افزایش سرعت گوشی اندروید با ۱۰ ترفند هوشمندانه از آسان تا پیشرفته

افزایش سرعت گوشی اندروید با چندین راهبرد امکان پذیر است از خالی کردن فضای حافظه تا غیرفعال کردن برنامه‌ها و حتی روت کردن گوشی و راه‌ حلهایی پیشرفته تر برای حرفه‌ای ایها.

یک گوشی اندروید کند چیزی نیست که درباره آن نگرانی داشته باشیم. حالا چه موقعی که آن را میخرید به دلیل از رده خارج بودن کند باشد یا اینکه تلفن سریعی بوده که بتدریج شروع به کندتر شدن از قبلا کرده که در  مورد دوم  می‌توان آن را بهتر کرد. ما یک راهنمای کامل از ترفندهای لازم برای بالا بردن سرعت گوشی‌ هوشمند به شما ارائه خواهیم داد و شما با نتیجه گیری سریع از آنها خوشحال خواهید شد.

۱٫مشخص کردن مشکل

نخستین کاری که برای افزایش سرعت گوشی باید انجام دهید پیدا کردن مشکلی ست که باعث کندی سرعت شده است: یک برنامه، برنامه‌های مولتی تسکینگ، خود سیستم کدامیک موجب مشکل شده است؟ برنامه Trepen Profiler زمان واقعی لود هسته‌های منفرد پردازنده، بررسی ترافیک شبکه برای دیتا و وای فای، لود GPU و استفاده از رم و موارد دیگر را نشان می‌دهد.

Trepen همچنین می‌تواند پروفایل خاص برنامه یا کل سیستم را تولید کند و شامل روشهای متفاوتی برای نمایش داده‌های انباشته شده است. شما می‌توانید پروفایل داده‌ها را برای مشاهده آفلاین و آنالیز ذخیره کنید و حتی همپوشانی عملکرد را روی برنامه‌های در حال اجرا داشته باشید.

دانلود نرم افزار Trepen Profiler

وقتی که مشکل را مشخص کردید می‌توانید به سراغ راه حلهای زیر بروید:

۲٫مقداری از فضا را آزاد کنید

تمام عکسهایی که با گوشی گرفتید و همه برنامه‌هایی که نصب کردید می‌توانند روی گوشی شما اثراتی بگذارند. گوشی باید کمی فضا برای نفس کشیدن داشته باشد تا روانتر شود و اگر فضای ذخیره سازی گوشی ما کم باشد سرعت به مرور کند خواهد شد.

می‌توانید مقدار فضای باقیمانده را بوسیله بخش storage یا حافظه در قسمت تنظیمات گوشی ببنید.

یکی از ساده‌ترین روشهای برای آزاد کردن فضای ذخیره سازی رفتن به بخش برنامه‌ها در تنظیمات است و ببینید که چه برنامه‌هایی را می‌توانید حذف کنید.

– برنامه‌هایی را که استفاده چندانی از آنها ندارید در بخش برنامه‌ها باز کرده و حذف نصب کنید. شما می‌توانید این فرایند را در صورت لزوم چندین بار برای برنامه‌هایی که احساس می‌کنید به آنها نیازی ندارید، تکرار کنید.

روشهای دیگری برای آزاد سازی فضای گوشی وجود دارد. فایلهایی را که دانلود کردید احتمالا هنوز در بخش حافظه بیخودی فضا اشغال کرده‌اند و می‌توانید آنها را حذف کنید.

– در قسمت حافظه، بخش دانلودها، فایلهایی را که می‌خواهید حذف کنید انتخاب کرده و آیکون سطل آشغال را لمس کنید.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله سنسورهای گوشی های هوشمند و عملکرد آنها مراجعه کنید.

مطالب مرتبط  آپدیت ویندوز 11: مزیت ها و مشکلات

بسیاری از برنامه‌هایی که نصب کردید از حافظه کش گوشی استفاده می‌کنند تا عملکرد خود را سرعت ببخشند. این کار از یک لحاظ موثر خواهد بود اما اگر حافظه گوشی شما پایین باشد، اثر منفی روی عملکرد گوشی دارد.

– برای آزاد کردن این فضا، clear cache data یا پاک کردن حافظه پنهان را انتخاب کنید، سپس OK را بزنید تا انجام شود.

 – فایلهای بیشتری برای حذف وجود دارد که می‌توان در بخشهای فایلهای متفرقه (Miscellanous) پیدا کرد.

 روی مربع کنار هر نوع از فایلها تیک بزنید تا فایلهایی را که می‌خواهید حذف شوند مثل بک آپها، فایلهای دریافت شده از طریق بلوتوث یا share it، فایلهای لیست پخش و غیره و روی آیکون سطل آشغال بزنید تا حذف شوند.

 – وقتی که به فضای در دسترس توجه می‌کنید ببینید که چقدر از حافظه گوشی را آزاد کرده‌اید.

همچنین می‌توانید هر برنامه‌ای که قبلا روی گوشیتان لود شده بود غیر فعال کنید اما از آن استفاده نکنید. اگر گوشی اندروید شما روت شده است، می‌توانید واقعا از شر این برنامه‌ها خلاص شوید اما اگر نه، می‌توانید به بخش ویژگیهای برنامه (app properties) بروید و از اجرای آن و استفاده از منابع تلفنتان جلوگیری کنید.

۳٫افزایش سرعت گوشی با برداشتن میانبرها

همه میانبرهای برنامه که در حال اجرا روی صفحه اصلی گوشی هستند ممکن است مفید باشند اما سهمی از منابع گوشی را به خود اختصاص می‌دهند.

اگرهر ویجت یا میانبر در حال اجرایی را واقعا نیاز نداری، غیر فعال کنید.

مقداری فعال بودن گوشی ضرری ندارد اما متوجه خواهید شد که اگر همزمان چندین برنامه در حال اجرا باشند به عنصر کند کننده گوشی بدل خواهند شد بنابراین سعی کنید انتخابی عمل کنید .

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله آیا گوشی‌ها بزرگترین دشمن حریم خصوصی ما هستند؟ مراجعه کنید.

۴٫غیر فعال کردن انیمیشنهای غیر ضروری و بخشهای اضافه

بسته به لانچری که در حال استفاده هستید، ممکن است متوجه شوید که انیمیشنهای مختلف و جلوه‌های ویژه‌ای برای ‌وجود داشته باشد. این ممکن است به نظر عالی بیاید اما می‌توانند کارکرد گوشی را کاهش دهند.

تنظیمات لانچر گوشی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا راهی برای غیر فعال کردن هر یک از این بخشهای اضافی وجود دارد یا خیر و به این ترتیب خودتان به افزایش سرعت گوشی مبادرت بورزید.

۵٫برنامه‌ها را ببندید و فضای رم را آزاد کنید

چندین برنامه مولتی تسکینگ سوئیچ کردن بین ابزار مختلف را آسان می‌سازد اما می‌تواند بر عملکرد گوشی شما نیز اثر بگذارد. می‌توانید به سرعت همه برنامه‌هایی را که دیگر نمی‌خواهید استفاده کنید ، ببندید. به این صورت که لیست برنامه‌های در حال اجرا را بیاورید دکمه هوم را فشار داده و نگه دارید و سپس از هر برنامه‌ای که می‌خواهید خروج بزنید.

مطالب مرتبط  رونمایی از لوگوی جدید رسام

– در حالی که در این صفحه هستید، نمودار رنگی پایین سمت راست صفحه را باز کنید و به بخش RAM بروید

– دکمه پاک کردن حافظه را بزنید و همه فرایندهای پس زمینه غیر ضروری که در حال اجرا هستند، بسته می‌شوند.

۶٫برای افزایش سرعت گوشی  دستگاه را ری استارت کنید.

یک راه حل ساده و سریع برای افزایش سرعت گوشی، راه اندازی مجدد آن است. اینکار می‌تواند حافظه پنهان گوشی را پاک کند، برنامه‌های غیر ضروری را از حالت اجرا در بیاورد و  همه چیز را دوباره به صورتی روان اجرا کند.

 فقط دکمه روشن خاموش را بزنید، راه اندازی مجدد را انتخاب کنید و اوکی را بزنید تا انجام شود.

۷٫نرم افزارتان را به روز کنید

آیا شما هم وقتی اعلان بروز رسانی سیستم گوشی را می‌بینید آن را می‌بندید؟ این اعلان در واقع می‌خواهد بهترین وضعیت را برای گوشی شما بگذارد. آپدیت نرم افزار همیشه به معنای افزایش جزئیات بیشتر و گرفتن فضا نیست، بلکه اکثر اوقات حاوی باگ هستند و بروز رسانی آن می‌تواند به طور چشمگیری باعث افزایش سرعت گوشی شما شده و عملکرد آن را افزایش دهد.

توجه کنید که نرم افزار شما همیشه روی آخرین ورژن در دسترس باشد. ممکن  است که گاهی اوقات آماده دانلود فایلهایی با حجم زیاد نباشید اما این دلیل نمی‌شود که برای همیشه بروز رسانی را بی خیال شوید.

۸٫عمیقتر پیش بروید

می‌توانید استفاده برنامه‌ها از باتری را با رفتن به بخش تنظیمات- باتری، کاهش دهید. همچنین می‌توانید استفاده از رم را در بخش تنظیمات – برنامه‌ها setting< battery (یا مدیریت برنامه بسته به برند گوشی شما) مدیریت کنید.

در Process Stats در Developer Options ( گزینه‌های برنامه نویسان) ویژگیهای پیشرفته تری وجود دارد. اگر این تنظیمات فعال نیست به تنظیمات- درباره تلفن بروید و Build number یا شماره ساخت  را هفت بار بزنید تا زمانی که اعلان نشان داده شود.  حالا وقتی که  به بخش تنظیمات بروید بخش گزینه های برنامه نویسان را خواهید دید.

۹٫افزایش سرعت گوشی با روت کردن دستگاه

برای کاربران پیشرفته، باز کردن قفل گزینه‌های برنامه نویسان یک جور احساس قدرت است که اولین گام در مسیر هنرهای روت کردن واقعا سری گوشی است.

با یک دستگاه روت شده شما مجاز به نصب کلینر رام هستید که می‌تواند روانتر از وضعیت فعلی گوشی اجرا شود و حتی می توانید اورکلاکینگ پردازنده، کرک کردن روی سخت افزار را انجام دهید تا اجرا را سریعتر کنید.

فقط به خاطر داشته باشید این روشها بی خطر نیستند. روت کردن گوشی یک فرایند پیچیده است و حتی می‌تواند گارانتی دستگاه شما را لغو کند. یک کاربر بی دقت ممکن است سیستم عامل راه انداز گوشی را خراب کند. اما مزایای این کار به خطرات آن می‌چربد.

مطالب مرتبط  آیا ویندوز 12 رایگان خواهد بود؟

اگر برای روت کردن گوشی اعتماد بنفس لازم را دارید ابتدا توصیه می‌کنیم که منتظر راهنمای ما برای روت کردن گوشی اندرویدبمانید.

۱۰٫بازگشت به تنظیمات کارخانه

وقتی همه درها به روی شما بسته می‌شود و گوشی هم به حد کافی اعصاب خرد کن می‌شود. چاره‌ای نیست جز بازگشت به تنظیمات کارخانه تا از کندی گوشی نجات پیدا کنید (در اینصورت تمام برنامه‌های نصب شده و عکس و یدئوهای شما از بین خواهد رفت). بازگشت به تنظیمات کارخانه گوشی را به وضعیت اولیه‌ای که کارخانه روی آن تنظیم کرده و روز خرید همراه آن بوده است، بر می‌گرداند که می‌تواند تمام باقیمانده‌های نرم افزارهای پاک شده و باگهایی که همچون مگسهایی مزاحم روی روان گوشی شما می‌رفتند پاک کند.

البته مشکل اینجاست که تمام داده‌های شما از بین می‌رود بنابراین بهتر است از قبل از آنها پشتیان گیری کنید و روی یک فلش همه چیز را ذخیره کنید، سپس گوشی خود را به حالت ریست فکتوری یا بازنشانی به تنظیمات کارخانه ببرید.

من امیدوارم که این ترفندهای موجود برای شما مفید بوده و باعث افزایش سرعت گوشی اندروید شما شود و آن را به حالت قبل سریع برگرداند. شاید بعضی از ترفندها به نظر شما ساده و احمقانه به نظر برسند اما اگر بدانید که بعضی با همین ترفندهای ساده می‌توانند مشکلات خود را رفع کنند دیگر به آنها نخواهید خندید. اگر شما نیز ترفندهای بهتری می‌دانید که مسلما همینطور است خوشحال می‌شویم که آنها را با ما در میان بگذارید.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع : androidpit

021-88916789