند و هریک به منظور انجام کارهای مختلف و کاربران گوناگونی طراحی و تولید شده‌اند. به عنوان مثال، لپ‌تاپی که تنها برای اتصال به اینترنت و گشت و گذار در فضای مجازی استفاده می‌شود با دستگاهی که برای بازی‌های رایانه‌ای آنلاین انتخاب می‌شود، تفاوت زیادی دارد. بنابراین کاربران باید به نیاز خود برای خریداری لپ‌تاپ توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند بهترین و به‌صرفه‌ترین انتخاب را داشته باشند.

میزان بودجه برای خرید لپ تاپ :

فاکتور مهم بعدی که در انتخاب یک لپ تاپ جدید مطرح است، میزان پولی است که برای آن کنار گذاشته اید. همیشه در کنار برند، مساله بعدی که همه آن را مطرح می کنند، قیمت لپ تاپ است که حتی برندها را هم بر اساس آن دسته بندی می کنند. ‏

ابعاد و وزن :

در صورتی که یکی از اصلی‌ترین دلایل شما برای خرید لپ‌ تاپ، حمل آسان بوده، سایز و وزن دستگاه مهم‌ترین نکاتی هستند که باید پیش از خرید، به آن‌‌ها دقت داشته باشید. در غیر این صورت اگر می‌خواهید لپ تاپ را برای همیشه در گوشه‌ای از اتاق بر روی میز بگذارید و به فکر جابجایی آن نیستید، این فاکتور قابل چشم پوشی است.
لپ‌تاپ‌هایی که ابعاد کم‌تری دارند و وزن‌شان سبک‌تر بوده، گران قیمت‌تر هستند؛ چرا که توانایی حمل آسان‌تری را به کاربر ارایه می‌دهند. لپ‌تاپی که چیزی حدود دو کیلوگرم وزن داشته باشد، با قرار گیری در کیف به راحتی قابل حمل بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در نظر داشته باشید وزن کم‌تر، در راحتی هر چه بیشتر خودتان تاثیر گذار خواهد بود.

مطالب مرتبط  چگونه مشکل باز نشدن ورد (word) را به سرعت برطرف کنیم؟

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله راهنمای انتخاب SSD  مناسب طبق بودجه شما مراجعه کنید.

اندازه صفحه نمایشگر :

شاید وقتی به لیست لپ تاپ های یک فروشگاه نگاه می کنید تنها چیزی که چندان اهمیتی نداشته باشد ستون اندازه صفحه نمایش باشد. معمولا برای استفاده های جاری از لپ تاپ اندازه های ۱۳.۳ و ۱۴ اینچ کاملا مناسب هستند و اگر به صفحه بزرگ اهمیت می دهید، هیچگاه به بیشتر از ۱۵ اینچ فکر نکنید، مطمئنا بعد از مدتی برایتان غیر قابل حمل می شود. ‏

بسته به کاری که می خواهید انجام دهید باید در خصوص انتخاب صفحه نمایش دقت کنید، زیرا صفحه نمایش بزرگتر یعنی وزن بیشتر و صفحه نمایش کوچکتر یعنی قیمت بالاتر. شاید در نگاه اول ۲۰۰ یا ۳۰۰ گرم تفاوت وزن میان مدل های مختلف مهم به نظر نرسد. اما توجه داشته باشید که ابزاری را می خرید که اغلب اوقات همراه شما است و باید آن را با خود حمل کنید. پس شاید برای یک کیسه میوه یا یک بسته پستی ۵۰۰ گرم بالا و پایین زیاد مهم نباشد، اما برای همراهی همیشگی خیلی زیاد است. شاید ۳۰۰ گرم بالا و پایین در کنار وزن ۲ کیلوگرمی لپ تاپ اهمیتی نداشته باشد، اما درون کیف شما فقط لپ تاپ نیست. کتاب و روزنامه و شارژر لپ تاپ و برس و … روی هم ممکن است ۴ یا ۵ کیلوگرم بشوند و حالا حتی ۱۰۰ گرم هم قابل اعتنا و بررسی است. ‏

باتری :

مورد دیگری که باید برای خرید لپ تاپ به آن دقت زیادی داشته باشید، قدرت نگه داری شارژ دستگاه است. یک لپ‌ تاپ باید به طور معمول حداقل چند ساعت برای وب گردی و دیگر کارهای سبک، شارژ نگه دارد. البته استفاده از باتری بزرگ‌تر باعث افزایش ابعاد و حتی وزن لپ تاپ شده که برای برخی کاربران مشکل بزرگی تلقی می‌گردد؛ بنابراین برای خرید لپ تاپ حتما موضوع شارژدهی باتری را در نظر داشته باشید و اولویت خود را درباره قدرت باتری و ابعاد دستگاه مشخص کنید.

مطالب مرتبط  15 دقیقه کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی چه تاثیراتی دارد؟

قدرت پردازنده (CPU) :

پردازنده مرکزی در واقع مغز رایانه شماست و تاثیر زیادی بر روی عملکرد یک رایانه دارد. با این حال، ابتدا باید بدانید که می‌خواهید چه کاری را با رایانه خود انجام دهید؛ زیرا یک پردازشگر ارزان قیمت هم ممکن است بتواند کارایی مورد نظر شما را ارائه کند. در این قسمت برخی از بهترین پردازشگرها را معرفی کرده‌ایم.

حافظه سیستم (RAM) :

به طور ساده، هرچه رم یک لپ تاپ بیش‌تر باشد سرعت آن لپ تاپ بیش‌تر است و برنامه‌های بیش‌تری را می‌تواند همزمان اجرا کند. باز هم اگر از لپ تاپ توقع خاصی ندارید و صرفاً کارهای معمولی را با آن انجام می‌دهید، خیلی به رم توجه نکنید اما اگر قرار است با لپ تاپ کارهای سنگین انجام دهید باید به دنبال لپ تاپی باشید که رم بالایی داشته باشد. در راهنمای خرید لپ تاپ باید گفت که رم‌های DDR4 و ۸ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایتی رم‌های بالایی محسوب می‌شوند. رم‌ ۱ و ۲ گیگابایتی رمی ضعیف است و رم ۴ گیگابایتی نیز به عنوان رمی معمولی و قابل قبول شناخته می‌شود.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله راهنمای خرید سیستم میانرده مراجعه کنید.

کارت گرافیک :

به طور معمول در لپ تاپ‌ها یا از پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه استفاده شده و یا پردازنده‌ی گرافیکی مجزا. پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه قوی نیستند و فقط برای انجام کارهای خیلی معمولی مانند ویرایش ویدئو مناسب هستند، اما اگر قرار است کارهایی بیش‌تر با لپ تاپ انجام دهید باید به دنبال لپ تاپی باشید که از تراشه‌ی گرافیکی مجزا برخوردار باشد. در ادامه راهنمای خرید لپ تاپ باید گفت برای ارزیابی پردازنده نیز به مدل پردازنده دقت کنید و نه به میزان حافظه‌ی آن. به عنوان مثال پردازنده‎ی NVIDIA 820M ضعیف‌تر از پردازنده‌ی NVIDIA 940M است و پردازنده‌ی NVIDIA 940M نیز ضعیف‌تر از پردازنده‌ی NVIDIA 970M است و به همین ترتیب.

مطالب مرتبط  فیشینگ چیست؟ | 4 روش شناسایی و مقابله با حملات فیشینگ

رزولوشن و کیفیت تصویر :

معمولا لپ‌تاپ‌ها از دقت تصویر ۷۶۸×۱۳۶۶ پشتیبانی می‌کنند که هر چقدر این مقدار بالا باشد جزییات بیشتری در تصویر قابل مشاهده است. در مدل‌های حرفه‌ای از وضوح ۱۰۸۰×۱۹۲۰ استفاده می‌شود که به آن، استاندارد ۱۰۸۰P یا اصطلاحا Full Hd می‌گویند.

تعداد پورت ها :

داشتن حداقل سه درگاه و پورت USB و دو درگاه HDMI یکی از الزامات یک لپ‌تاپ خوب و مناسب است تا کاربر بدون اینکه ذره‌ای اذیت شود، دستگاه‌های مختلف موردنیاز خود را به لپ‌تاپش متصل کند و به انتقال اطلاعات مدنظرش بپردازد.
مجهز نبودن یک لپ تاپ به پورت‌های جانبی دلیلی قانع کننده‌ای برای نخریدن آن دستگاه نیست. با این حال وجود داشتن این ابزارهای جانبی اتصال لپ تاپ شما به دستگاه‌های دیگر را راحت‌تر می‌کند و علاوه بر این باعث می‌شود که شما وابستگی کمتری به کابل‌های رابط اضافی داشته باشید.

بیشتر لپ تاپ‌های معمولی با استفاده از پورت‌های یو اس بی نوع ۳ و HDMI فایل‌های ویدیویی را پخش می‌کنند با این حال سازندگانی هم وجود دارند که لپ تاپ‌های خود را به پورت‌های یو اس بی نوع سی یا تاندربولت ۳ مجهز می‌کنند. خریدن دستگاهی که به پورت یو اس بی نوع C مجهز شده باشد، یک اقدام مثبت است، زیرا این پورت‌ها امکان اتصال دستگاه شما به شارژرها و پایه‌های مختلف را نیز فراهم می‌کنند.

www.rasamco,ir

سخت افزار سازان رسام

آموزش و پیشنهادات رسام

اخبار روز تکنولوژی

021-88916789