SSD و HDD

تفاوت SSD و HDD

SSD و HDD دو تا دیوایس مستقل هستند که هردو برای نگهداری و ذخیره اطلاعات بکار می روند. HDD یک دیوایس الکترومکانیکی با سیستم چرخش داخلی می باشد

SSD اطلاعات را در چیپ ست ها ذخیره می کند. هر دو دیوایس برای یک هدف استفاده می شوند و براحتی می توانند به جای همدیگر مورد استفاده قرار گیرند. HDD محبوب ترین ذخیره کننده است و بیشترین کاربرد را به عنوان حافظه دوم در کامپیوتر های رومیزی دارد. SSD بیشتر در موارد خاص استفاده می شود.

SSD چیست؟

SSD یک دیوایس برای ذخیره اطلاعات می باشد. SSD ها اطلاعات ماندگار را بر روی حافظه های با سیستم جامد ذخیره می کند. SSD داده را چیپ ست ها ذخیره می کند.

SSD هیچ قطعه متحرک ندارد به خاطر همین ساختار SSD ها در برابر ضربات فیزیکی آسیب پذیر نیستند و سر و صدا ندارند و راحت تر و در زمان کمتری سریع تر اطلاعات را در دسترس قرار می دهد ولی در مقابل کمی گران هستند و تعداد دفعات قابل رایت کردن در طول زمان محدود می باشد.

بیشتر SSD ها ساختاری بر اساس فلش مموری دارند و در موارد خاص نیاز به سرعت خیلی مان استفاده می شود مانند اپلیکیشن های بازرگانی، امور تجاری، ارتباطات تلفنی و یا ویدیو که نیاز به انجام در مدت زمان خیلی کمی دارند. مابین SSD و HDD; حافظه SSD سرعت بالاتری دارد.

HDD چیست؟

HDD یک ذخیره ساز است که از آن برای ذخیره اطلاعات مخصوصا مدیا(Media) بر روی کامپیوتر های رومیزی استفاده می کنند و برای این کار بسیار پر کاربرد می باشد.

مطالب مرتبط  راهنمای جامع خرید کارت شبکه سرور

اطلاعات حتی زمانی که به برق هم وصل نیست در آن باقی می ماند و دلیل این امر خاصیت غیر فرار بودن آن است.

البته دسترسی به اطلاعات در HDD بصورت زنده اتفاق می افتد. و ذخیره و خواندن اطلاعات بوسیله یک هد در آن و بصورت مغناطیسی انجام می شود.

این نوع ذخیره ساز برای اولین بار سال ۱۹۵۶ توسط IBM معرفی شد. البته در آن زمان قیمتش خیلی بالا، حجم خیلی پایین و اندازه آن خیلی بزرگ بود. ولی رفته رفته اندازه آن بسیار کوچک شد تا نهایتا به شکل امروزی درآمد. SATA و SAS دو روش پر سرعت مورد استفاده در HDD می باشد. مابین SSD و HDD; حافظه HDD قیمت پایین و مناسب تری دارد.

تفاوت SSD و HDD چیست؟

در SSD چون مثل HDD قطعه متحرک نداریم نقل و انتقال اطلاعات در آن بسیار سریع انجام می شود. لود شدن اطلاعات در SSD تقریبا بدون هیچ مکشی انجام می شود ولی این اتفاق در HDD چند ثانیه طول می کشد هم چنین دسترسی به اطلاعات هم در HDD زمانبر ولی این زمان در SSD بسیار کوتاه است(حدود ۰/۱ تا ۵ میلی ثانیه)

بخاطر اینکه در SSD همه اطلاعات بصورت فلش مموری ذخیره شده اند ولی در HDD هر دستگاه باید اطلاعات مورد نیاز را جستجو کند. اطلاعات بعد از گذشت مدتی در HDD نیاز به مرتب کردن(defragmention) دارند ولی این مورد در SSD اصلا ضروری نیست. SSD بخاطر نوع ساختارش بدون تولید هیچگونه صدا و نویزی کار می کند در حالیکه در HDD بخاطر قطعات متحرکش مقداری نویز و صدا تولید می شود. HDD بخاطر داشتن قطعات متحرک نسبت به ضربه و شوک، حساس است و در این موارد نمی تواند اطلاعاتش را محافظت کند، در حالیکه SSD این حساسیت را ندارد و در هر شرایطی اطلاعات در آن محفوظ است ولی همه چیز بر علیه HDD نسیت.

مطالب مرتبط  همه چیز درباره هارد سرور | راهنمای خرید هارد مناسب سرور

SSD بسیار گران است ولی HDD قیمت حرفه ای دارد. HDD در تعداد دفعات نوشتن و پاک کردن و خواندن اطلاعات بدون محدودیت کار می کند ولی SSD در این موارد دارای محدودیت هایی می باشد. به هر حال هر کدام از این دیوایس ها دارای معایب و مزایایی هستند که شما با توجه به نوع کاربردتان و نیازتان باید انتخاب کنید. مابین SSD و HDD; نسبت به نیازتان انتخاب کنید، البته برای خرید و همچنین مشاوره فنی در این مورد می توانید با کارشناسان رسام هم در تماس باشید.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع:differencebetween

021-88916789