قلم استایلوس

بازگشت استایلوس: چه کسی سامسونگ را شکست خواهد داد؟

قلم استایلوس از زمانی که در تبلت پی‌سی‌های مایکروسافت استفاده می‌شد و استیو جابز مرگ آن را اعلام کرد، مسیر پر پیچ‌وخمی را گذرانده است. از بین قلم‌های استایلوس باید به قلم S Pen سامسونگ اشاره کنیم که توانسته توجه زیادی را جلب کند. ولی در این میان همواره رقابتی در جریان بوده است. با وجود این رقابت همیشگی، بدون شک قلم استایلوس گوشی‌های سامسونگ مانند گوشی محبوب گلکسی نوت ۸، از موفق‌ترین و پراستفاده‌ترین قلم‌های دیجیتالی محسوب می‌شوند. اما قلم استایلوس سامسونگ از چه ویژگی‌هایی بهره می‌برد که توانسته این مقدار محبوبیت را برای خود دست‌وپا کند و چرا قلم رقبای سامسونگ تا حالا موفق به کسب محبوبیت زیادی نشده‌اند؟ در ادامه نگاهی به این موضوع می‌اندازیم.

نگاهی به قلم استایلوس (S Pen) سامسونگ

قلم S Pen

از قلم استایلوس سامسونگ تحت عنوان S Pen یاد می‌شود. این قلم دیجیتالی در داخل گجت‌های سامسونگ جای می‌گیرد و از تکنولوژی شرکت «وکوم» (Wacom) به نام «تکنولوژی تشدید الکترومغناطیسی» (EMR) بهره می‌برد. این یعنی چنین قلمی از طریق یک میدان مغناطیسی ایجادشده از جانب یک تراشه‌ی موجود در پشت نمایشگر، فعال می‌شود. چنین فناوری‌ای به معنای عدم نیاز قلم به باتری است. بهره‌گیری از این روش دو مزیت دارد. یک اینکه قلم نیازی به باتری ندارد و به همین خاطر لازم نیست برای مدتی دور از گجت قرار بگیرد. برای دومین دلیل هم باید به امکان باریک بودن قلم استایلوس اشاره کنیم که به آن اجازه می‌دهد به‌راحتی درون گجت جای بگیرد. همچنین باید به این موضوع هم اشاره کنیم که شرکت‌های مختلف برای قلم دیجیتالی خود از تکنولوژی‌های مختلف استفاده می‌کنند و به‌عنوان مثال قلم اپل و سرفیس نیازمند باتری هستند.

شرکت «وکوم» یکی از مهم‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه‌ی ساخت قلم‌های لمسی است و بسیاری از هنرمندان دیجیتالی از تبلت‌های وکام استفاده می‌کنند. تجربه‌ی استفاده از قلم‌های «وکوم» بسیار خوشایند است و سامسونگ توانسته این فناوری را به‌خوبی در گجت‌های خود پیاده کند. با این وجود، سری گوشی‌های نوت فقط توجه افراد هنرمند را جلب نکرده بلکه موردتوجه کاربران عادی هم قرار گرفته است. گوشی‌های مجهز به نمایشگرهای لمسی قرار بود مرگ قلم‌های استایلوس را رقم بزنند، پس چرا این قلم‌ها همواره در شکل و شمایل جدیدی ظاهر می‌شوند؟

برخی از قابلیت‌های قلم S Pen در گوشی نوت

قلم S Pen

در هنگام بیرون آوردن قلم گلکسی نوت، یک منو تحت عنوان Air Command به نمایش درمی‌آید. حتی کاربرانی که علاقه‌ی زیادی به نوشتن یا طرح زدن با قلم استایلوس ندارند، می‌توانند از قابلیت‌های مفید این منو بهره‌مند شوند. همچنین امکان شخصی‌سازی این منو هم وجود دارد تا موارد موردنیاز کاربر در آن قرار بگیرد. در ادامه نگاهی به محبوب‌ترین قابلیت‌های موجود در منوی Air Command می‌اندازیم.

  • Translate: این مشخصه به کاربر اجازه می‌دهد زبان مبدأ و مقصد را تعیین کند و سپس با بردن قلم به سمت متن‌های موردنظر، می‌تواند ترجمه‌ی آن‌ها را مشاهده کند.
  • Screen Write: با استفاده از این قابلیت می‌توان از نمایشگر اسکرین‌شات گرفت و سپس با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف، طرح‌ها یا نوشته‌های مختلفی را بر تصویر ثبت‌شده پیاده کرد.
  • Live Message: کاربر در ابتدا می‌تواند از بین افکت‌ها، رنگ‌ها، پس‌زمینه‌ها و دیگر موارد دست به انتخاب بزند. سپس این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد که با قلم استایلوس پیام موردنظر خود را بنویسید و به‌صورت GIF برای دوستان خود بفرستد.
  • Glance: این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد گوشه‌ای از نمایشگر را به پنجره‌ی کوچکی از یک اپلیکیشن اختصاص دهد و با بردن قلم به سمت آن، این پنجره بزرگ می‌شود و کل نمایشگر را از آن خود می‌کند.
  • Magnify: این قابلیت هم قلم را به یک ذره‌بین بدل می‌کند و می‌تواند تا ۳۰۰ درصد بزرگ‌نمایی انجام دهد.
  • Smart Select: این قابلیت به‌نوعی امکان اسکرین‌شات پیشرفته و برش تصاویر را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. کاربر با استفاده از این قابلیت می‌تواند از بخشی از محتوای موردنظر خود اسکرین‌شات بگیرد یا حتی آن را به‌صورت GIF ذخیره کند.

این‌ها فقط تعدادی از قابلیت‌های این منو بودند و به‌عنوان مثال می‌توان به دسترسی سریع به بخش یادداشت، رنگ‌آمیزی و امکان تعبیه میانبر اپلیکیشن‌ها هم اشاره کرد.

خب؟ چنین قابلیت‌هایی در گجت‌های دیگر هم وجود دارند

قلم اپل

بله، بیشتر این ویژگی‌ها در گجت‌های دیگر هم مشاهده می‌شوند. نکته‌ی اصلی اینجاست که سامسونگ موفق شده تمام این قابلیت‌های مفید را به‌صورت زیبا و جذاب در یک منو تعبیه کند. نه‌تنها این قابلیت‌ها بسیار مثمر ثمر هستند، بلکه در هنگام بهره‌گیری از قلم استایلوس، استفاده از این قابلیت‌ها راحت‌تر و ساده‌تر هم می‌شود. به‌عنوان مثال به جای استفاده از انگشتان برای ترجمه‌ی یک قسمت از متن، به‌راحتی می‌توانید با استفاده از قلم این کار را انجام دهید. این نکته تقریبا برای تمام این قابلیت‌های صدق می‌کند. دقت قلم استایلوس به کاربر اجازه می‌دهد که قبل از ارسال یک اسکرین‌شات به همکار خود، آن را به‌صورت دقیق برش دهد و اطلاعات جانبی را بر روی آن بنویسید یا بکشد.

مطالعه بیشتر : عرضه نسخه آپدیت شده سری نوت بوک ۹ سامسونگ

وضعیت رقبا در زمینه‌ی قلم استایلوس

قلم سرفیس

در مقایسه با چند سال گذشته، در حال حاضر رقابت بیشتری بر سر قلم استایلوس در جریان است. هرکدام از شرکت‌ها اهداف متنوعی را برای استفاده از چنین قلم‌هایی در ذهن دارند. به‌عنوان مثال، مایکروسافت در سرفیس پرو، سرفیس بوک و سرفیس استودیو قلم استایلوس را بیشتر به‌عنوان یک ابزار خلاقیت عرضه کرده است. همچنین این شرکت در سال ۲۰۱۵، رقیب «وکوم» یعنی N-Trig را خرید و از فناوری این شرکت برای قلم سرفیس استفاده کرد. اپل هم وارد این بازی شده و با عرضه‌ی قلم اپل می‌خواهد در این زمینه عرض اندام کند.

در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند هم باید به ال‌جی اشاره کنیم که سری قلم‌های Stylo را عرضه می‌کند. گفته می‌شود قلم Stylo 4 به‌زودی عرضه می‌شود ولی اینکه توانایی رقابت با قلم‌های سری گلکسی نوت را خواهد داشت یا نه، در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت جواب داد. همچنین شایعاتی مبنی بر عرضه‌ی آیفون قادر به پشتیبانی از قلم استایلوس منتشر شده است. اگر چنین خبری صحت داشته باشد، پس احتمالا اپل می‌خواهد یک رقیب مستقیم برای قلم S Pen سامسونگ عرضه کند. همین شایعات به این موضوع اشاره کرده‌اند که چنین قلمی به‌صورت جداگانه به فروش می‌رسد و در داخل آیفون تعبیه نمی‌شود. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این قلم اپل می‌تواند به رقیب قدر S Pen بدل شود؟

قلم استایلوس سامسونگ یک قلم ساده نیست و از پس انجام کارهای مختلفی برمی‌آید. با توجه به ویژگی‌هایی که در این مطلب برشمردیم، اگر اپل در این زمینه جدی باشد، به نظر شما قلم این شرکت چه برتری‌هایی نسبت به S Pen خواهد داشت؟ اخیرا، رقابت بر سر افزایش کیفیت دوربین و کاهش حاشیه‌های نمایشگر، سروصدای زیادی ایجاد کرده است. اما حالا که مایکروسافت تصمیم دارد یک گوشی سرفیس عرضه کند و گویا اپل هم می‌خواهد یک قلم مخصوص برای گوشی خود روانه‌ی بازار کند، آیا چنین اخباری به معنای این است رقابت پر سروصدای بعدی بر سر قلم استایلوس خواهد بود؟

مطالعه بیشتر : گوگل و سامسونگ از ارزشمندترین برندهای ۲۰۱۸

www.rasamco.ir

سخت افزارسازان رسام

منبع:PhoneArena

021-88916789