نقشه و مسیریاب نشان؛ مسیریابی در یک چشم بر هم زدن

با اپلیکیشن نشان، به ویزِ ایرانی سلام کنید و پرس‌وجو از افراد محلی برای رسیدن به مقصد را به دست فراموشی بسپارید.

ظهور گوشی‌های هوشمند، مفهوم جدیدی به نام اپلیکیشن را پدید آورد که امروزه تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما شده است. به‌واسطه‌ی توسعه‌دهندگان خوش‌ذوق و مبتکر، بسیاری از کارهایی که پیش‌تر با سختی زیادی به انجام می‌رسید، سهولت یافتند. حال امروزه در دوره‌‌ای زندگی می‌کنیم که این اپلیکیشن‌ها به بلوغ و شکوفایی خود رسیده‌اند؛ دوره‌‌ای که از آن با نام «امپراطوری اپ» یاد می‌شود. تنها پیش‌نیاز برای قدم‌ نهادن در این امپراطوری، داشتنِ یک گوشی‌ هوشمند است که امروزه به‌وفور یافت می‌شود.

یکی از حوزه‌هایی که توسط اپلیکیشن‌ها دستخوش تغییر شد، حوزه‌ی نقشه و مسیریابی بود. معمولاً در گذشته افراد برای رسیدن به مقصد مد نظرشان دست به دامان نقشه‌های کاغذی می‌شدند یا به پرس‌و‌جو از افراد محلی اکتفا می‌کردند؛ حال به‌ لطف اپلیکیشن‌های پرشماری چون گوگل‌مپ، اپل‌مپ، ویز و…، دیگر کمتر کسی دست به این کار می‌زند و کاربران تنها با چند کلیک، می‌توانند علاوه بر مشخص‌ کردن مقصدشان، از وضعیت‌ مسیر و راه‌های رسیدن به مقصد مورد نظر اطلاعات کسب کنند.

خوشبختانه اپلیکیشن‌های فارسی نیز در این حوزه قدم گذاشته‌اند؛ اما تنها تعداد معدودی از آن‌ها قابلیت کسب رضایت کاربران را دارند. یکی از مواردی که تجربه‌ی کاربری خوبی به افراد ارائه می‌کند، اپلیکیشن ایرانی «نقشه و مسیریاب نشان» است. توسط این اپلیکیشن، می‌توانید با خیالی راحت به مسیریابی و پیدا کردن نقطه‌های مورد نظر روی نقشه بپردازید. اگر بخواهیم نقشه و مسیریاب نشان را در قالب مقایسه توصیف کنیم، می‌توان آن را نسخه‌ی ایرانی اپلیکیشن محبوب و مشهور ویز دانست.

نقشه و مسیریاب نشان

اگر تاکنون از اپلیکیشن ویز استفاده کرده باشید، حتماً متوجه شباهت زیاد بین رابط‌ کاربری آن با اپلیکیشن نشان خواهید شد. توسعه‌دهندگان نشان، ویز را الگوی خود قرار داده‌اند و این موضوع علاوه بر رابط‌ کاربری، در بخش‌هایی مانند گزارش ترافیک یا ایرادات نقشه کاملاً مشهود است.

در اپلیکیشن نشان، سه روش برای مسیریابی وجود دارد.

  • نخست، شما می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی «کجا میخوای بری»، به لیست مکان‌های عمومی نزدیک به خود دست پیدا کنید و با انتخاب مکان مورد نظر، مسیریابی به مقصد را آغاز کنید.
  • در حالت دوم نیز شرایط تا حدودی به همین‌ شکل است و شما همچنان باید به گزینه‌ی «کجا میخوای بری» متوسل شوید؛ با این تفاوت که این‌ بار باید نام مقصد مورد نظر (مانند نام کوچه، خیابان یا رستوران) را در نوار آدرس بنویسید.
  • اگر توسط دو روش بالا به نتیجه نرسیدید، می‌توانید به‌صورت دستی به‌ دنبال مقصد مورد نظر روی نقشه بگردید و با نگاه‌ داشتن انگشت‌ روی نقطه‌ی مربوط، مسیریابی را فعال کنید.

با این حال، ویژگی‌های این اپلیکیشن، تنها به موارد یادشده خلاصه نمی‌شود. اگر تاکنون سری به کلان‌شهرهای بزرگی همچون تهران زده باشید، مسلماً با خیابان‌هایی که دارای محدودیت‌های زوج و فرد و طرح ترافیک هستند، آشنایی دارید. به‌ لطف ویژگی خوبِ نشان، شما می‌توانید قبل از شروع مسیریابی، محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد را از مسیر حذف و اپلیکیشن را مجاب به یافتنِ مسیری دیگر کنید؛ البته اگر مقصدتان در این محدوده‌ها قرار داشته باشد، راهی جز ورود به آن ندارید و گزینه‌های مربوط به آن به‌صورت خودکار از دسترس خارج می‌شوند. البته باید به این نکته اشاره کرد که نشان نه‌تنها طرح‌های ترافیک در شهر تهران، بلکه در سایر شهرها نظیر مشهد و اصفهان را نیز نمایش می‌دهد.

نکته‌ی مثبتِ دیگر، توانایی انتخاب بین مسیرهای چندگانه است. برای مثال، فرض کنید مقصد مورد نظر از طریق سه مسیر قابل دسترسی است، حال شما می‌توانید با در نظر گرفتنِ برخی شاخصه‌ها نظیر ترافیک و…، مسیر مناسب را انتخاب کنید. مسیرها با رنگ‌های متفاوت نمایش داده می‌شوند و زمانِ رسیدن به مقصد نیز با سبکی ساده و در دسترس، در بالای صفحه‌ به نمایش درمی‌آید.

نقشه و مسیریاب نشان

سخنگوی فارسی، از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت اپلیکیشن نشان به شمار می‌رود. اگر مسیری طولانی‌ در پیش داشته باشید، مسلماً نگاه‌ کردن به صفحه‌ی موبایل، کار عاقلانه‌ای نیست. در این موقعیت، سخنگوی مسیر اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. این امکان وجود دارد تا کاربران صدای مرد یا زن‌ را برای مسیریاب سخنگو انتخاب کنند؛ با این وجود، این ویژگی خالی از عیب نیست و معمولاً سخنگو در بیان اعداد سه‌رقمی، اندکی با مشکل روبرو است که انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک، این مشکل توسط توسعه‌دهندگان رفع شود. سخنگوی فارسیِ نشان علاوه بر اعلام اینکه باید به معبر جدیدی وارد شد، اسم این معبر را به‌درستی اعلام می‌کند تا بدون اشتباه وارد معبر جدید شد.

درست مانند اپلیکیشن ویز، در این اپلیکیشن کاربران می‌توانند گزارش‌های میدانی خود از وضعیت جاده، مانند تصادف، ترافیک، دوربین ثبت سرعت و … را به دیگر مسافران اطلاع دهند.

توسعه‌دهنده‌ی این اپلیکیشن در صفحه‌ی گوگل‌پلی نوشته است:

خیلی وقت‌ها پیش میاد که در خیابان‌ های پیچ در پیچ شهر رانندگی می‌کنیم و نمیدونیم از چه مسیری باید به مقصد برسیم. بعضی از وقت‌ها هم پیش میاد که نمیدونیم کدام مسیر تا مقصد را انتخاب کنیم تا سریع‌تر برسیم. یک زمانی هم دوست داریم به نزدیک‌ترین رستوران، پارک، پمپ بنزین و… بریم و آدرس‌هاشون رو یاد نداریم.

«مسیریاب نشان» به‌صورت کاملا رایگان و به‌راحتی به ما کمک می‌کند که بتوانیم موقعیت فعلی خودمان را روی نقشه ببینیم و سریع‌ترین مسیر را پیدا کنیم. «نشان» دارای راهنمای صوتی فارسی است که تا رسیدن به مقصد، کاربر را راهنمایی می‌کند. «نشان» دارای یکی از کامل‌ترین نقشه‌های ایران است و می‌توانید بسیاری از خیابان‌ و کوچه‌ها را با نام فارسی جستجو کنید.

برطبق گفته‌ی وب‌سایت رسمی این اپلیکیشن، مسیریاب نشان اکنون به بیش‌ از یک میلیون کاربر سرویس‌دهی می‌کند؛ همچنین این اپلیکیشن در صفحه‌ی گوگل‌پلی توانسته است از میان ۲۲۰۳ رأی‌دهنده، به امتیاز ۴.۳ دست پیدا کند که نشان از رضایت بالای استفاده‌کنندگان دارد. نشان در دو ماه گذشته جزو ۵۰ اپلیکیشن برتر گوگل‌پلی در بین اپلیکیشن‌های ایرانی بوده است.

متأسفانه این اپلیکیشن تنها در اختیار کاربران اندروید قرار دارد و اطلاعی از توسعه‌ی نسخه‌ی مخصوص آی‌او‌اس در دست نیست.

مطالعه بیشتر : نرم افزار های ماه مبارک رمضان برای گوشی های هوشمند

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

021-88916789