استفاده از مدل سه بعدی کلیسای نوتردام برای بازسازی آن

شب گذشته سقف کلیسای نوتردام پاریس آتش گرفت و بسیاری از فرانسویان را آزرده خاطر کرد. این کلیسای ۸۵۰ ساله شاید مهمترین بنای تاریخی فرانسه بعد از برج ایفل به شمار رود و این اتفاق هم شاید غم انگیزترین خاطره را برای مردم فرانسه رقم زده باشد. حال خبر‌های خوبی در این زمینه منتشر شده که نشان می‌دهد متخصصین می‌توانند از مدل سه بعدی دیجیتال کلیسای روتردام برای بازسازی این بنای تاریخی برای استفاده کنند.

رئیس جمهور فرانسه «امانوئل مکرون» این حادثه را یک «تراژدی اسفناک» خوانده اما این عبارت برای روایت فاجعه مذکور کافی نخواهد بود چرا که این کلیسا غیر از المان‌های معماری منحصر بفردش، محل نگهداری گنجینه‌های گرانبهایی بوده که ممکن است تمامی آنها نابود شده باشند.

خوشبختانه امروز خبرهای خوبی درباره‌ی آتش سوزی کلیسای نوتردام منتشر شده است؛ اولین خبر این است که آتش سوزی عمدی نبوده و اینکه آتش نشانان موفق شده‌‌اند بخش عمده‌ی آن را کنترل کنند و بنابراین آسیب وارد شده به این کلیسا، قابل ترمیم است.

سومین و مهمترین خبر این است که فردی به نام اندرو تالون موفق شده سه سال پیش یک اسکن سه بعدی کامل از کلیسای نوتردام تهیه کند و متخصصان می‌توانند از آن برای بازسازی این بنای تاریخی استفاده کنند.

این محقق سال ۲۰۱۵ میلادی موفق شده بود که با استفاده از تکنولوژی اسکن لیزری، مدل سه بعدی دقیقی از این بنا تهیه کند. البته کلیسای نوتردام تنها بنای تاریخی اسکن شده نبوده و تالون از سراسر دنیا، نمونه‌های جمع آوری کرده است.

مطالعه بیشتر : آغاز کار ربات تحویل بسته آمازون “Scout”

مطالب مرتبط  آیا ویندوز 12 رایگان خواهد بود؟

تالون برای اسکن سه بعدی کلیسای نوتردام از فناوری لیدار استفاده کرده که در واقع یکی از کارآمدترین فناوری‌های سنجش از راه دور به شمار می‌رود. روش عملکرد این تکنولوژی بدین صورت است که پالس‌های لیزری متعددی فرستاده می‌شود و فاصله تا جسم با اندازه‌گیری اختلاف زمانی بین ارسال و دریافت پالس بازتابی تعیین می‌شود. گفتنی است برای حفظ و ثبت اسکن سه بعدی این کلیسا و بناهای مشابه به حجم حافظه‌ای در حدود ۱۰۰ گیگابایت نیاز است.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع : techspot

021-88916789