ویدئو پروژکتور

راهنمای جامع خرید ویدئو پروژکتور

راهنمای جامع خرید ویدئو پروژکتور

آیا به دنبال یک راهنمایی صادقانه، ساده و تخصصی در مورد انتخاب ویدئو پروژکتور می گردید؟ همراه ما باشید تا مهم‎ترین نکات را با هم مرور کنیم.

 

ویدئو پروژکتور

این راهنما از ۳ بخش تشکیل شده است:

۱) در بخش اول ویدئو پروژکتور را تعریف می‎کنیم؛
۲) در بخش دوم فاکتورهای اصلی را توضیح می‎دهیم. اگر فقط به همین چند عامل که در بخش دوم برای انتخاب ویدئو پروژکتور یادآوری می‎کنیم توجه کنید، تصمیم درستی خواهید گرفت.
۳) در بخش سوم، امکانات مختلف را هم توضیح داده‎ایم و با دانستن آنها می‌توانید تصمیم بگرید که آیا برای شما کاربرد دارند یا خیر. اگر وقت بگذارید و این بخش را هم بخوانید، یکی از آگاه ترین و حرفه‌ای‎ترین افراد در انتخاب ویدئو پروژکتور خواهید بود!

۱)معرفی ویدئو پروژکتور

۲)نکات اساسی در خرید ویدئو پروژکتور

۳)جزییات خرید ویدئو پروژکتور و امکانات مختلف آن

تعریف ویدئو پروژکتور

انواع ویدئو پروژکتور:
۱) ویدئو پروژکتور جیبی
۲) ویدئو پروژکتور چند‎رسانه‌ای
۳) ویدئو پروژکتور سینمای خانگی
۴) ویدئو پروژکتورهای مورد استفاده در محل‎های برگزاری بزرگ و مخصوص نصب ثابت
(یک زیر مجموعه از مدل‎های چند‎رسانه ای)

۱) اندازه صفحه، فاصله پرتاب، نسبت پرتاب

۲) روشنایی

۳) رزولوشن یا وضوح تصویر

۴) کنتراست

 

۱) تصحیح ذوزنقه ای و تغییر لنز

DLP (2 یا LCD

۳) اتصالات

۴) بلندگوهای داخلی ویدئو پروژکتور

۳D(5

۶)وزن

بخش اول: معرفی ویدئو پروژکتور

 ویدئو پروژکتور چیست؟

بخش اول: معرفی ویدئو پروژکتور/ ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور را می‎توان یک دوربین معکوس درنظرگرفت، یعنی به جای دریافت نور‌‌، نور را از لنز بیرون می‌فرستد. در این راهنمای خرید، ما درباره‌ی ویدئو پروژکتور دیجیتال صحبت خواهیم کرد که ویدئو پروژکتوری با ورودی ویدئو است و عملی شبیه به یک تلویزیون و یا مانیتور کامپیوتر را انجام می‌دهد؛ در حالی که مزایایی از جمله توانایی تولید اندازه‌‌ی تصویر بسیار بزرگتر و قابلیت حمل آسان را دارد.

دسته بندی‎های مختلفی برای ویدئو پروژکتورها وجود دارد. در اینجا از این دسته بندی استفاده می‌کنیم که خوب و مورد قبول است و در انتخاب به ما کمک خواهد کرد. اصولی که در زیر مطرح می‎شود در مورد تمام انواع ویدئو پروژکتورها اعمال می شود.

انواع ویدئو پروژکتور:

مسیر: بخش اول: معرفی ویدئو پروژکتور/ انواع ویدئو پروژکتور

  • ویدئو پروژکتور جیبی که پیکو نیز نامیده می‎شود
  • ویدئو پروژکتور سینمای خانگی
  • ویدئو پروژکتور چند‎رسانه‌ای
  • ویدئو پروژکتورهای مورد استفاده در محل‎های برگزاری بزرگ و مخصوص نصب ثابت (یک زیر مجموعه از مدل‎های چند‎رسانه ای)

این دسته‎بندی فقط به منظور انتخاب بهتر است و مسلما مدل‎هایی هستند که در چند گروه قرار می‎گیرند و برخی مدل‎ها را به راحتی نمی‎توان به یک گروه خاص نسبت داد. به عنوان مثال، ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی و ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‌ای بسیار شبیه به هم هستند.

در اغلب موارد، نوع ویدئو پروژکتور با توجه به درخواست و نوع نیاز شما تعیین خواهد شد مثلا:
ویدئو پروژکتور جیبی یا پیکو برای زمانی که قابل حمل بودن ویدئو پروژکتور مهم است و در آن اندازه‌ی صفحه نمایش کوچک نیز قابل قبول است، ویدئو پروژکتور سینمای خانگی برای یک اتاق نشیمن، ویدئو پروژکتور چندرسانه‌ای برای اتاق جلسه‌ی هیئت مدیره‌ی یک شرکت و ویدئو پروژکتورهای مناسب محل برگزاری بزرگ و مخصوص نصب ثابت برای سالن سخنرانی با ۵۰۰ صندلی استفاده می‎شود.

۱- ویدئو پروژکتورهای جیبی

مسیر: بخش اول: معرفی ویدئو پروژکتور/  انواع ویدئو پروژکتور/ ۱- ویدئو پروژکتورهای جیبی

ویدئو پروژکتور

pico projectors

ویدئو پروژکتور جیبی یک فناوری نسبتا جدید است. البته منظور از جیبی بودن این نیست که در جیب معمولی جا شوند؛ با این حال، آنقدری کوچک هستند که راحت در دست قرار بگیرند و معمولا می‎توانند به خوبی بر روی سه پایه نصب شوند. از آنجا که این ویدئو پروژکتورها از لامپ LED استفاده می‎کنند،روشنایی کمی دارند: در حدود ۲۰ تا ۱۰۰۰ لومن. این میزان روشنایی بسیار کم است و مهم‎ترین نکته برای نخریدن این ویدئو پروژکتورها است (مثلا این ویدئو پروژکتورها را با ویدئو پروژکتور‎های چند‎رسانه‌ای معمول که در محدوده ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ لومن اند، مقایسه کنید).

 

۲- ویدئو پروژکتورهای چند رسانه‌ای

مسیر: بخش اول: معرفی ویدئو پروژکتور/  انواع ویدئو پروژکتور/ ۲- ویدئو پروژکتورهای چندرسانه ای/ – ویدئو پروژکتورهای چندرسانه ای با برد بلند

ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورهای چند رسانه‌ای

ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‎ای بزرگترین دسته‌ی ویدئو پروژکتورها هستند. ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‌ای همه کاره‎اند و برای همه چیز، از ارائه پاورپوینت‎های سخنرانی تا نمایش کلیپ‎های ویدیویی و نمایش اسلاید در مجالس عروسی استفاده می‎شوند. این ویدئو پروژکتورها معمولا قابل حمل در نظر گرفته می شوند؛ در وزنی کمتر از ۱٫۵ کیلوگرم برای مدل‎های فوق العاده باریک به بالاتر وجود دارند و روشنایی آن‎ها در محدوده ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ لومن یا بیشتر است.

۳- ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی

مسیر: بخش اول: معرفی ویدئو پروژکتور / انواع ویدئو پروژکتور/ ۳- ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی

ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی

ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی واقعی برخلاف ویدئو پروژکتورهای مشترک در گروه چندرسانه‌ای و سینمای خانگی که از منظر ویژگی می‎توانند به عنوان ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‌ای تلقی شوند، بر کیفیت تصویر بیش از هر چیز تاکید دارند.  شدت روشنایی پروژکتورهای سینمای خانگی به ندرت بیشتر از ۲۵۰۰ لومن اند (البته این میزان بنظر متغیر است) و بیشترین زوم را نسبت به تمام ویدئو پروژکتورهایی که از لنز توکار (داخلی) استفاده می‎کنند دارد.

۴- ویدئو پروژکتورهای مخصوص نصب و راه اندازی ثابت و مناسب محل برگزاری بزرگ

مسیر: بخش اول: معرفی ویدئو پروژکتور/  انواع ویدئو پروژکتور/  ۴- ویدئو پروژکتورهای مخصوص نصب و راه اندازی ثابت و مناسب محل برگزاری بزرگ

ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورهای مخصوص نصب و راه اندازی ثابت و مناسب محل برگزاری بزرگ

ویدئو پروژکتورهای این دسته بندی، اغلب همراه با ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‌ای هستند. آنها روشن‎ترین نوع موجود در بازار هستند و با روشنایی از حدود ۴۵۰۰ لومن شروع می‌شوند و تا ۲۰۰۰۰ یا بیشتر ادامه دارند. ویدئو پروژکتورهای مخصوص نصب ثابت، معمولا قابل حمل نیستند و راه اندازی آن‎ها مدتی طول می‎کشد. در اغلب موارد، آنها به دلیل ویژگی سیستم لنز قابل تعویض، از نظر فاصله پرتاب، سازگارترین نوع ویدئو پروژکتورها محسوب می شوند. به طور معمول در سالن‎های سخنرانی، سینماها، مساجد، ورزشگاه‎ها و موارد مشابهی که نیاز به نمایش برای مردم زیادی است، استفاده می شوند. علاوه بر اندازه‌ی صفحه نمایش بزرگ، آنها در مواردی که نور محیط نمی تواند کنترل شود، استفاده می شوند. همچنین بسیاری از آنها از قابلیت انباشتگی (استفاده از چند ویدئو پروژکتور به صورت هم‎زمان برای یک صفحه) پشتیبانی می‎کنند، یعنی خروجی تصویر از دو یا تعداد بیشتری ویدئو پروژکتور، می تواند روی هم بیفتد که باعث افزایش روشنایی، فراتر از آنچه یک ویدئو پروژکتور می‎تواند ایجاد کند، شود.

به دلیل وزن آنها و ماهیت سیستم لنزی که استفاده می‎کنند، در بسیاری از موارد، این ویدئو پروژکتورها باید توسط یک انتگراتور(سطح سنج) تنظیم شوند و نیاز به نصب و راه‎اندازی توسط یک تکنسین حرفه ای  دارند.

بخش دوم: نکات اساسی در خرید ویدئوپروژکتور

در بخش نکات اساسی در خرید ویدئو پروژکتور به ۴ دسته بندی مهم اشاره می کنیم .

۱- اندازه صفحه، فاصله پرتاب، نسبت پرتاب

۲- شدت روشنایی

 ۳- رزولوشن یا وضوح تصویر

۴- کنتراست

 

بخش سوم: جزییات خرید ویدئو پروژکتور و امکانات مختلف آن

۱- اصطلاح تصحیح ذوزنقه ای و تغییر لنز چیست؟

بخش سوم: جزییات خرید ویدئو پروژکتور و امکانات مختلف آن/ ۱- اصطلاح تصحیح ذوزنقه ای و تغییر لنز چیست؟

بیشتر ویدئو پروژکتورها حداقل قابلیت تصحیح keystone عمودی دارند، حتی اگر تصحیح افقی را نداشته باشند؛ برخی حتی قابلیت تغییر لنز دارند. این قابلیت اثر keystone ذوزنقه‎ای مانند را اصلاح می‎کند. وقتی ویدئو پروژکتور پایین‎تر یا بالاتر از صفحه نمایش است، بالا یا پایین تصویر عریض‎تر است (keystone عمودی) یا وقتی ویدئو پروژکتور نسبت به وسط تصویر، به چپ یا راست انحراف داشته باشد، قسمت راست یا چپ تصویر عریض‎تر است (keystoneافقی). به تعریف دیگر اگر ویدئو پروژکتور بخواهد تصویر را بر روی صفحه‎ای در بالا، پایین، راست یا چپ خود نمایش دهد، تصویر حالت ذورنقه‎مانند می‎شود و نیاز به تصحیح keystone پیدا می‎کند تا دوباره مستطیل شود. اصلاح keystone این مشکل را تا یک درصد مشخصی اصلاح می‎کند. مشکل با تصحیح keystone آن است که به صورت دیجیتالی به دست می‎آید (مانند زوم دیجیتال در دوربین فیلمبرداری)؛ با اعمال آن تصویر خراب می‎شود و با اعمال بیشتر خراب‎تر.

 

ویدئو پروژکتور

keystone عمودی و افقی

۲- DLP یا LCD: کدام بهتر است؟

بخش سوم: جزییات خرید ویدئو پروژکتور و امکانات مختلف آن/ ۲- DLP یا LCD: کدام بهتر است؟

در مورد تکنولوژی‎های تصویر در ویدئو پروژکتور احتمالا عباراتی شنیده باشید که مثلا DLP کیفیت تصویر بهتر و LCD عمر بیشتری دارد یا این برای بحث آموزشی مناسب‎تر است و … اجازه دهید این‌طور توضیح دهیم:

سه سیستم تصویر وجود دارد که امروزه در ویدئو پروژکتورها استفاده می‎شود: DLP ،LCD و یکی که شما ممکن است تا به حال نشنیده باشید: LCoS .

امروزه بین DLP و LCD رقابت است. در کل LCD کمی اثر رنگین‎کمانی کمتری دارد و DLP کمی اثر screen-down کمتر. جدای از آن، LCD دارای یک ضریب اطمینان جزئی است؛ چون هیچ قطعه‌ی متحرکی در سیستم تصویر آن وجود ندارد، در حالی که در DLP های تک تراشه از چرخه رنگ در حال چرخش و آینه‎های میکروسکوپی استفاده می‎شود. پانل‎های LCD هنوز دچار مشکل می‌شوند اما در بیشتر مواقع این نقض منجر به سوخته شدن پیکسل‎ها می‎شود که این به اندازه فاجعه‎ای که برای چرخه رنگی DLP هنگامی که متوقف می‌شود، رخ می‎دهد، نیست (در صورت بروز مشکل در LCD چند پیکسل سیاه می‎شود اما درDLP کل سیستم با مشکل مواجه می‎شود). تفاوت دیگر آنکه ویدئو پروژکتورهای DLP فن کمتری دارند، چون فقط نیاز به خنک نگه داشتن لامپ می‎باشد درحالی که در ویدئو پروژکتورهای LCD بدلیل اینکه خنک نگه داشتن پنل LCD هم مهم است، نیاز به تعداد فن بیشتری هست. اگر شما ویدئو پروژکتور را قرار است در جایی نصب کنید که دسترسی به آن برای تعویض یا تعمیر مشکل است، پس LCD برای شما مناسب خواهد بود؛ درغیر اینصورت اینکه سیستم تصویر ویدئو پروژکتورتان LCD یا DLP باشد، نباید عامل تصمیم گیری باشد.

در برخی موارد، LCOS، ترکیبی از بهترین ویژگی های LCD و DLP را ارائه می دهد.
LCOS (کریستال مایع در سیلیکون) یک تکنولوژی انعکاسی مانند DLP است؛ اما در این مورد، نور از یک پنل LCD پشت سیلیکونی به جای آینه‎های میکروسکوپی منعکس می‎شود. این سیستم در حال حاضر حداقل اثر screen door (مشخص شدن پیکسل‎های تصویر) را دارد و چون LCD است، اثر رنگین‎کمانی و دیگر مشکلات مربوط به چرخه رنگ را هم ندارد. این سیستم تصویری تقریبا مختص ویدئو پروژکتورهای چندرسانه‎ای سطح بالا که به منظور کاربردهای نمایشی مهم ساخته شده‌اند استفاده می‎شود. در ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی سونی، LCOS با نام SXRD نامیده می‎شود.

ویدئو پروژکتور

نمونه تاثیر Screen down

۳- به چه ورودی و خروجی هایی برای ویدئو پروژکتور نیاز دارم؟

بخش سوم: جزییات خرید ویدئو پروژکتور و امکانات مختلف آن/ ۳- به چه اتصالی نیاز دارم؟
در مورد ورودی‎های تصویر ویدئو پروژکتور ها جز مدل‎های سطح بالا و حرفه‎ای کم و بیش گزینه‎های مشابه ای در این خصوص وجود دارد:

پورت VGA که متداول‎ترین است، پورت composite، پورت component، پورت HDMI که به سرعت در حال گسترش است و گاهی اوقات S-Video. جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورودی و خروجی های ویدئو پروژکتور خواندن این مقاله را توصیه می کنیم (ورودی و خروجی های ویدئو پروژکتور )

 

 

 

۴- آیا من می توانم به بلندگوهای داخلی ویدئو پروژکتور تکیه کنم؟

مسیر: بخش سوم: جزییات خرید ویدئو پروژکتور و امکانات مختلف آن/ ۴- آیا من می‎توانم به بلندگوهای داخلی ویدئو پروژکتور تکیه کنم؟

بلندگوهای ویدئو پروژکتور وحشتناک‎اند، حتی بدتر از بلندگوهای تلویزیون. بیشتر بلندگوهای ویدئو پروژکتورها صدا را از HDMI استخراج می‌کنند بنابراین در بیشتر موارد می‌بایست بلندگوها را به طور مستقیم به خود ویدئو پروژکتور متصل کنید. متاسفانه در بیشتر موارد حتی نمی توانند صدا را خوب جدا کنند.

حالت ایده آل: توصیه اکید این که اگر نمایش شما شامل صدا است از بلندگوهای جداگانه استفاده کنید و اینکه دستگاه پخش‎تان را مستقیما به بلندگو وصل کنید و در این مورد به کلی ویدئو پروژکتورتان را نادیده بگیرید.

بیشتر ویدئو پروژکتورها علاوه بر خروجی تصویر، خروجی صدا‎ی جداگانه‎ای دارند.

ویدئو پروژکتور

بلندگوهای داخلی پروژکتور

نکته : اگرقصد دارید از بلندگوی داخلی پروژکتور استفاده کنید، پس ویدئو پروژکتوری انتخاب کنید که حداقل ۱۰ وات باشد.

۵- آیا ۳D هنوز مهم است؟

مسیر: بخش سوم: جزییات خرید ویدئو پروژکتور و امکانات مختلف آن / ۵- آیا ۳D هنوز مهم است؟

تولید‎کنندگان لوازم الکترونیکی آشکارا اذعان دارند که از تولید ۳D دست برداشته‎اند. شما هنوز هم ممکن است ۳D بخواهید. اگر چنین است، شما احتمالا به دنبال یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی هستید. بسیاری از ویدئو پروژکتور‎های چند‎رسانه ‎ای ادعا می‎شود “۳D-ready ” اند؛ در بسیاری از موارد، آنها فقط با کامپیوترهایی که کارت‎های گرافیک سازگار دارند، کار می‎کنند (DLP-Link یک تکنولوژی انحصاری در این کاربرد است که به طور گسترده‎ای استفاده می‎شود). ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی احتمالا بیشتر از ویژگی های HDMI 3D پشتیبانی می‎کنند، بنابراین شما می توانید آنها را با Blu-rayپلیر استفاده کنید. هنگامی که ویدئو پروژکتور را برای ۳D تنظیم می‎کنید، در نظر داشته باشید که به طور موثری روشنایی را به نصف کاهش می‎دهید. جالب است که به عنوان روشی جایگزین بجای خرید یک به طریقی خاص با استفاده از ویدئو پروژکتور ۳D-ready، می‎توانید از ترکیبی از دو ویدئو پروژکتور استفاده کنید  و در نهایت تصویری ۳بعدی داشته باشید.

۶)وزن

مسیر: بخش سوم: جزییات خرید ویدئو پروژکتور و امکانات مختلف آن /وزن

اگر شما دائما در حال سفر هستید؛ در پی یک پروژکتور سبک و قابل حمل باشید -عموما کمتر از ۲٫۲۶ کیلوگرم – پروژکتوری که رزولوشن و روشنایی موردنیازتان را تامین می‎کند. اگر شما گهگاهی به سفر می‎روید و عملکرد در ازای داشتن وزن بیشتر مدنظرتان هست، به دنبال پروژکتورهایی که وزنشان۳٫۱۷ تا۴٫۵۳ کیلوگرم است باشید.

  چند نکته مهم و یادآوری

•  ویدئو پروژکتورها برای نمایش‎اند و  اکثر این دستگاه ها نباید برای ساعت های متمادی استفاده شوند. یعنی نباید انتظار داشته باشید که مانند تلویزیون ها عمل کنند. هم چنین بباید یادآوری کنیم  که ویدئو پروژکتور‎ها در نور کم بسیار بهتر عمل می‎کنند، اگر شما محیط روشنی دارید و نور محیط غیرقابل کنترل است (مخصوصا نور خورشید) استفاده از ویدئو پروژکتور انتخاب درستی نیست.

• وقتی شما اندازه صفحه نمایش را می‎دانید، می‎توانید نسبت پرتاب (برد) را بر اساس عرض صفحه نمایش و فاصله بین ویدئو پروژکتور و صفحه نمایش تعیین کنید.

• اگر اندازه صفحه نمایش از قبل مشخص نیست، ویدئو پروژکتور با زوم بیشتر و یا برد کوتاه‎تر انتخاب کنید. در بیشتر موارد نزدیک‎شدن از دور‎شدن آسان‎تر است.

• با محاسبه اندازه صفحه نمایش، برد و مقدار نور محیط اتاق، از یک ماشین حساب ویدئو پروژکتور برای تعیین حداقل روشنایی لازم در واحد لومن استفاده کنید.

 

برای مشاوره و خرید انواع ویدئو پروژکتور از کارشناسان رسام مشاوره بگیرید.

 

www.rasamco.ir

سخت افزارسازان رسام

 

 

مطالب مرتبط  معرفی 10 اپلیکیشن تحت وب کاربردی برای انجام کارهای روزمره به همراه لینک
021-88916789