بررسی نقاط ضعف و قوت اپلیکیشن‌های گوگل مپ، ویز و اپل مپ

در این مطلب، امکانات و کمبودهای اپلیکیشن‌های گوگل مپ، ویز و اپل مپ را زیر ذره‌بین خواهیم گذاشت و ویژگی‌های هر یک را بررسی می‌کنیم.

با ظهور گوشی‌های هوشمند، زندگی به‌مراتب نسبت به قبل ساده‌تر شد. وجود ویژگی‌های هوشمند و کارایی بالای این دستگاه‌ها باعث شد کارهایی که در گذشته مستلزم تحمل سختی بسیاری بود، به‌ سهولت انجام پذیرد.

برای نمونه‌، مسیریابی در ادوار گذشته را تصور کنید؛ یا باید نقشه‌ای چاپ‌شده را همواره با خود حمل می‌کردید یا اجباراً باید تن به خرید یک دستگاه جی‌پی‌اس همراه می‌دادید که مسلماً هزینه‌ی زیادی روی دستتان می‌گذاشت.

حال به‌ لطف وجود تراشه‌های جی‌پی‌اس در گوشی‌های هوشمند، این امکان فراهم شده است تا بدون نیاز به خرید دستگاه‌ جی‌پی‌اس یا حمل‌ کردن نقشه، به‌راحتی مقصد را پیدا کنیم.

تاکنون اپلیکیشن‌های بسیاری در این زمینه ساخته شده‌اند؛ اما گوگل‌ مپ، ویز و اپل‌ مپ، از مشهورترین اپلیکیشن‌های این حوزه هستند. اکنون پرسش اینجا است که کدام یک از اپلیکیشن‌های فوق در انجام وظایفش بهتر عمل می‌کند؟

تا پیش از اینکه اپل اقدام به توسعه‌ی اپلیکیشن اختصاصی مسیریابی خود با نام اپل‌ مپ کند، گوگل‌ مپ اپلیکیشن پیش‌فرضِ آیفون‌ بود؛ تا آن زمان، این دو اپلیکیشن به‌عنوان بازیگران اصلی در حوزه‌ی مسیریابی فعالیت می‌کردند. پس از گذشت مدتی، اپلیکیشن نوظهوری با نام ویز وارد بازار شد و خود را به‌عنوان جایگزین بهتر گوگل‌ مپ و اپل‌ مپ معرفی کرد. بعدها و به‌دنبال موفقیت چشمگیر ویز، گوگل اقدام به خریداری این اپلیکیشن کرد تا از ویژگی‌های آن در اپلیکیشن گوگل‌ مپ نیز بهره گیرد.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ۴ روش برای انتقال فایل بین ویندوز، مک، اندروید و iOS مراجعه کنید.

حال با توجه به بلوغ‌ اپلیکیشن‌های نام‌برده، زمان را غنیمت شمردیم تا به بررسی ویژگی‌های هر یک از این اپلیکیشن‌ها بپردازیم.

گوگل‌ مپ (Google Maps)

مسلماً اولین مزیتی که اپلیکیشن گوگل مپ از آن بهره می‌برد، وجود پیشوند گوگل برای این برنامه است. گوگل برای پیشرفت گوگل‌ مپ، سرمایه‌گذاری قابل‌ملاحظه‌ای برای جمع‌آوری نقشه‌های ماهواره انجام داده است.

ویژگی شاخص دیگری که گوگل‌ مپ را نسبت به اپلیکیشن‌های هم‌رده متفاوت و خاص جلوه می‌دهد، قابلیت Street View است. گوگل با به‌کارگیری هزاران خودرو، تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای از خیابان‌ها تهیه کرده است و کاربران علاوه بر مشاهده‌ی تصاویر ماهواره‌ای، می‌توانند از طریق قابلیت Street View، به گشت‌وگذار مجازی در جاده‌ها یا خیابان‌های جهان بپردازند. برطبق گزارشی که مدت تقریباً زیادی از انتشار آن می‌گذرد، نزدیک به ۹۹ درصد از جاده‌های عمومی ایالات‌متحده توسط این خودروها تصویربرداری شده‌اند؛ همچنین مسافتی که این خودروها برای تهیه اینگونه تصاویر طی کرده‌اند، بیش‌ از ۱۱ میلیون کیلومتر برآورد شده است.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که گوگل، همواره در حال گسترش تعداد کشورهای تحت پوشش توسط این ویژگی است.

به‌تازگی این شرکت روی نرم‌افزار پیچیده‌ای سرمایه‌گذاری کرده است که در محیط‌های توریستی و پرجمعیت، تصاویر سه‌بعدی را با جزئیاتی قابل‌ توجه تهیه می‌کند؛ بنابراین علاوه‌ بر گشت‌و‌گذار در خیابان‌ها و محیط‌های عمومی، می‌توانید اطلاعات متنی بیشتری درباره‌ی آن نقطه به‌ دست آورید؛ اطلاعاتی مانند اندازه‌ی ساختمان یا سالِ ساخت.

نکته‌ی مثبت دیگر درباره‌ی گوگل‌ مپ، به الگوریتم‌های تشخیصِ ترافیک آن مربوط می‌شود. الگوریتم یادشده، با دریافت موقعیت مکانی کاربران و سرعت حرکتشان، به داده‌های قبلی رجوع می‌کند. اگر کاربران با سرعت کمتری در منطقه‌ی مورد نظر حرکت کنند، این اپلیکیشن به راننده درباره‌ی ترافیک هشدار می‌دهد؛ اگرچه کارکرد این الگوریتم به‌ظاهر ساده به‌ نظر می‌رسد؛ اما به‌کارگیری درست از آن، نیازمند ظرافت و نکته‌‌بینی فراوان است.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله چگونه از ویروسی شدن تلفن همراه جلوگیری کنیم؟ مراجعه کنید.

اگر توجه کرده باشید، تاکنون تنها درباره‌ی ویژگی‌های فنی صحبت کرده‌ایم؛ زیرا ارزش واقعی این اپلیکیشن نه در قسمت ظاهری، بلکه در باطن این اپلیکیشن می‌توان یافت.

هنگامی که اقدام به اجرای گوگل‌ مپ می‌کنید، با رابط‌ کاربری ساده و تمیزی روبرو خواهید شد. در قسمت بالایی رابط کاربری، نوار جستجویی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید به جستجوی مقصد مورد نظرتان بپردازید. خواه از میان نتایجِ جستجو، مقصدی را انتخاب کرده باشید یا اینکه خود آدرسی وارد کرده باشید، به‌‌سرعت مقصد مورد نظر روی صفحه اپلیکیشن نقش می‌بندد. اگر مکان مورد نظر، محیطی تجاری باشد، می‌توانید به‌ نظرات دیگر کاربران نیز دسترسی داشته باشید؛ همچنین می‌توانید به مقدار زمان مورد نیاز برای رسیدن به آن نقطه، راهنمای مسیر و اطلاعات تکمیلی (در صورت وجود) دسترسی داشته باشید.
ویژگی Street View ‌امکان گشت‌و‌گذار سه‌بعدی در شهرها را فراهم می‌کند

هوشمندی اپلیکیشن این امکان را فراهم آورده است تا برای مقاصدی که از طریق چندین مسیر قابل دسترسی هستند، بهترین و سریع‌ترین مسیر انتخاب شود.

حال به ویژگی دیگرِ گوگل‌ مپ می‌رسیم؛ ویژگی جهت‌یابی و راهنمایی مسیر. مسلماً یکی از ویژگی‌هایی که افراد را به خرید دستگاه‌های جی‌پی‌اس ترغیب می‌کرد، قابلیت راهنمای مسیر یا همان جهت‌یابی است؛ توسط این ویژگی، رانندگان می‌توانستند بدون توجه به صفحه‌ی جی‌پی‌اس، از راهنمایی‌های صوتی مسیر مطلع شوند. گوگل چندین سال پیش، این ویژگی را در اپلیکیشن گوگل‌ مپ گنجاند و اکنون کاربران می‌تواند به سه طریق از این قابلیت استفاده کنند:

  • راهنمای مسیر گویا
  • راهنمای مسیر غیرگویا
  • حالت هشدار
مطالب مرتبط  6 روش حل مشکل کند شدن اکسل

نحوه‌ی کارکرد دو حالت نخست، مشخص است؛ اما حالت سوم مربوط به اوقات اضطراری می‌شود؛ در این حالت گوگل‌ مپ درباره‌ی پیچ‌های رد‌شده یا ترافیک‌ پیش‌ رو، اطلاعاتی را به‌صورت صوتی ارائه می‌کند.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله سرویس پیام رسان گوگل مراجعه کنید.

برای تشخیص جهتِ حرکت، این اپلیکیشن موقعیت قبلی شما را می‌سنجند و سپس با استفاده از فِلِشی آبی‌رنگ، جهتِ حرکتتان را روی نقشه مشخص می‌کند؛ با این‌حال بعضاً با خطاهای این سیستم روبرو می‌شوید. برای نمونه اگر برای مدتی در نقطه‌ای توقف داشته باشید، جهت‌یابی مسیر حرکتتان با کمی تأخیر اتفاق می‌افتد؛ این موضوع به‌خصوص در پشت چراغ‌های قرمز به‌وفور حس می‌شود. حال اگر از راهنمای گویای مسیر هم استفاده کنید، اوضاع کمی گیج‌کننده می‌شود و اپلیکیشن به‌اشتباه در مورد «مسیر اشتباه» به شما هشدار می‌دهد.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله هنگام هنگ کردن گوشی و لپ تاپ چه کار کنیم؟ مراجعه کنید.

با این وجود، گوگل‌ مپ ویژگی‌های به‌خصوص جالبِ دیگری نیز در خود دارد. برای نمونه، شما می‌توانید چندین توقف‌گاه را برای یک مسیر برنامه‌ریزی کنید؛ همچنین امکان نمایش نقشه در حالت‌های مختلف مانند، ماهواره‌ای، جاده‌ای و ترافیک‌محور وجود دارد.

نکته‌ی جالب، مکانِ انتخاب وسیله‌ی نقلیه‌ای است که با آن قصد پیمودنِ راه را داریم. خودرو، اتوبوس عمومی، پیاده و دوچرخه، گزینه‌هایی هستند که با انتخاب آن‌ها، پیشنهاد‌ها و اطلاعات ارائه‌شده توسط اپلیکیشن به شما تغییر می‌کند.

خوب است به این موضوع نیز اشاره کنیم که کاربران می‌توانند از طریق منوی همبرگری، به اطلاعات شهری‌ نظیر رستوران‌ها، جایگاه‌های سوخت، ایستگاه‌های اتوبوس و… دسترسی داشته باشید. به‌عنوان مثال، با انتخاب گزینه‌ی رستوران، این امکان وجود دارد تا رستوران‌ها را بر اساس وعده‌‌های غذایی (صبحانه، ناهار و شام) دسته‌بندی کنید.

با این حال مسلماً گوگل به همین ویژگی‌ها اکتفا نخواهد کرد و با به‌روزرسانی‌هایی که در طول زمان برای گوگل‌ مپ عرضه می‌شود، ویژگی‌های جذاب و کارآمد به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد.

هم‌اکنون این امکان فراهم است تا نقشه‌ی‌ منطقه‌ای خاص را از پیش دانلود کرد و برای مواقعی که به اینترنت دسترسی وجود ندارد، مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر ویژگی‌های یادشده، گوگل‌ مپ از دستورات صوتی نیز پشتیبانی می‌کند. به واسطه‌ی این دستورات، کاربران می‌توان اقدام به ‌بی‌صدا کردن یا باصدا کردنِ راهنمای صوتی کنند، در مورد پیچِ بعدی پرس‌و‌جو کنند یا درباره‌ی جایگاه‌های سوختِ پیش‌ِ‌رو اطلاعات کسب کنند.

ویز (Waze)

ویز اپلیکیشن مسیریاب شخص‌ ثالثی است که در سال ۲۰۱۳ به تصاحب گوگل درآمد. خرید ویز توسط گوگل، برخی از ویژگی‌های پیشرفته و جذابِ این مسیریاب، مانند هشدارهای ترافیکی را به اپلیکیشن گوگل‌ مپ آورد؛ البته این معامله یک‌طرفه نبود و توسعه‌دهندگان ویز به داده‌های Street View‌ دسترسی پیدا کردند.

در نگاه اول، هیچگونه شباهتی بین ویز و دیگر اپلیکیشن‌های مسیریابی دیده نمی‌شود. ویز دارای رابط‌ کاربری ساده‌ای است که در آن از اِلمان‌های کارتونی زیادی استفاده می‌شود. استفاده از زبان‌طراحی مینیمال در این اپلیکیشن باعث شده است بسیاری از کارها در نهایتِ سادگی صورت پذیرند.

با این حال، تفاوتِ میان گوگل‌ مپ و ویز تنها به رابط‌ کاربری خلاصه نمی‌شود. برای استفاده از اپلیکیشن ویز، در ابتدا نیاز به افتتاح حساب‌ کاربری است؛ برای ثبت‌ نام در این اپلیکیشن می‌توانید از حساب فیس‌بوک و همینطور از شماره‌ی موبایل‌ استفاده کنید. پس از پایان روند ثبت‌ نام، اپلیکیشن از طریق اعلان به شما در مورد تعداد کاربران ویز که در مجاورت شما قرار دارند، اطلاع می‌دهد. وجود عناصر اجتماعی در ویز، موضوعی است که بخش عمده‌ای از تجربه‌ی کاربری را در این اپلیکیشن تشکیل می‌دهد.

ویز / Wazeگوگل‌ مپ از رابط‌ کاربری خوبی بهره می‌برد؛ اما یکپارچگی و جمع‌و‌جور بودنِ رابط‌ کاربری ویز حس بهتری به کاربر ارائه می‌کند. یکی از ویژگی‌های جالب این برنامه، امکانِ اتصال حساب‌ کاربری اسپاتیفای به آن است؛ با انجام این کار نواری در قسمتِ بالایی برنامه ایجاد می‌شود که از طریق آن می‌توان بین قطعه‌های موسیقی جابه‌جا شد و اقدام به پخش یا توقف موسیقی کرد.

اگر به تصویر بالا دقت کنید، در سمت راست و پایینی اپلیکیشن، دکمه‌ای نارنجی‌رنگ قرار دارد که توسط آن می‌توان گزارشاتی اعم از ترافیک، تصادف جاده‌ای، محدوده‌ی ثبت سرعت، بسته‌شدن راه و مواردی مانند این را به‌ دیگران خبررسانی کرد؛ در واقع دکمه‌ی نارنجی‌رنگ، نقشی اساسی‌ در اپلیکیشن ویز ایفا می‌کند. در پایینِ این دکمه‌، آیکون بلندگویی قرار دارد که به‌واسطه‌ی آن می‌توان بین حالت‌های ساکت، باصدا و اطلاع‌رسانی هشدارها، تغییر وضعیت داد.
ویز در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل خریداری شد

مطالب مرتبط  disaster recovery چیست؟ + راهکار بازیابی فاجعه Bare metal برای سازمان ها

برای دسترسی به منوی اصلی، باید روی آیکون ذره‌بین که در قسمت چپ و پایینی صفحه‌ قرار دارد، کلیک کرد. در منوی اصلی، شما می‌توانید کارهایی از قبیلِ تغییر عکس پروفایل، مشاهده لیست دوستان، خواندن پیام‌ها و مکان‌های محبوبتان را انجام دهید. یکی از بخش‌های مهم که در این قسمت قرار گرفته است، «Planned Drives» نام دارد. توسط این ویژگی جالب، کاربران می‌توانند مقصدی را برای تاریخی معین، مشخص کنند؛ بنابراین هنگامی که زمانِ تعیین‌شده فرا برسد، تنها با چند کلیک می‌توانید به مقصدتان برسید. تنها پیش‌نیاز برای به کارگیری این ویژگی، جستجوی مقصد مورد نظر و انتخاب گزینه‌ی «Later» از میان ۲ گزینه‌ی «Go» و «Later» است.

علاوه بر این، ویز می‌تواند با کسب اطلاعات از تقویم فیس‌بوک‌، اقدام به زمان‌بندی مسیرها کند. اگر هنوز هم تحت تأثیر قرار نگرفته‌اید، این مسیریاب توانایی تخمینِ زمانِ مسیر را برحسب ساعت و ترافیک نیز دارا است؛ برای نمونه مسیری که در صبح ظرفِ ۱۵ دقیقه طی‌ می‌شود، ممکن است در ساعات شلوغی، نیم‌ساعته طی شود.

البته هنوز ویژگی‌های این برنامه تمام نشده است؛ ویز علاوه‌ بر اینکه توانایی زمان‌بندی سفرهای شما را دارد، می‌تواند شما را به نزدیک‌ترین جای پارک به مقصدتان راهنمایی کند.

ویز / Waze

ویز از قابلیت‌های شخصی‌سازی نیز بی‌بهره نیست و کاربران می‌توانند صدای راهنمای مسیر را از میان چند گزینه‌ی موجود، انتخاب کنند. معمولاً کاربران غیر انگلیسی‌زبان، حداقل دو گزینه دارند؛ اما کاربران انگلیسی‌زبان به گزینه‌‌های بیشتری دسترسی دارند. نکته‌ی جالب درباره‌ی این راهنماهای صوتی، وجود نامی شخصی برای آن‌ها است. کاربرانی که در ایالات‌متحده زندگی می‌کنند، به راهنماهایی با نام‌های جین، ناتان یا بوی بند دسترسی دارند؛ این در حالی است که راهنماهای موجود برای کشور انگلستان متفاوت است و برای نمونه می‌توان به کیت، توماس یا سیمون اشاره کرد. پیش‌تر امکان انتخاب صدای افراد مشهوری مانند مورگان فریمن نیز فراهم بود.
وجود عناصر اجتماعی در ویز، موضوعی است که بخش عمده‌ای از تجربه‌ی کاربری را در این اپلیکیشن تشکیل می‌دهد

ویز آنقدر ویژگی‌های جذاب و کارآمد در خود جای داده است که با هربار کند و کاو در این اپلیکیشن، می‌توان به قابلیت جدید دست پیدا کرد. با یک دکمه می‌توانید دوستان ویزی خود را روی نقشه ببینید، سرعتتان را رصد کنید و از دوربین‌های سرعت باخبر شوید.

به بیان دیگر، اگر مسیریابی را بخواهید که درباره‌ی ریز و درشت راه، اطلاعات کافی به شما ارائه کند، ویز بهترین گزینه‌ی پیش‌ِ‌رو است.

اپل برای رقابت با گوگل و بهبود سرویس نقشه خود از پهپاد استفاده می کند
سرویس نقشه اپل در آیفون طرفداران بیشتری نسبت به گوگل مپس دارد

قبل از آی‌او‌اس ۶، سیستم‌عامل موبایل اپل به‌صورت پیش‌فرض از اپلیکیشن گوگل‌ مپ برای مسیریابی استفاده می‌کرد. باتوجه به این موضوع که اپلیکیشن نقشه‌ی گوشی‌های آیفون توسط گوگل ساخته شده بود، توسعه‌ی اپلیکیشن اختصاصی توسط اپل، امری اجتناب‌ناپذیر و قابل‌درک بود.

به‌مانندِ تمامِ اپلیکیشن‌های تازه‌وارد، اپل‌ مپ با باگ‌ها و مشکلات متعددی در زمینه‌ی شناسایی مسیر منتشر شد. مشکلات این اپلیکیشن به‌اندازه‌ای برای کاربران دردسر آفرید که تیم‌کوک، مدیرعامل اپل، تصمیم به اخراجِ اسکات فورستال، نایب رئیس ارشد بخش آی‌او‌اس گرفت. پس از این اتفاق، اپل به‌مرور مشکلات این اپلیکیشن را مرتفع کرد و ویژگی‌های آن را بهبود بخشید.

سرمایه‌گذاری‌های فراوان اپل روی این اپلیکیشن بالاخره به ثمر نشست و اکنون اپل‌ مپ به یکی از بازیگران اصلی این حوزه بدل شده است. در مقایسه با گوگل‌ مپ و ویز، اپلیکیشن نقشه‌ی اپل ظاهر به‌مراتب آراسته‌تری دارد و با تغییراتی که در نسخه‌های اخیر آی‌اواس در اپل‌ مپ اعمال شده، زیبایی این اپلیکیشن دوچندان شده است.

یکی از برتری‌های اپل‌ مپ نسبت به گوگل‌ مپ و ویز، تعامل و یکپارچگی بهتر این اپلیکیشن با سیستم‌عامل آی‌او‌اس است. شاید با خود بگویید که گوگل‌ مپ نیز این یکپارچگی‌ را در سیستم‌عامل اندروید ارائه می‌دهد و با کلیک‌ کردن روی آدرس‌، ما را به جیمیل یا اینباکس هدایت می‌کند؛ اما اپل‌ مپ نه‌تنها با اپلیکیشن‌های پیش‌فرض، بلکه با اپلیکیشن‌های شخص ثالثی مانند OpenTable برای رزرو رستوران یا اپلیکیشن‌هایی مانند اوبر و لیفت نیز تعامل دارد.

درست مانند تمامِ اپلیکیشن‌های مسیریاب، با اجرای اپلیکیشن اپل‌ مپ با نقشه‌‌ای مواجه می‌شوید که می‌توانید توسط نوار زیرین، به‌جستجوی آدرس و مقاصد مورد نظرتان بپردازید؛ همچنین ممکن است پیشنهادات مسیریابی‌ را باتوجه به رویداد‌های آتی تقویمتان، به شما ارائه کند.

در یکی از به‌روزرسانی‌های منتشرشده برای اپل‌ مپ، حالت جدیدی با نام «حالت پرواز» به این اپلیکیشن اضافه شد که توسط رندرهای سه‌بعدی، به شما اجازه‌ می‌دهد روی شهرها پرواز کنید؛ انگار که از درون بالگرد، شهر را نظاره می‌کنید. اگرچه ویژگی یادشده پیشگامانه نیست؛ اما تجربه‌ی جالبی به کاربران ارائه می‌کند.
اپل‌ مپ نه‌تنها با اپلیکیشن‌های پیش‌فرض، بلکه با اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالث نیز تعامل دارد

مطالب مرتبط  وای فای 7 چیست؟ + بررسی 5 دلیل برای ارتقا به Wi-Fi 7

در طول این‌ سال‌ها، اپل با هر به‌روزرسانی سیستم‌عامل آی‌او‌اس، رابط‌ کاربری اپل‌ مپ را نیز دستخوش تغییراتی مثبت کرده است. منوی پایینی این اپلیکیشن این امکان را ایجاد کرده تا بسیاری از ویژگی‌ها، در قالبی منظم در دسترس باشند. برای نمونه، اگر به‌ دنبال راه ثانویه‌ای برای رسیدن به مقصدتان می‌گردید، تنها کاری باید انجام دهید، کشیدن منوی پایینی به سمت بالا است.

کوپرتینویی‌ها تمامِ تلاش خود را به‌ کار برده‌اند که اپل‌ مپ تا جای ممکن حاوی اطلاعات مفیدی باشد. برای مثال، اگر نقطه‌ای از نقشه را انتخاب کنید، معمولاً اطلاعاتی مانند نظرات مردم درباره‌ی آن نقطه، عکس‌ و راه‌های دستیابی به آن به شما نمایش داده می‌شود؛ همچنین در صورت وجود اطلاعات اضافه، لینک ویکیپدیا در اختیار شما قرار می‌گیرد. به‌همین ترتیب، اگر نقطه‌ی یادشده از محیط زندگی‌تان فاصله‌ی زیادی داشته باشد، در قسمت پایینی و سمت راست صفحه، وضعیت آب‌و‌هوای منطقه‌ی انتخاب‌شده به شما نمایش داده می‌شود.

حال اگر از منظر اطلاعات نقشه‌ای بخواهیم اپل‌ مپ را مورد بررسی قرار دهیم، شرایط کمی تغییر می‌کند. نقطه‌ی ضعف اپل‌ مپ در زمینه‌ی اطلاعات نقشه‌ای هنگامی نمایان می‌شود که شما آن را با گوگل‌ مپ یا حتی ویز مقایسه کنید. گوگل‌ مپ در اکثر مواقع، اطلاعات کامل‌تری و بهتری در محیط‌های شهری به شما ارائه می‌کند؛ به‌خصوص اگر قصد پیدا کردن نقطه‌ی خاصی مانند نام یا مکان شرکتی را داشته باشید. در واقع، نام‌های کسب‌و‌کارها در اپل‌ مپ، به‌مراتب از اپلیکیشن گوگل کمتر است. با این حال، اگر آدرس دقیق جایی را داشته باشید که روی نقشه هم حضور نداشته باشد، اپل‌‌مپ می‌تواند دقیقاً شما را به آن‌جا هدایت کند.

نکته‌ی واضح درباره‌ی اپل‌ مپ، تمرکز این اپلیکیشن روی مسیریابی است؛ این در حالی است که گوگل‌ مپ بیشتر روی مکان‌ها تمرکز دارد. باتوجه به فعالیت‌ چندین‌ساله‌ی گوگل در این زمینه و دسترسی به منبع عظیمی از داده‌ها، مقایسه‌ی بین این دو اپلیکیشن چندان یکسان نیست؛ اما برتری گوگل‌ مپ در زمینه‌ی اطلاعات جاده‌ای و شهری امری غیر قابل‌ انکار است.

«Flyover Mode» حالتی است که به شما امکان پرواز روی شهرهای بزرگ دنیا را می‌دهد

اپل در طول این سال‌ها، استارت‌آپ‌های کوچک بسیاری را برای توسعه‌ی اپلیکیشن مسیریابی خود به تصاحب در آورده است؛ برای نمونه می‌توان به WifiSlam برای تهیه‌ی نقشه‌های داخلی، HopStop و Embark برای حمل‌و‌نقل عمومی و بهبود قابلیت‌های نگاشت نقشه و Brodmap برای تحلیل و مدیریت داده‌های نقشه‌ای اشاره کرد؛ همچنین نقشه‌ی استفاده‌شده در این اپل‌ مپ تحت‌لیسانس شرکت TomTom است.

اپلیکیشن برتر

باوجود اینکه نیازهای افراد با یکدیگر متفاوت است؛ اما با در نظر گرفتنِ ویژگی‌هایی که گوگل‌ مپ به کاربران ارائه می‌کند، برتری این اپلیکیشن امری مسلم است. به بیانی دیگر، گوگل‌ مپ اپلیکیشن مسیریابی است که که با نیازسنجی درستِ کاربران، ویژگی‌های کارآمدی را در دسترس قرار می‌دهد.

تاکنون ۹۹ درصد جاده‌های ایالات‌متحده توسط ماشین‌های گوگل تصویربرداری ۳۶۰ درجه شده است و اگر بخواهیم به حجم عظیم داده‌‌های گوگل‌ مپ اشاره کنیم، رقم ۲۰ پتابایت بهترین توصیف برای جزئیات نقشه‌ای آن است. برتری دیگر گوگل‌ مپ، بهره‌مندی از موتور جستجوی گوگل است که رقابت با این اپلیکیشن را بیش از پیش سخت می‌کند.

گوگل‌ مپ را می‌توان نمونه‌ای عالی از سیر تکاملی و رشد فزاینده فناوری دانست که زندگی انسان‌ها را از جوانب گوناگونی دچار تغییر کرده است. در واقع، گوگل‌ مپ فراتر از یک نقشه‌ی دیجیتال است؛ شما علاوه بر مسیریابی، می‌توانید از آن برای پیدا‌کردن مقاصد جدید مسافرتی نیز استفاده کنید.

سخنان فوق به این معنی نیست که اپلیکیشن‌های ویز و اپل‌ مپ فاقد ویژگی‌های کارآمد هستند. در زمینه‌ی مسیریابی، ویز گام‌های بلندی برداشته است و به دلیل جامعه‌ی کاربری وسیعِ آن، کمتر پیش می‌آید که مسیرها به‌روزرسانی نشده باشند.

در سوی دیگر، اپل‌ مپ قرار دارد که پیشرفت‌های محسوسی در طی سال‌های گذشته تجربه کرده است. اگر در این مقاله، خوش‌ظاهرترین و بهبودیافته‌ترین اپلیکیشن مدنظر قرار می‌گرفت، بی‌شک اپل‌ مپ رتبه‌ی نخست را کسب می‌کرد. بهبودهای مکرری که اپل با انتشار نسخه‌های جدیدِ آی‌او‌اس به این اپلیکیشن تزریق می‌‌کند، نیاز به دریافت اپلیکیشنی ثانویه را برای بسیاری از کاربران مرتفع کرده است. با این حال، فراگیر نبودنِ ویژگی‌های یادشده برای تمامِ کشورها، مشکلی است که بسیاری از کاربران از تجربه‌ی قابلیت‌های این اپلیکیشن محروم کرده است.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع:androidauthority

021-88916789